Catapult Kingdoms & uitbreidingen

Er zijn soms zo van die momenten waarop je denkt : "Ach ja, waarom niet ?". Zo een moment was er op de dag dat er besloten werd om de kickstarter campagne van Vesuvius Media te ondersteunen. Niet alleen het basisspel, maar tegelijk 2 uitbreidingen stonden op de planning : de siege expansion en de artificers expansion. Ondertussen zijn er al vele andere uitbreidingen in de maak, zoals de vulkaan en viking uitbreiding.

In dit spel, al dan niet gecombineerd met de uitbreidingen, gaan 2 spelers een kasteel bouwen met de blokken die je in de doos kan vinden. In de doos met de uitbreidingen vinden we nog extra blokken om nog grote gebouwen op te richten. Dat kasteel of fort zal daarna bemand worden door een aantal troepen, die je zelf volgens de plaatsingsregels in of rondom je kasteel mag zetten. De 2 kastelen worden op 1.5 meter van mekaar gezet, en bij voorkeur doe je dit best op de vloer.

Aan de hand van een katapult en bijhorende rotsblokken zullen de spelers beurtelings hun vijand aanvallen, met de hoop dat ze het kasteel van hun tegenstander flink kunnen beschadigen, of troepen kunnen uitschakelen. Zodra er een speler is die geen troepen meer heeft recht staan, wint de andere speler. Voorwaarde is wel dat die andere speler nog tenminste 1 mannetje heeft rechtstaan.

Het spel zal in een onbekend aantal rondes verlopen, waar elke speler beurtelings aan de beurt komt. Elke speler zal 6 tactiek kaarten bezitten. Die worden geschud, gedekt voor je neer gelegd, en de bovenste 3 kaarten komen op hand. In de eerste fase van je beurt kies je een kaart die je wil toepassen. Dit is optioneel, dus je kan ervoor kiezen om kaarten te sparen voor een latere fase. Daarna ga je de katapult mikken. Deze mag niet verder dan enkele centimeters voorbij je kasteel staan, en je kiest zelf of deze links of rechts van je bouwwerk komt te staan. De volgende fase is het leukste in dit spel : schieten. Je spant de elastiek op en schiet de rubberen kogel naar de tegenstander. Alle blokken die van de tegenstander zijn bord vallen, of blokken die schuin staan, worden terug in de doos gelegd. Alle mannetjes die geraakt zijn, verdwijnen ook in de doos. Daarna is het de beurt aan je tegenspeler.


Voor elke mannetje dat je verloren bent in de vorige beurt, mag je een extra tactiek kaart op hand nemen. Die kaarten zullen zeker hun nut bewijzen. Zo kan je bijvoorbeeld 2 maal achter mekaar schieten, zonder je katapult opnieuw te richten dan wel, of kan je zelfs de katapult van je tegenstander even overnemen.

 
Bij de uitbreiding Siege vinden we extra bouwblokken, ballista's en nieuwe strategie kaarten. Hier is het de bedoeling dat spelers samen 1 groot fort in het midden van de tafel of op de vloer bouwen. Beurtelings zetten de spelers hun mannetjes op het fort. Via de katapult, of met de ballista, proberen de spelers beurtelings hun eigen mannetjes van het fort te schieten. Raak je daarbij mannetjes of blokken van je tegenstander, is dat in jou nadeel.

De uitbreiding Artificers heeft nog een 3e wapen : een stormram. Hier zitten ook weer extra tactiek kaarten en mannetjes bij. De stormram heeft wieltjes, en zolang de stormram bemand is, mag deze telkens dichter naar het fort van de vijand rijden. Eenmaal aan een muur aangekomen, kan de ram in actie 'schieten'.

 
Bij Catapult Kingdoms kunnen we het kind in onszelf nog eens naar boven laten komen, en lekker gebouwen met coole wapens vernietigen. Met het stevig materiaal en reserve elastieken voor de wapens zien we dat helemaal goed komen, al blijft het opletten dat je het spelmateriaal niet verloren schiet.

Dit spel werd met korting geschonken door Vesuvius Media en is vanaf juli te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 minuten
Leeftijd : officieel vanaf 14 jaar, maar kan al vanaf 6 jaar






Reacties

Populaire posts