Troia

T

Troia is een tweepersoonsspel over – je raadt het nooit – de Trojaanse oorlog.

Ronde 1. Ik speel Menelaus en mijn doel is om Troje te vernietigen door het fameuze paard, dat uit 4 onderdelen (kaarten) bestaat, te bouwen. Het speelbord voor mij is opgedeeld in 5 zones tussen het strand en Troje, met 6 krijgers in het midden. Links op het balkon kijken 6 godheden toe op genummerde plaatsen, zij hebben elk een favoriete krijger. Zelf heb ik 2 offerkaarten op hand met daarop goddelijke symbolen, waarmee ik de gunst van een godheid kan verwerven. Maar voorlopig bekijk ik het nog even, dus trek ik twee kaarten bij van mijn persoonlijke deck.



Ronde 2. De getrokken kaarten vallen mee. Ik kan een offer doen aan Zeus overeenkomstig zijn positie, volledig in zijn smaak. Daardoor mag ik zijn krijger 2 vakken vooruitsturen, tot aan Troje. Zeus schuift op naar de duurste positie, maar als gunst mag ik 2 kaarten trekken.



Ronde 3. Ik kan opnieuw offeren, maar niet alles is volgens de smaak van Hera. Daardoor mag ik haar krijger maar 1 vakje verplaatsen. Gelukkig is haar gunst dat ik een krijger 1 vakje mag bewegen van een tussenzone naar een eindzone. Hierdoor heb ik nu 2 krijgers in de eindzone van Troje. Ik mag dan een kaart uit de hand spelen om met de tekening erop te bouwen aan het paard. Daarna gaan de krijgers terug naar het middenveld. Zo, nog 3 onderdelen te gaan!




Dit zou een verslag kunnen zijn van de opening van een partijtje Troia. Door middel van offers en goddelijke gunsten bewegen beide spelers de krijgers over en weer over het slagveld om er 2 of meer in de eindzone van de tegenstander te krijgen of om dit juist te beletten. Maar door de wisselende positie van de goden en omdat dezelfde krijger door andere goden wordt gefavoriseerd afhankelijk van het kamp, ontstaat er een tactisch trek en duwspel. Het geluk van de kaarten speelt uiteraard mee, maar is niet doorslaggevend. Doordat er meerdere goden zijn om uit te kiezen zal elk spelletje anders aanvoelen. Bovendien is de winconditie van Troje verschillend van de Grieken, wat de herspeelbaarheid ook weer ten goede komt. Kortom, dit spel levert een duel dat je zeker niet uit de weg moet gaan.

Dit spel werd geschonken door Gdm Games en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 2
Speelduur: 20 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar


Reacties

Populaire posts