Pick a Pen - Riffen, tuinen en de schatkamer
Pick a Pen heeft reeds verschillende uitgaven, onze club heeft ‘Riffen’, ‘Tuinen’ en ‘de schatkamer’ in de collectie. Het doel van Pick a Pen is simpel: je gooit 5 gekleurde pennen, waarbij op elke zijde van de pennen bolletjes staan die bepalen hoeveel stuks je juist mag verbinden of inkleuren. Wat je moet inkleuren of verbinden is in de verschillende spellen anders. Maar je zal in elk spel tactiek combineren met geluk om op je eigen plaatje je verbindingen te maken of om velden in te kleuren zodat je punten kan verdienen. We spreken ze kort alle drie.
In Riffen teken je routes om duiklocaties te verbinden, schatkisten te openen en munten te verdienen. We leggen even kort uit hoe een spel het Riffen werkt:
Elke beurt rolt de actieve speler de vijf potloden, die elk verschillende kleuren en symbolen hebben. De actieve speler kiest een potlood en markeert stappen op zijn spelersblad. Daarna kiezen de andere spelers om de beurt een potlood. De symbolen op de bovenkant van een potlood bepalen, hoeveel stappen je mag zetten en of je rechtdoor moet gaan of vrij mag kiezen. Bij het tekenen van je route verzamel je schatten en munten die je bonuspunten opleveren. Het spel eindigt wanneer een speler een bepaald aantal schatten heeft gekleurd of alle munten op hun scorevel heeft bereikt.
In Tuinen ga je creatief aan de slag om je tuinen
te vullen met prachtige kleuren. Het spel volgt hetzelfde principe
als Pick a Pen: Riffen, maar met een botanische twist. Hoe werkt het?
Net als bij Riffen gooi je de kleurpotloden en kies je er één om vakjes
in te kleuren. Het aantal vakjes dat je mag kleuren, staat op de zijkant
van het potlood. Bij het inkleuren gelden
deze regels: Je mag binnen dezelfde tuin kleuren of in meerdere tuinen.
Elk vakje dat je inkleurt moet aangrenzend zijn aan een veld dat al
eerder is ingekleurd. Als een tuin volledig gevuld is met één kleur,
scoor je punten. Hoe meer tuinen je van dezelfde
kleur compleet maakt, hoe hoger je score. Vul je een tuin met alle vijf
de kleuren? Dan scoor je bonuspunten, want zo'n tuin wordt een "bonte
tuin" genoemd!
In Schatkamer ga je aan de slag om zoveel mogelijk kolommen en rijen te vullen met kleurrijke symbolen. Het spel heeft hetzelfde basisprincipe als Pick a Pen: Riffen, maar met een focus op patronen en strategische keuzes. Hoe werkt het? De potloden in Schatkamer hebben symbolen op hun zijkanten, zoals vierkanten, driehoeken, kruizen, cirkels en zeshoeken. Kies een potlood en kleur symbolen in van links naar rechts in een kolom of rij. Sommige symbolen hebben een gekleurde rand. Deze kun je, maar hoef je niet, in te vullen met de bijpassende kleur. Als je een symbool met een gekleurde rand correct inkleurt, mag je direct nog een ander symbool van die kleur in dezelfde kolom of rij invullen.
Of je nu de oceaan verkent, tuinen tot bloei brengt of een schatkamer vult, elk spel biedt zijn eigen unieke mix van strategie en creativiteit. Ben jij klaar om de potloden op te pakken en te spelen?
Deze spellen zijn geschonken door Amigo Spiele en zijn vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.
De Pick-a-pen spellen zijn te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.
Aantal spelers : 2 - 5
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 30 minuten
Reacties
Een reactie posten