SETI: Space Agencies
Voor de mensen die het basisspel nog niet gespeeld hebben, herhaal ik even onze bespreking van exact een jaartje geleden.
De Geekbuzz van Spiel 2024 Essen is een lijst van de meest populaire
spellen van de spellenbeurs. Deze SETI staat helemaal bovenaan, dus de
verwachtingen zijn erg hoog. De toch wel zeer zware doos bevat een
overvloed aan spelcomponenten, en ze zien er bovendien ook nog eens zeer
mooi uit.
Na het uitpunchen en het opstellen van het spel waren
toch wel een uurtje verder. Gelukkig duurde het spel uitleggen aan de 2
andere medespelers niet zo lang. De handleiding is zeer overzichtelijk,
met genoeg afbeeldingen en voorbeelden. Op de website van CGE kan je een
filmpje van een half uurtje vinden met de uitleg.
Ik hou van multifunctionele kaarten, en dit spel heeft het in overvloed. Je kunt kaarten gebruiken voor hun effecten of ze afleggen voor middelen of voordelen. Sommige kaarten hebben missies die je vragen om bepaalde dingen te doen voor voordelen. Hierdoor varieert het type kaarten van over het algemeen nuttig tot nuttig in zeer specifieke situaties. Het voelde goed uitgebalanceerd aan en leidde tot erg leuke beslissingsmomenten. De kaarten bepalen wat er op het bord gebeurt, maar wat je op het bord doet beïnvloedt ook wat je kaarten voor jou kunnen doen. Dit was voor mij het leukste aspect van het spel. Het enorme aantal kaarten belooft ook een goede replay waarde.
Om
de ruimte te verkennen ga je sondes lanceren, ze door de ruimte laten
slingeren en ze omzetten in een orbiter of landers. De logistiek van het
krijgen van je sondes naar de planeten is heel leuk. Terwijl het
systeem draait, worden je sondes verplaatst, wat het gemakkelijker of
moeilijker kan maken om te komen waar je wilt zijn. Bij sommige spelers
voelt de frequentie van de rotatie misschien te laag aan. Een
onverwachte rotatie van één stap, geactiveerd door je tegenstander,
vereist slechts af en toe dat je je plannen opnieuw moet bekijken.
De scan actie stelt je in staat om in één of meer richtingen te scannen, met één signaal dat van de aarde uitgaat en een ander op een afgelegde kaart. Op deze manier plaats je je markers in rijen onder planeten, in de hoop een meerderheid te behalen wanneer de rij is voltooid. Een snelle meerderheidcheck beloonde de speler met de meeste markers met punten, terwijl andere spelers een kleine troostprijs kregen.
Ik moet wel zeggen dat dit gedeelte van het spel met 3 spelers amper aan bod kwam. Op het einde van het spel waren er slechts 2 sectoren die volledig gescanned waren. Het voelt alsof het spel je wil aanmoedigen om te scannen, te concurreren om de meerderheid en te racen voor dingen, maar met 3 spelers kwamen we nooit echt in elkaars weg. Sterker nog, het voelde nooit voordelig om te scannen en een marker te plaatsen in een sector waar een andere speler al een duidelijke meerderheid heeft. De kleine beloning voor alleen maar aanwezig zijn leek compleet verwaarloosbaar. Het was veel logischer voor ons om een andere planeet te kiezen en die met markers te bevolken in plaats van te strijden om die meerderheid en in het slechtste geval de andere speler te helpen om de rij van zijn planeet te vullen.
Naarmate het systeem roteerde en dingen op hun plek vielen, plaatsten we markers, voltooiden uiteindelijk de rij, scoorden voor de meerderheid en gingen verder. Je kunt missies op kaarten hebben of einddoelen die je aansporen om bepaalde sectoren te scannen of de meerderheid daarin te winnen. Dit zou je natuurlijk kunnen motiveren om met dit gedeelte meer bezig te zijn, maar dat was voor ons zeker niet het geval. Dat gezegd hebbende, de gecombineerde mechanismen van scannen, gegevens ontvangen en deze gebruiken voor voordelen en het ontgrendelen van technologie is een leuke cyclus en voelt bevredigend aan.We waren echt enthousiast om te zien wat er gebeurt wanneer je een buitenaardse soort ontdekt. Er zijn er 5 verschillende in de doos, maar er worden slechts twee gekozen voor een spel. We ontdekten onze eerste buitenaardse soort in de eerste helft van het spel en de tweede vrij laat in de tweede helft. Ik zal spoilers vermijden met betrekking tot de ontdekte soorten. Over het algemeen komen deze aliens stilletjes in het spel.
Wat de impact van de
aliens op het spel betreft, zou ik het samenvatten als een andere manier
om punten te scoren via nieuwe tracks en extra elementen op het bord.
De aliens komen met een paar specifieke tokens die in verschillende
secties van het speelbord worden geplaatst en waarmee je punten en
voordelen kunt behalen. Voor de twee buitenaardse rassen die we
ontdekten, is het volledig optioneel om met deze elementen om te gaan.
Het voelt veel meer aan als een organische uitbreiding van de
mogelijkheden om punten te scoren. Het was bijna alsof ze een onderdeel
van het spel hadden kunnen zijn. In andere spellen zou je dit aspect
onder geavanceerde modules in het regelboek vinden.
Je kunt technologieën ontgrendelen in drie verschillende divisies die je helpen efficiënter te scannen, meer te profiteren van de gegevens die je verzamelt of beter te verkennen in de ruimte. Alle technologieën zijn altijd beschikbaar, dus er is geen variabiliteit in dit opzicht. Dat is niet per se een nadeel. Het ontgrendelen van technologieën zorgt er ook voor dat het systeem draait. Welke technologie nuttig zijn, hangt af van waar je je het meest op richt. Misschien kun je bepaalde afdelingen volledig negeren en je op één specifieke concentreren. In onze speelronde hebben we met alle drie geëxperimenteerd.
Dan zijn er nog de mijlpalen. Je kan deze 3 keer bereiken, afhankelijk waar je op het scorespoor staat. Bij het bereiken ervan mag je 1 van de 4 beschikbare eindtellingen condities claimen. De publiciteitstrack stelt je in staat om technologieën te verwerven wanneer je 6 publiciteit uitgeeft en naar beneden op de track gaat. Voor drie publiciteit kun je ook een kaart krijgen, wat nuttig bleek in je allerlaatste beurt om toch nog te kunnen wisselen voor de nodige credits of energie.
We
hebben met 3 genoten van het spelletje SETI en zijn enthousiast om
nogmaals te spelen om de andere buitenaardse soorten te ontdekken en
alle kaarten te zien die we in ons eerste spel gemist hebben. Alles
werkt goed, het spel speelt soepel en je komt snel in de zone en maakt
interessante beslissingen. Mijn gevoel zegt dat dit spel je minstens met
3, of optimaal met 4 moet spelen. Een algemene indruk geeft wel dat de
spelsituatie je dicteert wat je gaat doen de volgende ronde, en niet dat
je op voorhand plannen kunt smeden. Je moet roeien met de riemen of
grondstoffen die je hebt.
Al bij al is SETI een mooi en leuk spel dat waarschijnlijk nog plezanter is als je het een 2e of 3e keer kunt spelen. Een beginnende of familiespeler gaat hier minder aan zijn trekken komen. Dit is wel eerder een expertenspel, dat in mijn ogen zeker de moeite is om op tafel te leggen.
Tot zover de bespreking van het basisspel, nu over de uitbreiding SETI: Space Agencies. Ook deze uitbreiding stond op de hoogste plaats op de geekbuzz van 2025.
Toen Space Agencies werd aangekondigd, dacht ik eerlijk gezegd even: “O nee, ze gaan SETI ingewikkelder maken.” Asymmetrische organisaties, quick start-kaarten, een stapel nieuwe kaarten… ik was benieuwd, maar ook een beetje huiverig. Inmiddels een paar potjes verder kan ik gerust zeggen: SETI blijft gewoon SETI, ook met deze uitbreiding. De vraag is: maakt Space Agencies het spel beter? Niet per se noodzakelijk, maar wel véél leuker en afwisselender.
Die nieuwe organisaties zijn echt geweldig bedacht. Ik was eerst wat sceptisch, want ik vond het juist leuk dat iedereen met gelijke kansen begon. Maar deze toevoeging zorgt voor extra kleur en richting in je spel. Het geeft je meteen het gevoel dat je iets zelf aan het doen bent. En het is gewoon leuk om aan het begin al te puzzelen: welke organisatie past bij mijn startkaarten, wat ga ik proberen op te bouwen? Dat stukje voorpret maakt de start van het spel extra leuk.
De quick start-kaarten vind ik wat minder overtuigend. Ze zijn handig en zorgen ervoor dat je wat sneller op gang komt, maar ik vond die eerste ronde altijd juist een van de leukste onderdelen. Je moest daar echt nadenken over hoe je ging beginnen, en dat stukje valt nu grotendeels weg. Aan de andere kant zorgen ze er wel voor dat de start iets soepeler loopt, en het moment van kiezen blijft leuk met de organisaties erbij.
De nieuwe aliens zijn een fijne toevoeging. Er zitten drie nieuwe in het spel: twee helpen vooral je economie op gang en eentje levert vooral punten op. Ze voegen allemaal wat nieuws toe en veranderen de dynamiek van het spel net genoeg om het fris te houden. De Glyphids zijn op dit moment mijn favoriet, al zijn de anderen ook erg leuk om te ontdekken.
De extra kaarten zijn prima – niet baanbrekend, maar altijd welkom. Sommige zijn krachtig en duur, andere klein maar handig. Ze veranderen het spel niet fundamenteel, maar zorgen wel voor wat meer variatie. En laten we eerlijk zijn: extra kaarten zijn bijna nooit een slechte zaak.
Voor twee spelers vind ik de kleine aanpassingen erg geslaagd. Wij spelen SETI bijna altijd met z’n tweeën, en het spel werkt dan echt goed. De nieuwe regels voor het plaatsen van neutrale markeringen maken het allemaal net wat vloeiender. Geen ingewikkelde huisregels meer nodig, gewoon spelen en gaan.
Alles bij elkaar past Space Agencies naadloos bij de basisgame. Het verandert niets drastisch, maar maakt alles wel leuker, afwisselender en gewoon interessanter om vaker op tafel te leggen. SETI was al een uitstekend spel, maar met deze uitbreiding erbij wil ik eigenlijk niet meer zonder spelen. Een kleine doos met veel extra plezier.
Deze uitbreiding werd met korting aangekocht bij CGE en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 40 - 160 minuten
Bekijk op Instagram


e







.jpg)
Reacties
Een reactie posten