Dreamworld
Je gaat in dit spel mensen helpen met
hun psychologische trauma's, door hun dromen te interpreteren. Wie
het meeste gouden behandelfiches omgedraaid heeft, wint.
Iedereen kiest een professor en neemt
alle kaarten en fiches van die kleur. Je neemt ook extra
behandelfiches, 1 van 5, 2 van 4, 3 van 3 en 4 van 2. Leg de Freud
kaart op tafel en leg de kaarten van de 6 patiënten er in
willekeurige volgorde boven. Naargelang het aantal spelers weet je
welke kant je vanboven moet leggen. Leg op elke patiënt 2 therapie
tegels, die wijzen elk in een andere richting. Iedere speler krijgt
16 droomkaarten. Je speelt verschillende rondes tot er een speler
wint of na 14 rondes. In elke ronde overloop je 3 fases, je speelt
een kaart, je bepaald je score en kijkt of er voldaan is om het spel
te stoppen. Iedereen kiest een kaart uit zijn/haar hand om te spelen
en toont die allemaal tegelijk. De eerste ronde speel je links van de
eerste patiënt de tweede ronde rechts, de derde ronde speel je links
van de tweede patiënt en zo ga je verder. Als je links speelt (aan
de zon kant) dan leg je de droomkaarten van hoog naar laag beginnende
bij de patiënt, speel je rechts (maan kant) dan leg je de
droomkaarten van laag naar hoog beginnende bij de patiënt. Als je 2
keer hetzelfde getal hebt, kijk je naar het symbool, de zon krijgt
voorrang aan de zonkant en de maan aan de maankant. Als je de
professorkaart had gekozen, leg je deze in jouw speelveld en herhaal
je de leg een kaart fase. Als je dit met meerdere personen hebt
gedaan, dan doe je dit gelijktijdig. Voor de score te bepalen begin
je met de kaart het verste weg van de patiëntenkaart. Je symbool
moet overeenkomen met dat wat op de patiëntenkaart staat, de paarse
cirkel, de groene zeshoek of de rode diamant, anders kan je niet
scoren. Je kijkt naar de getallen in figuren van jouw kaart en de
volgende, het verschil is wat je kan scoren. De volgende kaart moet
niet kunnen scoren om voor jouw kaart te tellen. Je mag zelf kiezen
welke behandelfiches je gaat omdraaien, het getal moet gewoon gelijk
zijn aan het verschil, je mag er dus meerdere omdraaien. Hou wel
rekening met de therapietegels. Je kan ook tot 3 behandelfiches met
+1 op (die heb je al omgedraaid) gebruiken om je score te verhogen.
Als je niet kan of wil scoren, dan mag je een kaart op hand nemen,
dit kan je professorkaart zijn of een droomkaart van één van de
vorige rondes. Nadien ga je kijken of iemand al alle behandelfiches
heeft omgedraaid als dit zo is wint deze speler, als het een
gelijkspel is, wordt er gekeken hoeveel +1 fiches je nog bij je hebt
liggen. Als het niet zo is dan speel je gewoon de volgende ronde. Als
je 14 rondes hebt gespeeld zonder winnaar, dan ga je verder naar de
finale score. Voor de finale score wint de speler die de meeste
gouden behandelfiches heeft omgedraaid. Als het een gelijkspel is dan
wint de speler die de laagste totaal van niet omgedraaide
behandelfiches heeft.
Dit spel heeft ook een solovariant.
Hier kan je zelf kiezen of je voor makkelijk, medium of moeilijk
gaat. Lees zeker na wat de symbolen op de therapietegels willen
zeggen zodat ze je zeker kunnen helpen om te winnen.
Dit spel werd geschonken door Pika games en kan vanaf april gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 20 – 30 minuten
Reacties
Een reactie posten