Carcassonne Goldrausch
Carcassonne Goudkoorts is het 2de spel in de reeks : 'Carcassonne : Around the World'. De eerste uitbreiding kreeg de naam Zuidzee. We veronderstellen dat de meeste lezers het basisspel van Carcassonne wel kennen, dus we beperken ons tot deze uitbreiding : goudkoorts of Goldrausch.
De spelers zullen aan de hand van de tegels die geleidelijk aan het spelveld vormen, punten scoren op verschillende manieren. De basisprincipes blijven dus identiek. De verschillen zitten hier in :
* Er zijn nieuwe tegels met bergen en goudmijnen. Als daar x aantal goudklompen op staan, zal je ook x aantal fiches op deze tegel moeten plaatsen.
* Zet een mannetje op je daarnet geplaatste tegel om later punten te scoren, oftewel zet je deze in je eigen tent, of je verplaatst een mannetje in je tent, of je neemt één van de fiches.
Je tent kan je in de bergen opslaan. In dit geval mogen er al tenten van andere spelers in dit gebied aanwezig zijn, maar niet op het specifiek vakje waar je jouw tent zet.
Fiches leveren punten op, op het einde van het spel.
* Zodra er een gebied af is score je punten en neem je het mannetje terug.
Verder zijn er nog kleine verschillen bij het scoren van punten :
Kastelen vinden we hier niet terug, maar wel goudmijnen. Als een berggebied volledig is krijg je een punt per goudklomp in dat gebied.
Straten zijn hier spoorwegen. De puntentelling is hetzelfde als bij wegen, maar als er op je afgemaakte spoorweg exact 1 treintje staat, verdubbel je deze score.
In een wei gaan liggen brengt meestal ook veel punten op. In plaats van dieren vinden we wigwams (tsss typisch) en paardjes terug. Voor elk van deze items krijg je ook punten.
Carcassonne Goudkoorts werd geschonken door Hans im Glück en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 30 minuten
De spelers zullen aan de hand van de tegels die geleidelijk aan het spelveld vormen, punten scoren op verschillende manieren. De basisprincipes blijven dus identiek. De verschillen zitten hier in :
* Er zijn nieuwe tegels met bergen en goudmijnen. Als daar x aantal goudklompen op staan, zal je ook x aantal fiches op deze tegel moeten plaatsen.
* Zet een mannetje op je daarnet geplaatste tegel om later punten te scoren, oftewel zet je deze in je eigen tent, of je verplaatst een mannetje in je tent, of je neemt één van de fiches.
Je tent kan je in de bergen opslaan. In dit geval mogen er al tenten van andere spelers in dit gebied aanwezig zijn, maar niet op het specifiek vakje waar je jouw tent zet.
Fiches leveren punten op, op het einde van het spel.
* Zodra er een gebied af is score je punten en neem je het mannetje terug.
Verder zijn er nog kleine verschillen bij het scoren van punten :
Kastelen vinden we hier niet terug, maar wel goudmijnen. Als een berggebied volledig is krijg je een punt per goudklomp in dat gebied.
Straten zijn hier spoorwegen. De puntentelling is hetzelfde als bij wegen, maar als er op je afgemaakte spoorweg exact 1 treintje staat, verdubbel je deze score.
In een wei gaan liggen brengt meestal ook veel punten op. In plaats van dieren vinden we wigwams (tsss typisch) en paardjes terug. Voor elk van deze items krijg je ook punten.
Carcassonne Goudkoorts werd geschonken door Hans im Glück en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 30 minuten
Reacties
Een reactie posten