Norsewind

 


Norsewind voert ons terug naar de periode die begon na 793 AD. Dat is namelijk het tijdstip van de eerste inval in Engeland van de gevreesde Vikingen (meer bepaald in Lindisfarne, voor de historici onder ons). Deze zouden nog enkele eeuwen huishouden op het Britse eiland en ver daarbuiten over heel Europa hun stempel drukken. Als plaatselijke Lord wordt dan ook van je verwacht dat je versterkingen bouwt en financiert om je gebied te verdedigen tegen deze plunderaars. Enerzijds zal je dus nutsgebouwen zoals boerderijen en herbergen moeten plannen die je genoeg inkomen bezorgen om een burcht neer te zetten, maar anderzijds zal deze rijkdom de Noormannen aantrekken. Wie deze balansoefening het best onder de knie krijgt, maakt grote kans op de eindoverwinning.

Alhoewel Norsewind vooral een kaartspel is, bevat het ook wat klassieke elementen zodat het eerder als een hybride spel te klasseren is. Zo is er een bordje dat de markt voorstelt. Het bevat rondom 5 plaatsen voor gebouwen, waartussen zones liggen waar arbeiders te rekruteren zijn en 1 zone voor dubbelzijdige upgrade schijfjes. Centraal komt de trekstapel voor de gebouwen. Voor de kastelen dient een aparte rij gereserveerd te worden, die wordt aangevuld naarmate ze in het spel komen. 

 Elke speler ontvangt dezelfde 4 gebiedskaarten en legt deze voor zich uit. Uit de set van koninkrijksfiches trekt de oudste speler willekeurig 2 groene (voordelen) en 2 rode fiches (beperkingen) en plaatst deze op het gekozen gebied. De andere spelers kopiĆ«ren deze selectie. Dan krijgt iedereen een kaart uit het startdeck. Deze komt bij het overeenkomstige gebied te liggen en bepaalt eveneens de startspeler.


Het hoofdprincipe is dat ieder gebouw dat geplaatst wordt een aantal vikinghelmen toont, een kasteel toont een aantal schilden met soms de optie om dit te boosten. Een gebied waar meer helmen dan schilden aanwezig zijn, is niet veilig en zal op het einde geplunderd worden en strafpunten opleveren. Veilige gebieden zullen dan weer wel punten opleveren.

Een spelbeurt is op zich zeer eenvoudig: ofwel plaats je een gebouw, ofwel plaats (of vervang) je een kasteel. Een gebouw kies je uit de winkel, waarbij enkel de herbergen te betalen zijn. Je legt het aan bij een gebied naar keuze, waarbij volgende regels gelden: maximum 4 gebouwen per gebied, met eventuele extra beperkingen opgelegd door de rode koninkrijksfiches. Daarna ontvang je inkomsten uit de andere gebieden, van het type op het huidige gebied (let op: dus niet het gebouw dat je net geplaatst hebt). Voor een schip ontvang je gewoon het aangegeven bedrag. Vervolgens neem je ofwel een arbeider of een upgrade uit een van de zones naast de locatie waar je het gebouw hebt genomen. Arbeiders zet je op een gepaste open positie bij een gebouw en dragen bij tot de eindscore, upgrade fiches plaats je op een kasteel om de defensie of het prestige te boosten. Ten slotte vul je markt weer aan.


 Kies je voor een kasteel, dan betaal je de kost en plaats je het eveneens in een gebied, met inachtname van eventuele beperkingen. Was daar al een kasteel aanwezig, dan gaat dit terug naar de winkel. Eventuele upgrades mag je wel recupereren indien mogelijk. Je genereert op dezelfde manier inkomen als voor een gebouw. Als dit je eerste kasteel was in een gebied, dan ontvang je een witte arbeider die je als joker mag inzetten op een plaats naar keuze. De markt hoef je nu niet aan te vullen, je had immers een kasteel genomen.

Wanneer de markt niet meer kan aangevuld worden, start de eindfase. De huidige ronde wordt nog uitgespeeld, waarbij de reservekaarten als marktaanvulling dienen. Daarna worden de gebieden gescoord. Onveilige gebieden leveren zoals gezegd strafpunten op, veilige gebieden leveren elk een score op door het prestige te vermenigvuldigen met het aantal arbeiders. Wie de hoogste totaalscore heeft, is de winnaar.

Zoals bij veel spellen tegenwoordig is er ook een solomode voorzien. Je speelt dan tegen een virtuele Vikingtegenstander. Er gelden dan enkele afwijkingen, en de Viking zal ook zijn koninkrijk opbouwen. Het doel is dan om meer punten te scoren dan de Viking. Het gekozen niveau bepaalt hoe moeilijk dit duel zal zijn (combinatie rode en groene kaarten).


 Norsewind geeft de indruk van een eenvoudig familiespel te zijn, maar vergis je niet: qua regels kan het inderdaad misschien simpel lijken, het spelverloop kent enkele valkuilen die je best ontwijkt. Zo kan je beter in het begin wat spreiden met het bouwen zodat je altijd wat inkomen hebt, en bewaar je het tactische aspect voor later. Het heeft namelijk weinig zin om een rijk gebied op te bouwen, dat uiteindelijk toch niet scoort. Een mogelijke aanpak is om een gebied op te offeren voor productie en niet voor punten. Let ook op bij het bouwen van kastelen dat je voldoende sterkte voorziet, het is sneu als je net 1 schild te kort komt of net die upgrade niet kan plaatsen. Op het einde heb je immers steeds minder opties om een gebouw te zetten, en het is frustrerend dat net daardoor een gebied verloren gaat. Kortom, keuzestress genoeg! Met zijn niet al te lange spelduur is dit zeker een aanrader voor wie nood heeft aan een Vikingthema.

Dit spel werd geschonken door Aporta Games en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.



Aantal spelers: 1 - 4
Speelduur: 30 – 60 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Bekijk op Instagram


Reacties

Populaire posts