For a crown
In For a Crown strijden families die al eeuwenlang met elkaar in oorlog zijn om de macht. De strijd gaat niet langer over land of rijkdom, maar over de felbegeerde troon. Wie zal de kroon dragen en het koninkrijk heersen? Over vier spannende rondes moeten de spelers huurlingen rekruteren, hun invloed vergroten, magische krachten inzetten en hun tegenstanders uitdagen om uiteindelijk het meeste aantal robijnen te verzamelen om zo de overwinning te behalen.
Bij de opzet van "For a Crown" kiest elke speler een familie en krijgt de bijbehorende componenten zoals de schatkist, het portret en een erfstuk. Je begint het spel met 10 robijnen, die je geheim in je schatkist plaatst. Elke speler krijgt ook vijf kaartmappen die je kunt gebruiken om je huurlingen in te bewaren om aan te geven dat ze behoren tot jouw familie. Om te starten plaatsen de spelers hun portretten in de galerij, de centrale zone van het bord die je invloed vertegenwoordigt. Hoe verder je portret naar rechts staat, hoe invloedrijker je bent en hoe meer voordelen je krijgt bij het rekruteren van huurlingen. De speler met de meest invloed heeft de eerste keus bij het rekruteren.
Vervolgens wordt het Koninklijk plein klaargezet. Hier worden de huurlingen in vijf verschillende niveaus gerangschikt: elk niveau heeft een eigen stapel kaarten, die worden geschud en opengelegd (behalve de hoogste niveaus die alleen gesloten kaarten hebben). Daarnaast wordt het bord klaargezet met de "kostprijzen" op de juiste plaatsen. In de eerste ronde beginnen de kosten bij 1 munt voor de laagste kaarten, maar naarmate het spel vordert, worden de kosten steeds lager. Naast het bord worden er twee stapels kaarten gelegd, één met gebeurtenissen en 1 stapel wat we noemen de gedeelde stapel. Plaats als laatste de magische dobbelsteen, de gemaskerde wasberen, de munten en de robijnen in een aparte voorraadkist zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn.
Het spel wordt gespeeld over vier rondes. Elke ronde is verdeeld in drie fasen: aanwerven, onthulling, eind van de ronde. Hieronder leg ik elke fase in detail uit, evenals wat een beurt inhoudt.
In de aanwervingsfase kan je huurlingen kopen. Dit gebeurt in volgorde van invloed, van meest invloedrijke speler naar de minst invloedrijke. Elke speler mag een huurling kiezen uit het Koninklijke plein. Dit kan een open kaart zijn of een gesloten kaart uit de stapel van een specifiek niveau. De speler moet vervolgens de vereiste kosten betalen (in munten en/of robijnen). Als je niet genoeg munten hebt, kun je robijnen gebruiken, maar niet omgekeerd. Wanneer een speler een huurling heeft gerekruteerd, plaatst hij deze in een van zijn kaartmappen, die zijn familiewapen zal dragen. De gekozen huurling wordt dan op de stapel van de gedeelde kaarten gelegd.
In de onthullingsfase worden de effecten van de gerekruteerde huurlingen toegepast. Neem hiervoor de gedeelde stapel en schud deze, onthul vervolgens de bovenste kaart en past het effect toe. Zo zal elke kaart uit de stapel worden omgedraaid. Elke speler die een huurling heeft gerekruteerd, past de effecten toe die op de kaart staan, van zodra de kaart onthult wordt. Deze effecten kunnen allerlei voordelen bieden, zoals het verplaatsen van portretten in de galerij (waardoor je invloed verandert), het krijgen van munten, het afpakken van robijnen van tegenstanders, of het ontvangen van gemaskerde wasberen. Hier ga je merken dat een goede aankoop in de aanwervingsfase loont. Enkel zo kan je stelen van je medespelers en je zelf verrijken.
Daarnaast worden in deze fase ook gebeurteniskaarten onthuld. Deze kaarten hebben invloed op alle spelers en kunnen de balans van het spel veranderen. Gebeurteniskaarten kunnen variëren van het afdwingen van kosten in robijnen tot het veranderen van de positie in de galerij, waardoor sommige spelers voordeel krijgen en anderen verlies.
Zodra alle kaarten van de gedeelde stapel zijn gespeeld, markeert dit het einde van de ronde. De kosten voor het kopen van een huurling worden aangepast door een nieuwe kosttegel in het bord te schuiven. Dit verlaagt de kosten van de volgende ronde, waardoor nieuwe mogelijkheden voor huurlingen worden gecreëerd. Alle kaarten die tijdens de ronde zijn gespeeld, worden in een nieuwe gedeelde stapel geplaatst, en een nieuwe gebeurtenis wordt aan de gedeelde stapel toegevoegd.
Na vier rondes eindigt het spel en worden de robijnen van de spelers geteld, inclusief de waarde van hun erfstuk als ze dat nog in hun bezit hebben. De speler met de meeste robijnen wint en wordt gekroond tot de eerste heerser van het koninkrijk. Als er een gelijke stand is, wint de meest invloedrijke speler.
Dit spel is geschonken door Asmodee Belgium en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.
For a crown is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.
Aantal spelers : 3 - 5
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 30 - 45 minuten
Reacties
Een reactie posten