Myths Gate
MythsGate is een
asymmetrisch spel in een fantasywereld. Dat komt erop neer dat 1
speler de slechterik speelt, de Summoner, die 10 betoverde juwelen
tracht te bemachtigen om de ultieme macht te veroveren, en de andere
spelers vormen samen de Atari Alliantie die dit duivels plan zal
dwarsbomen door alle opgeroepen minions te elimineren.
De Summoner heeft een deck
van minions en hulpkaarten dat direct volledig beschikbaar is.
Tijdens zijn beurt mag hij evenveel acties doen als er spelers zijn.
De belangrijkste actie is het oproepen van een minion. Deze komt op
het bord op het portaal en heeft een bepaalde kracht en eigenschap.
Verdere acties zijn het bewegen van minions, vechten en een
eigenschap van een kaart of minion activeren. Als in het begin van de
beurt een minion naast het kasteel staat, mag hij hiervan een
levenspunt opofferen om een juweel te nemen. Als de minion nog
levenspunten overheeft, gaat hij terug naar het portaal. Als de
Summoner een gevecht wint, krijgt hij een voordeelfiche of stijgt hij
op een spoor waar hij een eigenschap van een minion kan verbeteren.
De alliantiespeler kiest een
uniek karakter met specifieke uitrusting en speciale gave. Zijn doel
is enerzijds over het bord reizen om op bepaalde locaties quests te
doen waarmee hij grondstoffen kan verzamelen om zijn uitrusting samen
te stellen. Anderzijds moet hij ook de minions bestrijden. Dit
vechten is vrij simpel: de actuele kracht van het karakter plus extra
krachtkaarten versus de kracht van de minion plus een aantal random
krachtkaarten. De winnaar krijgt een bonus, de verliezer verliest een
levenspunt en moet opkrassen naar een andere locatie. Bij gelijkspel
wint de aanvaller. Er zijn uiteraard ook mogelijkheden om
levenspunten te winnen en krachtkaarten bij te trekken. Het spreekt
voor zich dat de alliantie moet samenwerken om een goede balans te
vinden tussen upgraden, aanvallen en herstellen.
MythsGate mikt duidelijk op
het segment van de familiespellen: niet te moeilijk, vlotte rondes en
geen al te lange spelduur. Door de asymmetrie onderscheidt het zich
van de andere spellen in dit genre. Ook de presentatie is degelijk te
noemen, zeker de mooie monsterkaarten, de karakterborden en de
figuren die in een voetje geplaatst worden vallen op. Het grote
minpunt van dit spel is evenwel de matige handleiding. Dat de
structuur niet ideaal is kan ik nog accepteren, maar sommige punten
zijn gewoon onduidelijk en er ontbreekt essentiƫle informatie (bvb
waar beginnen de alliantiespelers?). Je zal dus moeten improviseren
om deze gaten op te vullen. Wie hier geen al te zwaar punt van maakt
zal verder best wel een leuk spel ontdekken.
Dit spel werd geschonken
door Gdm Games en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 3 - 6
Speelduur: 60 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Reacties
Een reactie posten