Eos : Island of Angels (+ expansions)
Het eiland Eos situeert zich in een fantasiewereld,
waar het eeuwen geleden het toneel was van een hevige strijd tussen
goed en kwaad. De goede Angels konden het kwaad gedeeltelijk intomen,
maar bleven daarbij versteend achter op de kusten van het eiland. De
demonen konden evenwel niet uitzwermen en bleven in de omgeving van
Eos, verborgen in de donkere rook die uit diepe spleten in de bodem
kolkte. Buitenstaanders meden het eiland, tot een dappere zeevaarder
op onderzoek ging en er in slaagde een Angel te doen ontwaken.
Aangetrokken door potentiƫle rijkdom en andere gunsten sturen andere
naties nu ook afgevaardigden om de andere Angels trachten te
bevrijden. Jij bent een van die kapiteins die met een unieke
bemanning tegen de demonen zal strijden en epische daden zal
verrichten voor de Angels en het goede doel. Hijs dus snel de zeilen
en ga op jacht naar de kostbare overwinningspunten!
Het spelbord is, wat ongebruikelijk, rond en doet wat aan een kompas denken. Centraal ligt het eiland Eos, met daarrond de zee opgedeeld in verschillende vakjes die symbolen bevatten van zaken die er gebeuren of beschikbaar zijn. Er zijn vaste locaties voor de Angels, en sommige gebieden krijgen epische opdrachtkaarten. In het begin is er ook 1 gebied voor een opperdemon die verslagen moet worden, maar in de loop van het spel kunnen er meerder bijkomen die zelfs de plaats van de opdrachten kunnen innemen. In sommige sectoren kan je ook zegenfiches ophalen, die zijn nodig om een Angel te doen ontwaken. Naast het bord komen nog een hoop ander hulpmiddelen te liggen (kaarten, fiches etc), en bovenal het kroniekspoor dat de voortgang van het spel aangeeft zoals de introductie van nieuwe demonen en uiteindelijk het einde van het spel.
De spelers zelf ontvangen een natiebord, dat hun unieke bemanning weergeeft. Die hebben elk een speciale eigenschap die uiteraard ge-upgradet kan worden. Daarnaast is er nog een scheepskaart waarop het geld wordt aangegeven met een ringsysteem en waar de werkerpionnen worden bijgehouden. Naast wat extra tokens en natie-specifieke kaarten is het belangrijkste verder de power track die bovenaan je bord ligt en aangeeft hoe sterk je bent of hoeveel demonen je schip geƫnterd hebben. In bepaalde posities kan dit ook extra voor- of nadelen opleveren.
In plaats van het klassieke workerplacement systeem gebruikt dit spel eerder een workerselection aanpak. je neemt een worker en plaatst hem op een vrij bemanningslid, dat je wil activeren. In het begin zullen de mogelijkheden beperkt zijn, maar de opties zullen gaandeweg verbeteren. Hoe sterker de actie, hoe duurder natuurlijk ook. Interessant is dat je eveneens steeds de goedkopere acties mag doen. Standaardacties zijn bvb geld genereren, kracht opbouwen, upgrades uitvoeren etc. Na de basisactie mag je ook nog een secundaire actie doen, zoals bvb een kaart spelen, extra kracht opdoen, een gebied zuiveren van demonen etc.
De vrijgekomen werkerplaatsen onthullen inkomsten die je kan incasseren als je je werkers terugroept in plaats van een actie te doen. Er is dus geen rondesysteem, je beslist zelf wanneer je dit doet.
Maar het hoofddoel is uiteraard een kroniekactie te doen. Zo kan je een Angel doen ontwaken als je een zegenfiche hebt. De Angel kan dan op 2 manieren gebruikt worden: als dikke punten, met een bescherming tegen een vloek, of minder punten en variabele voordelen maar met de optie om een opperdemon te verslaan. Dat is dan ineens de volgende kroniekactie: een Angel token afgeven (niet de kaart) en de demon-specifieke kosten betalen om die demon en zijn vloek te liquideren. Elke demon brengt namelijk zijn eigen vloek mee om de kapiteins te saboteren. Als laatste kroniekactie kan je een epische actie doen door aan alle voorwaarden van de bewuste tegel te voldoen. Die lijken in eerste instantie enorm duur, maar de beloning is navenant.
In elk van deze gevallen plaats je een blokje bij op het kroniekspoor waardoor nieuwe demonen opstaan en uiteindelijk het einde van het spel getriggerd wordt. In dat laatste geval krijgen alle andere spelers nog een laatste beurt om extra overwinningspunten te sprokkelen. Hier mag ik vooral de doelkaarten niet vergeten te vermelden die je in de loop van het spel kan scoren wanneer je als eerste iets hebt of verwezenlijkt. Ten slotte zijn er nog wat punten te verdienen voor upgrades en gespeelde reiskaarten, en minpunten voor demonen die niet verslagen zijn. Wie dan de meeste punten heeft, wint het spel.
Eos Island of Angels is een spel in klassieke avonturentraditie, maar in plaats van orks en trollen is de actie verplaatst naar een piratensetting. De inleving lukt wonderwel, je proeft bijna het schuim van de golven en je krijgt zin om rum te bestellen. De presentatie is ok, maar de standaardversie is wel heel stootgevoelig waardoor je persoonlijke bord makkelijk in de war geraakt. Gelukkig mochten we ook een deluxe uitbreiding ontvangen (zie verder) dat de meeste minpunten aanpakt. De asymmetrie van de naties is een grote troef voor de herspeelbaarheid, alhoewel sommige naties niet iedereen even hard zullen kunnen bekoren. In het begin zal de uitgebreide symboliek even wennen zijn, maar de meegeleverde overzichten bewijzen hun dienst. Het spelmechanisme is vlot en leent zich tot verschillende speelstijlen, alhoewel de interactie meestal beperkt blijft tot het elkaar afsnoepen van bepaalde doelen of kaarten. Aspirant-piraten zullen hier zeker hun hartje mee kunnen ophalen. Yoho!
Dit spel is geschonken door King Racoon Games en is vanaf nu te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 1 - 5
Speelduur: 30 min / speler
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Als bonus kregen we ook onmiddellijk een aantal uitbreidingen in de hand gestopt, waarvoor dank natuurlijk. Hieronder volgt een korte impressie.
Nation Expansion
Deze uitbreiding biedt twee nieuwe naties die weer uiteenlopende speelstijlen met zich mee brengen. De ene natie gedijt onder de aanwezigheid van demonen en schenkt zijn power aan de speler met de minste glorie, en de andere natie start ogenschijnlijk zwak maar heeft een sterk groeitraject waardoor ze demonen kan verslaan zonder hulp van een Angel. Nog meer diversiteit en mogelijkheden dus voor wie nu al meer wil.
Deluxe Upgrade Expansion
Naast enkele nieuwe kaarten, epische acties en houten spelfiguren is de belangrijkste toevoeging ongetwijfeld de verbeterde spelersborden, en dit voor de originele naties zowel als die van de vorige uitbreiding. Het slappe papier van de basisversie kan nu vervangen worden door een stevig kartonnen exemplaar met reliƫf en haaientanden bovenaan om de power track op zijn plaats te houden. Hierdoor verhoogt de robuustheid van het geheel, waardoor er minder frustratie zal zijn wanneer men iets moet verplaatsen. Eigenlijk is dit een must-have voor iedereen die interesse heeft voor dit spel.
Reacties
Een reactie posten