Dawn of Mankind
Dawn of Mankind voert je mee
terug naar de prehistorie waar je een stam primitieve nomaden naar
een betere toekomst moet loodsen. Je zal ze sturen in hun zoektocht
naar voedsel en het vergaren van grondstoffen om hulpmiddelen te
maken. Onderweg zullen ze zich op allerlei vlakken ontwikkelen en hun
sporen nalaten via primitieve kunsten. Wie dit het beste doet wint
het spel.
Het spelbord bevat tegels
voor alle beschikbare acties, maar het bijzondere is dat de acties
per leeftijdscategorie gegroepeerd zijn (kind, tiener, volwassene en
ouderling). Bovendien zijn de acties verbonden via vaste wegen. Dit
is dus geen klassiek workerplacementspel: hier zal je je werkers via
een bepaalde levensweg over het bord moeten bewegen, waarbij je
beperkt bent in de opeenvolging van acties die een bepaalde werker
kan doen. Een extra bijzonderheid is trouwens dat een werker pas
verder kan gaan als hij van de actie geduwd wordt door een andere
speler, of door te rusten.
De basisacties variƫren van
het produceren/verzamelen van grondstoffen, ruilen en omzetten naar
punten. Naargelang de leeftijdscategorie verschilt de focus en de
efficiƫntie hiervan. De grondstoffen zelf worden bijgehouden op een
spelersbord, waar voor elke grondstof een apart spoor is voorzien. Er
zijn ook enkele speciale acties of effecten. Zo kan je je stam
uitbreiden, dwz er wordt een nieuw kind geboren dat uiterst links
beschikbaar komt voor de kind-acties. Werkers die een ouderling-actie
hebben uitgevoerd "overlijden" namelijk en gaan terug in de
voorraad, zodat een continue levenscyclus ontstaat. Een andere actie
is het doen van een ontwikkeling. Afhankelijk van de kaart die je
kiest zal je een bepaalde eigenschap kunnen verbeteren, bvb extra
voedsel sprokkelen of een betere verhouding bij puntenomzetting. Maar
let op: hoe langer je wacht, hoe duurder de kaart wordt! Een laatste
speciale actie is het afwerken van een kunstwerk. Dit is in feite
gewoon een bijkomende manier om punten te scoren.
Naast het doen van een actie
kan je ook rusten. Dit maakt al je werkers opnieuw beschikbaar voor
verdere acties, en uitgebluste ouderlingen overlijden. Daarna mag je
koken, waarbij je voedsel in punten omzet. Of je kan kiezen voor
uitbreiding van de stam. Je verliest dan wel al je voedsel en enkele
punten.
Als je op het einde van je
beurt 60 punten of meer hebt, eindigt het spel onmiddellijk. Er is
dan nog een eindwaardering van ontwikkelingen, voedsel en werkers, en
wie dan de hoogste score heeft is de winnaar. O ja, er is ook een
leuke tie-breaker: wie het snelst al zijn werkers op elkaar kan
stapelen...
Dawn of Mankind is wat mij
betreft een origineel spel. Het springt eruit door zijn bijzondere
combinatie van workerplacement en routeplanner. Het uitzoeken van de
meest rendabele paden over het bord zal voor de nodige hoofdbrekens
zorgen, en het feit dat de tegels elk spel anders kunnen liggen en
bovendien dubbelzijdig uitgevoerd zijn maakt dat je telkens een
nieuwe uitdaging voorgeschoteld krijgt. Ook het thema is goed
uitgewerkt, met de levenscyclus, de bijhorende acties en de
omkadering van ontwikkelingen en kunstwerken. Interactie is weliswaar
beperkt, maar kan toch gevolgen hebben (bvb kaartprijzen, vrij duwen
van een werker).
Laat je niet misleiden door
de kleine doos: dit is wel degelijk een spel met inhoud!
Dit spel werd geschonken
door TMG (Tasty Minstrel Games) en is vanaf maart te spelen bij Het
Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 5
Speelduur: 45 - 60 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Reacties
Een reactie posten