Curse Fear

 


Curse Fear promoot zichzelf als een Japans spiritueel memoryspel en de vormgeving bevestigt dat alleen maar: donkere tinten en luguber aanvoelend artwork. Het spiritueel aspect uit zich via een aanvullend bordje met concentrische vakjes waarop je fiches (vloeken) mag verplaatsen als je een passend paar hebt gevonden. Elke speler is namelijk gekoppeld aan een bepaalde sector op de buitenrand, en wie op het einde van het spel de minste vloeken heeft, is de winnaar.

Dat bordje wordt centraal op tafel geplaatst, met in het midden enkele stapels van vloekfiches (of misschien beter apart, als ze omvallen is het miserie). Daarrond worden de kaarten willekeurig en gedekt uitgelegd. Die kaarten tonen een afbeelding die niet zou misstaan op een affiche van een Japanse horrorfilm, en ze zijn gegroepeerd in 5 elementen (kleuren). Elke kaart is verder afgewerkt met 1 of 2 handen.


 Na het bepalen van de startspeler kan het spel beginnen. De actieve speler draait nu een voor een twee kaarten om. Hebben deze dezelfde afbeelding (kleur) en hetzelfde aantal handen, dan is het paar voor de speler. Bovendien mag die een vloekfiche evenveel vakjes verplaatsen als er handen waren op de afbeelding (1 of 2 dus). De toegelaten richtingen zijn links, rechts en naar buiten. De speler blijft aan de beurt tot hij 2 verschillende kaarten omdraait. Als hij tijdens die beurt een fiche in een eindvak van een andere speler heeft weten te schuiven, mag hij als bonus nog een extra fiche uit zijn eigen eindvak verwijderen (naar links of rechts).

Het spel eindigt wanneer alle paren gevonden zijn. Wie dan de minste vloekfiches in zijn eindvak heeft, wint het spel.


 Met deze mix van memory en vloekmanagement tracht Curse Fear wat vernieuwing te brengen in het memorylandschap en daar slaagt het tot op zeker hoogte wel in. De basis blijft het vinden van paren, maar de beloning van het verplaatsen van een vloekfiche heeft maar weinig taktiek om het lijf. Akkoord, de extra bonus om een eigen fiche te kunnen verwijderen is leuk, maar wat mij het meest stoort is dat er verder geen gebruik wordt gemaakt van de 5 elementen, die blijven zuiver decoratief. Liefhebbers van een memoryspel met een horrorthema zullen hier van kunnen genieten, maar de meerwaardezoeker zal een beetje op zijn honger blijven zitten.


Dit spel werd geschonken door Japon Brand en is vanaf juli te spelen bij Het Geel Pionneke.

 


Aantal spelers: 2 - 5
Speelduur: 20 min
Leeftijd: vanaf 8 jaar


Reacties

Populaire posts