Silly seance
Het is een coöperatief mysterieus
partyspel. Je gaat proberen te achterhalen hoe een geest aan zijn
(komisch) einde is gekomen. Je bent allemaal helderzienden die
visioenen krijgen van hoe de geest aan zijn einde is gekomen en dit
door middel van kaarten. Je moet de kaarten in de juiste volgorde
leggen om zo veel mogelijk punten te verzamelen. Maak het een beetje
donker en hou je klaar om geesten op te roepen.
Kies 1 van de 18 zaken om op te lossen,
neem de 6 kaarten van dat getal, leg de begin en eind kaart op tafel.
Je schudt de 6 kaarten van een zaak, dit wordt de trekstapel. Als je
aan de beurt bent trek je een kaart, alleen jij mag deze zien. Er
staat een scene op de kaart die je moet beschrijven, dit is je
visioen. Er staan extra voorwerpen op die je kunnen helpen om de zaak
op te lossen, dit geeft aan welke kaart de volgende kaart is. Er is
echter ook een kristallen bol waarin een voorwerp staat, dit mag je
niet benoemen en dit doorheen het spel. Je mag het wel beschrijven.
Om je visioen aan de andere uit te leggen begin je met de woorden: ik
zie, ik zie …. Dan moet je de scene in 5 zinnen beschrijven. Het
voorwerp voor jouw kaart kan je best ook beschrijven, je moet het in
een zin zetten als “iets” en dan maak je best ook een zin waarin
je “iets” beschrijft zodat je medespelers weten over welk
voorwerp het gaat. Als iemand dan dat voorwerp in de scene ziet op
zijn/haar kaart dan weet deze persoon dat die kaart vooraf gaat aan
de kaart die jij vast hebt. Je kan onthouden welke kaart welke scene
heeft aan de hand van de achterkant van de kaart. Hier staat overal
iets anders op. Als de eerste kaart beschreven is, gaat de volgende
speler verder met de volgende kaart. Deze speler heeft nu al 2
verboden woorden. Zo wordt het steeds cryptischer om de scene te
beschrijven. Als je met minder dan 6 spelers dit spel speelt zullen
enkele spelers meer dan 1 visioen hebben.
Als alle visioenen geweest zijn kan de
discussie beginnen. Spelers mogen elkaar ondervragen, probeer dit te
beperken tot 5 minuten. Als er iemand je vraagt had die persoon dit
vast en dat is je verboden woord, mag je hier geen ja op zeggen. Je
antwoord met “dat was moeilijk te zien”. Ook als iemand iets
vraagt waar je het antwoord niet op weet, je mag namelijk je kaart
niet opnieuw bekijken, zeg je hetzelfde. Je legt allemaal je kaarten
gedekt op tafel tussen de begin en eindkaart, probeer ze in de juiste
volgorde te leggen. Je mag nog praten over je visioen terwijl je
samen beslist om ze op de juiste volgorde te leggen maar je mag jouw
verboden woord(en) niet gebruiken. Als alle kaarten liggen en jullie
denken dat ze juist liggen, mogen jullie de kaarten omdraaien en kan
je kijken of ze op de juiste volgorde liggen.
Onderaan de kaarten zie je symbolen
staan waar je tijdens het uitleggen van de visioenen ook niet over
mag praten, als dezelfde naast elkaar liggen ligt alles in de juist
volgorde. Nu ga je tellen hoeveel dezelfde symbolen er naast elkaar
liggen om te kijken of jullie goede helderzienden zouden zijn.
Je hebt nog een expertmodus, hierbij
laat je 1 kaart uit het spel, je hebt dus 1 visioen minder, maar je
moet wel alle 6 de kaarten in de juiste volgorde leggen. Je moet dus
uitzoeken waar de kaart die er niet tussen zit juist thuishoort.
Dit spel werd geschonken door Jumping Turtle en kan vanaf maart gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: ongeveer 15 minuten
Reacties
Een reactie posten