Raid on Takao

 

Schijn bedriegt soms en dat is ook het geval voor Raid On Takao. De cover van de doos suggereert een explosief war game, maar wie goed kijkt ziet onderaan een violist Titanic-gewijs op de voorsteven protesteren tegen het oorlogsgeweld. Deze dissonant zou al een belletje moeten doen rinkelen, wat bevestigd wordt door de details op de achterkant. Het betreft hier namelijk een scenario-gedreven coöperatief spel dat overleven en menselijke interactie centraal stelt in het kader van een zwaar gebombardeerde grootstad tijdens WO2.

Takao is een door de Japanners versterkte havenstad op Taiwan die een draaischijf was voor de Japanse oorlogsmachine. Als dusdanig lag zij dan ook constant in het vizier van Amerikaanse bommenwerpers. In dit decor proberen 8 personages van allerlei pluimage (dokter, violist, journalist, ...) en met verschillende relaties (familie, vriend, leraar, ...) hun persoonlijke queeste te combineren met de taak die wordt opgedragen door één van de scenario's.

Een ronde bestaat uit 4 fases, te beginnen met de actiefase. Elke speler beschikt hier over een aantal staminafiches, waarmee je acties kan betalen. Je kan bewegen door de stad, puin ruimen en dus gebouwen herstellen, of bewegen en locaties doorzoeken. Dit kan verschillende dingen opleveren: voedsel, een gebruiksvoorwerp (permanent of eenmalig) en zelfs een huisdier dat je zal vergezellen en een bonus geeft of kan opgegeten worden in geval van hoge nood. Belangrijk is dat gebombardeerde vakjes niet doorzocht of gepasseerd kunnen worden. Er zal dus samengewerkt moeten worden om zo efficiënt mogelijk te bewegen en materiaal te verzamelen. Wanneer je samen in hetzelfde gebouw bent kan je trouwens kosteloos items uitwisselen.

 De 2e fase is de scenariofase. Hier vinden gebeurtenissen plaats afhankelijk van het scenario en de ronde. Daarna komt de luchtaanvalfase. Er zijn namelijk 1 tot 3 bommenwerpers die continu middels een dobbelsteenworp rond het bord bewegen. In de rij of kolom waarop ze eindigen worden alle(!) gebouwen vernield. Bevindt een personage zich op zo'n moment in een gebouw, dan verliest het 2 levenspunten en stijgt de wanhoop met 1 punt, tenzij er een schuilkelder is.

Ten slotte is er de consumptiefase. De spelers kunnen voedsel verbruiken om hun staminafiches te recupereren. Is er geen eten, dan kunnen ze ook levenspunten opofferen.

Elke speler heeft ook een eigenschap. Zo kan de dokter iemand genezen, en de violist kan de wanhoop doen dalen. Dat is belangrijk, want wanneer de wanhoop en de levenspunten op gelijke hoogte komen sterft het personage en is het onherroepelijk game over voor iedereen. Voor elkaar zorgen vormt dus een belangrijk aspect van het spel. Ook religie is verwerkt: elke figuur heeft een bepaalde godsdienst, en wanneer bvb een katholiek in een kerk komt krijgt hij opnieuw hoop (en daalt de wanhoop terug tot 0). De onderlinge relaties zijn dan weer relevant voor de persoonlijke queeste die uit 3 onderdelen bestaat. Zo is een zuster op zoek naar haar broer, en wanneer ze hem vindt levert dit een bonus op. Je kan ook een onderdeel van de queeste verzaken. Je hebt dan nog wel de bonus, maar die is veel beperkter bruikbaar. Aldus probeer je gezamenlijk te overleven en het scenario tot een goed einde te brengen.

 

Raid on Takao is een coöperatief spel met een unieke insteek. Niet alleen is het een realistische historische setting, de focus op de menselijk relaties en hun gemoedstoestand onderscheidt het duidelijk van andere spellen in dit genre. De scenario's zijn ook zeer uiteenlopend en bieden, samen met de ruime keuze aan personages, een goede herspeelbaarheid. Het thema is wel aan de zwaardere kant, dus mogelijk niet voor iedereen weggelegd. Wie de uitdaging aanneemt zal een vlot spelende survivalgame ontdekken waarbij de emotionele inleving boven gemiddeld is.


Dit spel werd geschonken door Mizo Games en is vanaf augustus te spelen bij Het Geel Pionneke.

 

Aantal spelers: 2 - 6
Speelduur: 60 – 90 min
Leeftijd: vanaf 15 jaar



Reacties

Populaire posts