Winston (Nineteen Eighty-Four)

 


Nee, dit spel gaat niet over Winston Churchill, maar wel over een andere beroemde Winston uit de literaire wereld. Meer bepaald Winston Smith, de hoofdfiguur uit de klassieker '1984' van George Orwell, maar de kenner had dat al kunnen afleiden uit de ondertitel. In dat boek wordt een dystopische toekomst geschetst, waarin een autocratisch bestuur zichzelf in stand houdt middels schimmige oorlogen, vermeend terrorisme en een wantrouwige cultuur van verraad en regularisatie. Het symbool van deze onderdrukking is de fameuze 'Big Brother', die alles altijd en overal in de gaten houdt. In deze omstandigheden probeert Winston samen met zijn geliefde Julia te overleven.

In dit solospel tracht je Winston naar een betere wereld te begeleiden. Dat doe je met 6 gekleurde dobbelstenen, die je combineert om elke beurt zo ver mogelijk te vorderen op het pad naar de verlossing, terwijl je onderweg Big Brother moet ontwijken (of juist niet). Als je kan ontsnappen, kan je een score berekenen, en kijken of je het beter doet dan de vorige keer.

De route staat op een formulier, waar je met een potlood je stappen markeert. Hierop is ook ruimte om de dobbelstenen te plaatsen, de moeilijkheid te selecteren en gebeurtenissen te tellen. Onderaan kan je alle deelresultaten noteren en de eindscore berekenen.

Een beurt begint met het werpen van de dobbelstenen. Daarna moet je een voor een de dobbelstenen inzetten in een volgorde naar keuze en hun effect toepassen. Dat effect is afhankelijk van de kleur:

- groen: herdobbel dit aantal ongebruikte stenen
- blauw: verwijder een dobbelsteen met een hogere waarde dan blauw
- rood: neemt de waarde aan van de huidige laagste geplaatste steen
- paars: flip deze steen (bvb 2 wordt 5) en nog een andere steen
- geel: verhuis de steen op de overeenkomstige positie naar kamer 101
- wit: verander een steen van een koppel naar de waarde van wit
(bvb wit is 3, geel en rood zijn 1, dan mag je rood naar 3 veranderen)


 Indien het effect van een steen niet uitgevoerd kan worden, mag je hem niet plaatsen. Het kan dus perfect dat je niet alle stenen zal kunnen inzetten (bvb blauw 6), tenzij je hem met een ander effect kan veranderen. In dat geval mag je deze beurt zelfs geen score noteren! Als je klaar bent, dan tel je alle geplaatste stenen op en verminder je dat met de steen in kamer 101. Dat is het aantal vakjes dat Winston zal wandelen over zijn parcours. Eindig je op een vak met een stip of kader, dan ben je gezien door Big Brother en streep je het volgende vak aan op het Big Brother spoor (raar maar waar: hoe meer je 'gespot' bent hoe meer punten dat oplevert). Als je na 8 beurten nog niet ontsnapt bent, verlies je sowieso. Anders krijg je punten naargelang je eindpositie, je ronde en je Big Brother spoor. Die som wordt dan nog vermenigvuldigd met een factor volgens de gekozen moeilijkheid. Dat is dan je eindtotaal.

Over moeilijkheid gesproken: dat kan wel ingrijpende veranderingen betekenen. Zo kan de stip of de kader van een Big Brother trigger leiden tot het verlies van een steen in de volgende ronde, en kan het traject beduidend langer worden. De hoogste moeilijkheid combineert al deze elementen en is volgens mij niet echt haalbaar, tenzij je echt veel geluk hebt met het dobbelen.

Winston kan je beschouwen als een 'roll and write' dobbelspel, maar de focus ligt hier zeker niet op het af- of aanstrepen van resultaten of combinaties. Het hoofddoel is om je dobbelresulaat zelf te maximaliseren volgens de gegeven regels. Naar mijn schatting heb je ongeveer een resultaat van 13 per beurt nodig om het einde te halen. Als je dan onderweg nog wil mikken op Big Brother velden om je score te boosten, heb je heel wat gepuzzel en denkwerk nodig. Ook omdat hoge worpen niet per se een zegen zijn, want je moet alle effecten nog toepassen. Ik heb er alleszins nog geen systeem in gevonden, hooguit een paar aanbevelingen. Gelukkig zit er ondertussen niemand anders op zijn beurt te wachten...


 Hoe uitdagend het spel ook is, toch zijn er enkele aspecten die wat vraagtekens oproepen. Zo is er soms onduidelijkheid over de toepassing van een bepaald effect, dat je niet terugvindt in de regels. Of het scoremechanisme waar geen referentiekader voor gegeven is. De scores per spoor liggen zo ver uit elkaar dat het soms waanzinnig lijkt (eindpositie: 1 tot 500, Big Brother: 25 tot 3000!, ronde: 10 tot 1500). Gekoppeld aan de vermenigvuldigingsfactor levert dit resultaten op die je amper kan vergelijken. Verder heb ik ook al gauw de 'no score' regel overboord gegooid, anders is het amper te halen. Een laatste punt van kritiek is dat het thema wel erg dun is. Buiten de tekstuele referenties heb je nooit echt het gevoel dat je het leven van Winston en Julia in positieve zin aan het bijsturen bent. Maar los daarvan blijft dit dobbelspel zeker een mentale puzzel die de moeite is om regelmatig eens te leggen.


Dit spel werd geschonken door Kokorïn Games en is vanaf nu te spelen bij Het Geel Pionneke.



Aantal spelers: 1
Speelduur: 15 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar


Reacties

Populaire posts