Cheesar's Arena

 

 

Wist je dat in het Oude Rome ook gladiatorengevechten werden georganiseerd tussen muizen en katten? Nee? Dan is het hoog tijd om Cheesar's Arena te betreden. Tot 6 muizen kunnen er onderling strijden om als eerste 7 blokjes kaas te veroveren, terwijl ze trachten een eerder tamme kat te ontwijken. Gebruik de actiedobbelstenen in je voordeel, of in het nadeel van de anderen, het is maar hoe je het bekijkt. Wie het vlotst de arena kan bedwingen, maakt een grote kans op de lauwerkrans. Ave Caesar, zij die kaas gaan eten groeten U!

Het speelbord toont een zeshoekige arena, opgebouwd uit hexen. De spelers beginnen aan de rand van de arena in een geometrisch patroon afhankelijk van het aantal spelers, met centraal de enige kat. Daarrond komen 6 kaasdobbelstenen te liggen, maar wel zodanig dat niemand ze in de eerste beurt kan bereiken. Elke speler legt vervolgens zijn schijfje op het begin van zijn puntenspoor. De benodigde dobbelstenen worden binnen handbereik gelegd (1x kat + X muizen). Alle materiaal is van degelijke kwaliteit en ziet er leuk uit, alleen was in mijn exemplaar het bord een beetje gebogen zodat het niet mooi vlak uitklapte, maar daar dat is niet onoverkomelijk.

De startspeler werpt de dobbelstenen en verzamelt ze goed zichtbaar voor iedereen. Hij mag nu als eerste een dobbelsteen kiezen en de aangegeven actie uitvoeren. Daarna wordt die dobbelsteen opzij gelegd en mag de volgende speler een actie kiezen. Passen mag ook, en de volgende beurt mag die speler zelfs terug inpikken als hij wil. De ronde eindigt wanneer alle dobbelstenen gebruikt zijn, of wanneer iedereen na elkaar gepast heeft, of wanneer niemand nog een geldige zet kan doen. De speler naast diegene die de laatste actie heeft gedaan, wordt dan de nieuwe startspeler en dobbelt de opzij gelegde stenen.


Dan is het nu tijd om eens te overlopen welke acties er mogelijk zijn. Kies je een muisdobbelsteen, dan mag je je muis 1 tot 3 vakjes in een rechte lijn bewegen. Betreed je een vakje dat grenst aan een andere muis of de kat, dan kost dat 1 beweging extra per figuur. Eindig je je beweging op een kaas, dan scoor je een punt (onafhankelijk van de getoonde waarde) en leg je die dobbelsteen opzij zodat die de volgende ronde mee in het spel komt.

Kies je voor de kat, dan mag je die ook 1 tot 3 vakjes in een rechte lijn verzetten. De beweging eindigt automatisch voor de buitenste rand van de arena (donkere vakjes), of voor een vakje dat grenst aan een muis. De kat zal dus nooit een muis 'vangen', vandaar dat ik het in de inleiding had over een tamme kat. Wel gaan alle kazen die de kat passeert, aan de kant bij de gebruikte actiedobbelstenen. Die brengen dan wel geen punten op.

Een kaasdobbelsteen ten slotte plaats je gewoon terug in de arena op de aangegeven afstand van de kat, op een leeg veld, ook weer in een rechte lijn. Zo komen ze terug beschikbaar voor de muizen om punten te scoren. Wie als eerste zeven punten scoort, wint onmiddellijk het spel.



 

Cheesar's Arena lijkt in eerste instantie een kinderspel, maar vergis je niet: je zal wel degelijk tactisch moeten nadenken om dit winnend af te sluiten. Het is vooral een positioneel gevecht: zorgen dat je niet geblokkeerd raakt en dat de kazen op een plaats terecht komen waar je zelf eerder bij kan dan de anderen. De kat is daarbij een handig instrument om paden af te sluiten of kaas weg te snoepen. Wat ik wel jammer vind, is dat het arena-aspect een beetje onderbelicht blijft, waarschijnlijk om het kindvriendelijk te houden. Er wordt niet echt gevochten, de figuren blijven constant rondlopen. Misschien leent het systeem zich er minder toe om dit element erin te verwerken, maar het zou nog iets meer diepgang brengen (van een kat verwacht je toch dat die muizen vangt). In elk geval zorgt dit spel voor een vlot en leuk half uurtje dat ook de volwassenen zal kunnen bekoren.

Dit spel werd geschonken door Ameba Games en is vanaf nu te spelen bij Het Geel Pionneke.




Aantal spelers: 2 - 6
Speelduur: 15 - 30 min
Leeftijd: vanaf 8 jaar



Reacties

Populaire posts