Dreamworld

Je gaat in dit spel mensen helpen met hun psychologische trauma's, door hun dromen te interpreteren. Wie het meeste gouden behandelfiches omgedraaid heeft, wint.


Iedereen kiest een professor en neemt alle kaarten en fiches van die kleur. Je neemt ook extra behandelfiches, 1 van 5, 2 van 4, 3 van 3 en 4 van 2. Leg de Freud kaart op tafel en leg de kaarten van de 6 patiënten er in willekeurige volgorde boven. Naargelang het aantal spelers weet je welke kant je vanboven moet leggen. Leg op elke patiënt 2 therapie tegels, die wijzen elk in een andere richting. Iedere speler krijgt 16 droomkaarten. Je speelt verschillende rondes tot er een speler wint of na 14 rondes. In elke ronde overloop je 3 fases, je speelt een kaart, je bepaald je score en kijkt of er voldaan is om het spel te stoppen. Iedereen kiest een kaart uit zijn/haar hand om te spelen en toont die allemaal tegelijk. De eerste ronde speel je links van de eerste patiënt de tweede ronde rechts, de derde ronde speel je links van de tweede patiënt en zo ga je verder. Als je links speelt (aan de zon kant) dan leg je de droomkaarten van hoog naar laag beginnende bij de patiënt, speel je rechts (maan kant) dan leg je de droomkaarten van laag naar hoog beginnende bij de patiënt. Als je 2 keer hetzelfde getal hebt, kijk je naar het symbool, de zon krijgt voorrang aan de zonkant en de maan aan de maankant. Als je de professorkaart had gekozen, leg je deze in jouw speelveld en herhaal je de leg een kaart fase. Als je dit met meerdere personen hebt gedaan, dan doe je dit gelijktijdig. Voor de score te bepalen begin je met de kaart het verste weg van de patiëntenkaart. Je symbool moet overeenkomen met dat wat op de patiëntenkaart staat, de paarse cirkel, de groene zeshoek of de rode diamant, anders kan je niet scoren. Je kijkt naar de getallen in figuren van jouw kaart en de volgende, het verschil is wat je kan scoren. De volgende kaart moet niet kunnen scoren om voor jouw kaart te tellen. Je mag zelf kiezen welke behandelfiches je gaat omdraaien, het getal moet gewoon gelijk zijn aan het verschil, je mag er dus meerdere omdraaien. Hou wel rekening met de therapietegels. Je kan ook tot 3 behandelfiches met +1 op (die heb je al omgedraaid) gebruiken om je score te verhogen. Als je niet kan of wil scoren, dan mag je een kaart op hand nemen, dit kan je professorkaart zijn of een droomkaart van één van de vorige rondes. Nadien ga je kijken of iemand al alle behandelfiches heeft omgedraaid als dit zo is wint deze speler, als het een gelijkspel is, wordt er gekeken hoeveel +1 fiches je nog bij je hebt liggen. Als het niet zo is dan speel je gewoon de volgende ronde. Als je 14 rondes hebt gespeeld zonder winnaar, dan ga je verder naar de finale score. Voor de finale score wint de speler die de meeste gouden behandelfiches heeft omgedraaid. Als het een gelijkspel is dan wint de speler die de laagste totaal van niet omgedraaide behandelfiches heeft.


Dit spel heeft ook een solovariant. Hier kan je zelf kiezen of je voor makkelijk, medium of moeilijk gaat. Lees zeker na wat de symbolen op de therapietegels willen zeggen zodat ze je zeker kunnen helpen om te winnen.

Dit spel werd geschonken door Pika games en kan vanaf april gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 1 – 4
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 20 – 30 minuten

Reacties

Populaire posts