Obscurio

Ziehier, een nieuwe telg van de fantastische coöperatieve reeks ziet het levenslicht, en wat voor één! Dixit en Mysterium kenden we al. Het spelprincipe van deze spellen is gebaseerd op het raden van aanwijzingen aan de hand van kaarten. Maar waar Mysterium focust op één gemeenschappelijk doel voor alle spelers, zijnde “om uit te vissen wie de dienstbode heeft vermoord, in welke ruimte en met welk wapen” bevat Obscurio een nieuwe factor, namelijk de verrader. Door het toevoegen van het extra snuifje Weerwolf brengt de verrader een fijne twist in het spel.


Laat ons even dieper in het spel duiken. Alle spelers zitten opgesloten in een verlaten bibliotheek. Buiten jullie is er niemand te bespeuren. Om te ontsnappen uit dit doolhof van eindeloze rijen boeken en verborgen deuren, kan je een beroep doen op het magische boek, de Grimoire, om de juiste deur te vinden. Eén speler neemt de rol op zich van Grimoire, enkel deze speler kent de uitgang en kan je helpen ontsnappen. Om de bibliotheek te verlaten moeten jullie 6 kamers succesvol doorkruisen. Let wel, een boek kan niet praten en jullie moeten proberen op basis van aanwijzingen die de Grimoire geeft, verbanden te zoeken om de weg naar de uitgang te vinden.



Het is niet alleen de taak om de juiste uitgang te vinden, je moet dit bovendien ook klaar zien te krijgen binnen de juiste tijd en met een aantal connectietokens. Bij het begin van het spel worden er connectietokens klaar gelegd, het aantal kan variëren naar gelang de moeilijkheidsgraad van het spel. Extra moeilijk wordt het als er onder jullie een speler zit met een andere rol, de verrader. Deze speler zal er juist alles aan doen om te voorkomen dat jullie uit de bibliotheek kunnen ontsnappen. Om het spel te winnen moeten jullie tijdig uit de bibliotheek ontsnappen. De verrader speelt tegen de Grimoire en de andere spelers, en wint enkel als alle spelers alle connectietokens verloren hebben. Ook al kent de Grimoire de identiteit van de verrader, gedurende het hele spel is de Grimoire verplicht te zwijgen en hij mag geen aanwijzingen geven die de identiteit van de verrader kunnen onthullen.

In het begin van de ronde wordt er een kaart - de deur - getrokken. Deze kaart is enkel zichtbaar voor de Grimoire. Vervolgens trekt de Grimoire 2 andere kaarten die in een boek, zichtbaar voor alle spelers, wordt gestopt om zo aanwijzingen te kunnen geven omtrent de deur. Zodra het spel begint neemt de Grimoire 6 kaarten en draait deze open, zichtbaar voor alle spelers. Onder deze 6 kaarten zit ook de betreffende kaart. Het doel is dat de spelers op basis van de aanwijzingen op de 2 kaarten in het boek kunnen raden naar welke kaart de Grimoire doelt als deur. De Grimoire gebied dan alle spelers om de ogen te sluiten, 2 kaarten van zijn keuze toe voegen aan de 6 te onthullen kaarten. Zo kent de verrader al 2 van de 6 kaarten die zeker niet de uitgang zijn. De verrader kan zo zelf heel tactisch te werk gaan en 2 kaarten kiezen waarvan men gelijkenissen kan vinden in de aanwijzingen van het boek.



Wanneer een speler denkt de aanwijzingen te linken aan een kaart, plaatst deze zijn pion voor de kaart. Iedere speler moet zijn pion voor een kaart zetten voordat de zandloper op het einde van het tijdspoor staat. Zodra iedere speler zijn pion gezet heeft wordt gekeken wie bij de juiste uitgang staat. Voor alle spelers die bij een verkeerde kaart staan, worden er connectietokens van de groepspot genomen. Iedere speler die verkeerd staat legt de connectietokens voor zich neer, zo is altijd zichtbaar hoe vaak iemand verkeerd stond. Zodra men nog een bepaald aantal connectietokens in de groepspot heeft start de beschuldigingsfase. Zo kan iedereen bespreken wie volgens hen de verrader kan zijn. Zodra de zandloper leeg is wijst iedereen zijn beschuldigde aan. Als de verrader wordt ontmaskerd en er zijn nog connectietokens in de groep dan speelt men verder en probeert men de bibliotheek te verlaten. De verrader speelt nog mee om per ronde 2 kaarten toe te voegen aan de 6 open te leggen kaarten, maar mag niet meer met zijn pion bewegen om een kaart aan te duiden als deur. Als de spelers er in slagen de uitgang te vinden winnen zij het spel. Als het laatste connectietoken uit de groepspot wordt gehaald wint de verrader alsnog. Het spel wordt bovendien nog moeilijker gemaakt door valstrikken. Er is minstens per ronde één valstrik. En afhankelijk van de tijd die de spelers nodig hadden om de vorige ronde te voltooien komen er een aantal valstrikken bij.



Dit spel werd geschonken door Asmodee BE / Libellud en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Obscurio is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.



Aantal spelers : 2-8
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 40 minuten






Reacties

Populaire posts