Steam Power

Meteen nadat het deksel van de doos open was en ik de inhoud sorteerde, was er een bijzondere verrassing. Steam Power heeft geen kartonnen speelbord maar een speelveld dat is afgedrukt op een lap textiel. Er zitten er twee van in de doos: het Noordoosten van de Verenigde Staten met de Great Lakes en een kaart van Duitsland. Op die laatste kaart staan wat meer bergen afgedrukt wat mij het idee gaf dat deze moeilijker zou zijn dan die van de VS. De treintjes en fabrieken zijn gemaakt in degelijk materiaal. 

Steam Power speel je als volgt. Nadat het "bord" is opgezet, en de spelers hun treinen, fabrieken , beginkapitaal en contracten hebben ontvangen wordt een startspeler gekozen. Hierna begint het spel. 
De spelers nemen om beurten elk twee acties. Dat wordt herhaald totdat de eindspel trigger is bereikt. Die eind trigger is dat één van de spelers een bepaald aantal contracten heeft uitgevoerd. Dat aantal is afhankelijk van het aantal spelers.
 In het spel zijn er vijf verschillende soorten acties die de spelers kunnen uitvoeren, maar ook hier kies je er maar twee als je aan de beurt bent.

 


Met de eerste soort actie kun je maximaal twee sporen op de kaart bouwen. Als het de eerste keer is dat je een spoor aanlegt, moet je het aangrenzend aan een stad op de kaart leggen. Een speler geeft aan dat een spoor in eigendom is door er een van zijn of haar treinen op te plaatsen. Elke speler heeft een eigen kleur. Dat eerste stukje spoor is dan het begin van een eigen spoorwegnetwerk. Vanaf dat moment moet de speler dat netwerk steeds verder uitbreiden wanneer er spoor wordt aangelegd. Dus voor een tweede spoorplaatsing kan er alleen een nieuw stukje spoor worden aangelegd wanneer het aansluit op een stad waarmee al een verbinding is. Wanneer een stuk spoor geen verbinding maakt met een andere stad, wordt dit beschouwd als een onvolledige link.

Een speler mag op een bepaald moment maar één onvolledige schakel hebben. Dat houdt in dat de volgende keer dat die speler een spoor gaat aanleggen, deze route moet aanhouden totdat het voltooid is door het met een andere stad te verbinden. Wanneer dat niet zo is mag een andere speler hier verder aan bouwen.
 Bij het bouwen van een spoor zijn er nog wat extra regels. Bijvoorbeeld wanneer je op vlakke velden bouwt zijn deze gratis, maar wanneer er gebouwd wordt op velden met heuvelachtig terrein kost dit $2 per veld.
 Daarnaast hebben sommige kaarten bergachtig terrein, wat nog duurder is en $4 per veld kost. Je zult ook merken dat er velden zijn met grote watervlaktes. Deze kunnen nooit bebouwd worden. Daar moet je omheen en dat is een extra moeilijkheid. De uitzondering zijn de riviervelden. Die liggen alleen in het landschap voor de show. Je mag daar gewoon overheen bouwen.

Een andere belangrijke regel is dat spelers in dit spel nooit gezamenlijk sporen mogen bouwen. Elk spoor heeft maar één eigenaar. Wanneer een incomplete link geblokkeerd raakt of je besluit dat je die link niet meer wilt, dan kun je in plaats van een spoor te bouwen ervoor kiezen om de link te verwijderen of te vervangen door een andere link. Maar houd er wel rekening mee dat je alleen het laatste spoor dat in die incomplete link is geplaatst kunt verwijderen of vervangen en dat je het niet meer kunt wijzigen als het eenmaal is voltooid. 
Je kunt er ook voor kiezen om geblokkeerde spoorsecties te vervangen door kruisende spoortegels. Dit kost altijd $2, ongeacht het type terrein waarop het is geplaatst.
 Maar nogmaals; voltooide schakels kunnen nooit worden gewijzigd. Dit betekent dat je altijd de richting moet aanhouden waarin het spoor lag.

Om contracten te kunnen voltooien moeten we de kaart vullen met goederen. De volgende actie stelt je in staat om een fabriek te bouwen op een van de stadstegels waar minstens één speler zijn netwerk mee heeft verbonden. Je bouwt fabrieken die grondstoffen produceren. Deze grondstoffen worden over de voltooide spoorverbindingen naar verschillende contracten vervoerd waarmee je punten kunt scoren. Het is toegestaan, en meestal noodzakelijk, om grondstoffen van fabrieken van andere spelers te gebruiken en die grondstoffen over spoorverbindingen van andere spelers te vervoeren. Hiervoor moet je die andere spelers betalen
. Elke stadstegel kan maar één fabriek van één speler bevatten. Behalve de paarse stadstegels, die met 4 overwinningspunten. Die tegels kunnen niet bebouwd worden. 
Het bouwen van een fabriek kost je nooit geld of grondstoffen.

Wanneer er een paar sporen zijn aangelegd en er wat goederen over de kaart zijn verspreid, is het tijd om contracten te vervullen. Met een andere actie kun je één contract vervullen door alle goederen die hiervoor gevraagd worden in één beurt in te leveren. Op ieder kaartje staan een aantal kistjes in de kleuren wit, rood grijs en zwart. Die goederen moeten aanwezig zijn in je voorraad. Op duidelijk te maken aan je medespelers leg je deze op het kaartje en je moet het je kunnen veroorloven om ze aan je netwerk te leveren om het contract te vervullen. Want je zult die blokjes moeten kunnen vervoeren. Je betaald geld aan je medespelers wanneer je, voor de levering aan jouw netwerk, gebruik maakt van hun spoor. Het vervullen van die contracten is het belangrijkste doel in Steam Power en het bepaalt uiteindelijk ook wanneer het einde van het spel volgt.

Allereerst levert elk vervuld contract punten en bonussen op. Die punten tellen aan het eind van het spel. De bonussen gebruik je meteen, in de beurt waarin je het contract vervuld. Wanneer je bijvoorbeeld twee extra spoortegels mag leggen maakt dat deel uit van díe actie. Het is dus opletten wat je doet en elke actie in een beurt moet in de juiste volgorde worden gespeeld en afgerond.
 Het is een simpel spel... maar het is beslist niet eenvoudig om te winnen. Je moet veel beslissingen nemen en je medespelers kunnen je behoorlijk dwars zitten. De vierde actie is het nemen van geld. De vijfde actie is het nemen van nieuwe contracten.

Een punt van discussie is het gebruik van een stoffen speelbord, wat esthetisch aantrekkelijk is maar in de praktijk minder ideaal kan zijn. Het bord is dun en kan gemakkelijk verschuiven of kreuken, wat de spelervaring kan verstoren. Daarnaast zijn de kleurkeuzes voor de goederenblokjes, vooral grijs en zwart, soms verwarrend en moeilijk te onderscheiden. Al bij al is het een zeer leuk spel.

Dit spel is geschonken door Wallace Designs en is vanaf april te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 1 - 5
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 45 - 90 minuten





Reacties

Populaire posts