Myths Gate


MythsGate is een asymmetrisch spel in een fantasywereld. Dat komt erop neer dat 1 speler de slechterik speelt, de Summoner, die 10 betoverde juwelen tracht te bemachtigen om de ultieme macht te veroveren, en de andere spelers vormen samen de Atari Alliantie die dit duivels plan zal dwarsbomen door alle opgeroepen minions te elimineren.

De Summoner heeft een deck van minions en hulpkaarten dat direct volledig beschikbaar is. Tijdens zijn beurt mag hij evenveel acties doen als er spelers zijn. De belangrijkste actie is het oproepen van een minion. Deze komt op het bord op het portaal en heeft een bepaalde kracht en eigenschap. Verdere acties zijn het bewegen van minions, vechten en een eigenschap van een kaart of minion activeren. Als in het begin van de beurt een minion naast het kasteel staat, mag hij hiervan een levenspunt opofferen om een juweel te nemen. Als de minion nog levenspunten overheeft, gaat hij terug naar het portaal. Als de Summoner een gevecht wint, krijgt hij een voordeelfiche of stijgt hij op een spoor waar hij een eigenschap van een minion kan verbeteren.


De alliantiespeler kiest een uniek karakter met specifieke uitrusting en speciale gave. Zijn doel is enerzijds over het bord reizen om op bepaalde locaties quests te doen waarmee hij grondstoffen kan verzamelen om zijn uitrusting samen te stellen. Anderzijds moet hij ook de minions bestrijden. Dit vechten is vrij simpel: de actuele kracht van het karakter plus extra krachtkaarten versus de kracht van de minion plus een aantal random krachtkaarten. De winnaar krijgt een bonus, de verliezer verliest een levenspunt en moet opkrassen naar een andere locatie. Bij gelijkspel wint de aanvaller. Er zijn uiteraard ook mogelijkheden om levenspunten te winnen en krachtkaarten bij te trekken. Het spreekt voor zich dat de alliantie moet samenwerken om een goede balans te vinden tussen upgraden, aanvallen en herstellen.

MythsGate mikt duidelijk op het segment van de familiespellen: niet te moeilijk, vlotte rondes en geen al te lange spelduur. Door de asymmetrie onderscheidt het zich van de andere spellen in dit genre. Ook de presentatie is degelijk te noemen, zeker de mooie monsterkaarten, de karakterborden en de figuren die in een voetje geplaatst worden vallen op. Het grote minpunt van dit spel is evenwel de matige handleiding. Dat de structuur niet ideaal is kan ik nog accepteren, maar sommige punten zijn gewoon onduidelijk en er ontbreekt essentiƫle informatie (bvb waar beginnen de alliantiespelers?). Je zal dus moeten improviseren om deze gaten op te vullen. Wie hier geen al te zwaar punt van maakt zal verder best wel een leuk spel ontdekken.

Dit spel werd geschonken door Gdm Games en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 3 - 6
Speelduur: 60 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar


Reacties

Populaire posts