Dawn of Mankind


Dawn of Mankind voert je mee terug naar de prehistorie waar je een stam primitieve nomaden naar een betere toekomst moet loodsen. Je zal ze sturen in hun zoektocht naar voedsel en het vergaren van grondstoffen om hulpmiddelen te maken. Onderweg zullen ze zich op allerlei vlakken ontwikkelen en hun sporen nalaten via primitieve kunsten. Wie dit het beste doet wint het spel.

Het spelbord bevat tegels voor alle beschikbare acties, maar het bijzondere is dat de acties per leeftijdscategorie gegroepeerd zijn (kind, tiener, volwassene en ouderling). Bovendien zijn de acties verbonden via vaste wegen. Dit is dus geen klassiek workerplacementspel: hier zal je je werkers via een bepaalde levensweg over het bord moeten bewegen, waarbij je beperkt bent in de opeenvolging van acties die een bepaalde werker kan doen. Een extra bijzonderheid is trouwens dat een werker pas verder kan gaan als hij van de actie geduwd wordt door een andere speler, of door te rusten.

De basisacties variƫren van het produceren/verzamelen van grondstoffen, ruilen en omzetten naar punten. Naargelang de leeftijdscategorie verschilt de focus en de efficiƫntie hiervan. De grondstoffen zelf worden bijgehouden op een spelersbord, waar voor elke grondstof een apart spoor is voorzien. Er zijn ook enkele speciale acties of effecten. Zo kan je je stam uitbreiden, dwz er wordt een nieuw kind geboren dat uiterst links beschikbaar komt voor de kind-acties. Werkers die een ouderling-actie hebben uitgevoerd "overlijden" namelijk en gaan terug in de voorraad, zodat een continue levenscyclus ontstaat. Een andere actie is het doen van een ontwikkeling. Afhankelijk van de kaart die je kiest zal je een bepaalde eigenschap kunnen verbeteren, bvb extra voedsel sprokkelen of een betere verhouding bij puntenomzetting. Maar let op: hoe langer je wacht, hoe duurder de kaart wordt! Een laatste speciale actie is het afwerken van een kunstwerk. Dit is in feite gewoon een bijkomende manier om punten te scoren.


Naast het doen van een actie kan je ook rusten. Dit maakt al je werkers opnieuw beschikbaar voor verdere acties, en uitgebluste ouderlingen overlijden. Daarna mag je koken, waarbij je voedsel in punten omzet. Of je kan kiezen voor uitbreiding van de stam. Je verliest dan wel al je voedsel en enkele punten.

Als je op het einde van je beurt 60 punten of meer hebt, eindigt het spel onmiddellijk. Er is dan nog een eindwaardering van ontwikkelingen, voedsel en werkers, en wie dan de hoogste score heeft is de winnaar. O ja, er is ook een leuke tie-breaker: wie het snelst al zijn werkers op elkaar kan stapelen...

Dawn of Mankind is wat mij betreft een origineel spel. Het springt eruit door zijn bijzondere combinatie van workerplacement en routeplanner. Het uitzoeken van de meest rendabele paden over het bord zal voor de nodige hoofdbrekens zorgen, en het feit dat de tegels elk spel anders kunnen liggen en bovendien dubbelzijdig uitgevoerd zijn maakt dat je telkens een nieuwe uitdaging voorgeschoteld krijgt. Ook het thema is goed uitgewerkt, met de levenscyclus, de bijhorende acties en de omkadering van ontwikkelingen en kunstwerken. Interactie is weliswaar beperkt, maar kan toch gevolgen hebben (bvb kaartprijzen, vrij duwen van een werker).
Laat je niet misleiden door de kleine doos: dit is wel degelijk een spel met inhoud!

Dit spel werd geschonken door TMG (Tasty Minstrel Games) en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 2 - 5
Speelduur: 45 - 60 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar


Reacties

Populaire posts