Fire & Stone

Fire & Stone is een nieuw spel van Klaus-Jürgen Wrede, de ontwerper van het wereld bekende spel  Carcassonne. In Fire & Stone komen de spelers terecht in het stenen tijdperk.  Tijdens het spel verken je nieuwe gebieden, ga je op zoek naar voedsel en vuur om als eindelijke speldoel dorpen te bouwen.  De speler met de meest succesvolle stam wint het spel. Om je stam sneller te laten evolueren is het van belang ook te  investeren in nieuwe gereedschappen en technieken. 

Het spelbord bestaat uit Europa, Afrika, Azië en Amerika.  Maar let even op het spelbord, de kaart is niet zoals wij deze kennen met “Europa” centraal in het midden. Europa staat deze keer links.

In het spel wordt gebruik gemaakt van een tijdsspoor, dit bepaald de snelheid in het spel en triggert ook de eindronde.  Het tijdsspoor wordt bepaald door hoe snel spelers hutten bouwen.  Alle spelers starten hun reis in Zuid-Afrika, van hieruit is Europa als eerste te ontdekken.  Regio 2 (Azië) kan pas worden ontdekt van zodra er in totaal 3 hutten werden gebouwd.  De weg naar regio 3 (Amerika) ligt pas open nadat iemand de 9de hut op het spelbord heeft gezet.  Dit spelmechanisme is nieuw.  Alle spelers samen bepalen dus de snelheid van het spel.  Het kan dus perfect zijn dat 1 speler alleen de drie hutten bouwt en zo voor iedereen de toegang openzet voor regio 2 (Azië). 

Op het spelbord  liggen omgekeerde ontdekkingsfiches verspreid over alle regio’s. Wanneer een speler voor de eerste keer op één van die fiches komt met zijn spelpion,  wordt de fiche onthuld en wordt er een effect geactiveerd. Vanaf nu kunnen deze fiches gebruikt worden als spelersactie met een ander effect.

Bij de fiches zitten onder andere bostegels, vuurtegels, hutten, voedsel enz.  Elke fiche heeft zijn eigenschap en is bepalend voor andere doeleinden in het spel. Voor het spel begint krijgt elke speler in het geheim ook een opdrachtkaart. 

Aan het einde van het spel wint de speler die de meeste overwinningspunten heeft behaald met dorpen en het volbrengen van taken.  Tijdens het spel is het van belang dat je een goed evenwicht opbouwt tussen de drie belangrijke elementen: voedsel, vuur en het bouwen van hutten.  Alles is met elkaar verweven.  Je kan geen hut op een locatie bouwen waar er andere hutten staan als je geen voedsel hebt. Om voedsel te hebben heb je dieren en vuur nodig.  En vergeet daarbij ook de nodige uitvindingen niet, deze zullen je zeker tijdens het spel helpen.

In het kort geven we graag mee hoe het spel wordt gespeeld. Elke beurt bestaat uit twee stappen, zijnde bewegen en een actie ondernemen. Stap 1 bewegen. Een speler mag één van zijn pionnen maximaal twee gebieden van zijn positie verplaatsen, zolang hij zijn beweging niet eindigt op hetzelfde gebied als waar hij begon.

De tweede stap, is de actie.  Wanneer de pion van een speler zijn beweging eindigt op een plaats met een omgekeerde fiche, dan wordt de fiche ontdekt. Daarna mag je de actie van de fiche uitvoeren.  Bij de fiches zijn er bostegels, vuurtegels, hutten, voedsel een geheime voorraad en de grot.

Bij een bostegel neemt de speler een stapel  van drie dierentegels voor de huidige regio.  De speler bekijkt deze en mag er 1 kiezen.  De rest wordt op het spelbord gelegd naast de bostegel.  Met behulp van deze dierentegels kan de speler extra voedsel en bewaarplaatsen voor voedsel krijgen, wat cruciaal is voor het verdere verloop van het spel. Je kan enkel voedsel bewaren als je ook bewaarplaatsen hebt.

Ontdek je een vuurtegel dan scoor je onmiddellijk één punt op het overwinningspuntenspoor.  Met behulp van vuur mag de speler als deze wil een dierentegel omzetten naar voedsel of bewaarplaatsen voor voedsel. Als je aankomt op een locatie met een reeds ontdekte vuurtegel, mag je nog steeds je dierentegels omzetten naar voedsel of bewaarplaatsen voor voedsel, maar het is enkel de speler die de fiche heeft opgedraaid en ontdekt die hiervoor een punt ontvangt. 

Bij het ontdekken van huttegel, mag je één van de hutten gratis op het veld plaatsen en vervolgens je pion verplaatsen naar een vuurfiche in dezelfde regio. Als je aankomt op een locatie waar spelers eerder hutten hebben geplaatst, kun je nog steeds één van je eigen hutten op deze plaats bouwen, maar dit kost voedsel.  Je betaald evenveel voedsel als het aantal hutten die reeds gebouwd zijn  (inclusief je eigen hutten die mogelijk eerder zijn geplaatst).  De huttegel wordt op het spelbord boven op een tijdsspoor geplaatst.  Zo worden extra regio’s, een tweede spelerspion en het einde van het spel geactiveerd.

Naast bos, vuur en huttegels zijn er ook voedseltegels. Als je een voedseltegel ontdekt dan mag je kiezen of je de voedselfiche wil of niet.  Er is een verschil tussen voedsel en voedselfiches.  Een voedselfiche is geen voedsel.  Door middel van het verzamelen van voedselfiches kan je investeren in uitvindingen. Het is zo dat je enkel een voedselfiche van hetzelfde type mag nemen en verzamelen.  Enkel bij plaatsen van een voedselfiche kan je een uitvindingskaart nemen.  Je kan er ook voor kiezen om in plaats van een uitvindingskaart te nemen,  een extra puntenkaart te nemen, deze leg je over een reeds bestaande uitvindingskaart zodat je deze voordelen niet meer hebt. Investeren in uitvindingskaarten is zeker een must in dit spel.  Elke uitvindingskaart biedt een nieuwe vaardigheid.

Als je de voedseltegel niet wenst, bijvoorbeeld omdat deze niet past in je verzameling dan krijg je 2 voedsel. Uiteraard op voorwaarde dat je ook de nodige bewaarplaatsen hebt voor dit voedsel.

Als extra tegels zijn er ook nog de voorraadtegels,  deze tegels geven je een bonus die op de tegel staat (een combinatie van zaktegels en/of voedselfiches) en daarna worden ze terug in de doos geplaatst. En last but not least: de grottegel. Er ligt 1 grotkaart op het spelbord, deze kaart wordt omgedraaid zodra iemand de grottegel ontdekt. Elke grotkaart heeft een uniek effect dat de rest van het spel op zijn plaats blijft. Deze bieden een breed scala aan voordelen, van extra actievelden tot het scoren van éénmalige overwinningspunten.

De persoon die ervoor zorgt dat de elfde huttegel op het huttenspoor wordt geplaatst, start het eindspel. Zodra deze hut is geplaatst, neemt die speler de kaart "Einde van het spel" in zijn bezit en legt deze voor zich neer met de 'A'-zijde naar boven. Wanneer deze terug aan de beurt is, wordt de kaart omgedraaid naar zijn 'B'-kant en dit geeft de laatste ronde van het spel aan. Zodra iedereen zijn laatste beurt heeft voltooid, komt het spel tot een einde en zullen spelers hun eindscores optellen.

Punten komen uit verschillende plaatsen. Naast de punten die ze in de loop van het spel hebben verdiend, verdienen spelers punten door overwinningspuntenkaarten, één punt voor elk van hun hutten op het bord, één punt voor elk nederzettingsgebied waar hun hutten de meerderheid hebben, en punten door opdrachtkaarten.

De eerste 15 minuten van het spel denk je dat is een leuk instapspel voor families, maar hoe verder het spel vordert komt er toch meer bij kijken.  Vermits je niet alles kan plannen, zoals het ontdekken van de tegels, wie ontdekt wat, is het toch vaak je strategie bijsturen.  Ben je benieuwd, speel dan zeker eens een spel Fire & Stone.

Dit spel is geschonken door Pegasus Spiele en is vanaf juli te spelen bij Het Geel Pionneke.



Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 45 - 60 minuten

 

Reacties

Populaire posts