Automobiles
Eén blik op de doos van "Automobiles"
is genoeg om te weten dat je een race-spel in handen hebt. Wat echter
niet onmidellijk opvalt is dat het gebruik maakt van een voor dat
type ongewoon mechanisme: deckbuilding. En op de koop toe geen
deckbuilding met kaarten, maar met blokjes! "Huh?" hoor ik
jullie denken, en dat was ook mijn eerste reactie. Nochtans is deze
ongebruikelijke aanpak zeer degelijk uitgewerkt en vormt het net dat
wat dit spel onderscheidt van zijn soortgenoten.
Er zijn 10 kleuren van blokjes
beschikbaar, die geassocieerd zijn met allerlei aspecten uit de
race-wereld. Zo zijn er 4 kleuren voor de verschillende
versnellingen, 3 voor wageneigenschappen, 2 voor teamorganisatie en 1
voor slijtage (te vergelijken met de vloeken uit "Dominion").
Elke speler begint met dezelfde 12 blokjes en kan, afhankelijk van
zijn startpositie, een bepaald bedrag spenderen om blokjes naar keuze
bij te kopen. Deze blokjes verdwijnen vervolgens in een stoffen
zakje, waarna er 7 blokjes getrokken worden als startvoorraad. Vanaf
hier gelden de klassieke regels van de deckbuilder: tijdens je beurt
kan je blokjes gebruiken om je auto te verplaatsen op het circuit,
en/of om extra blokjes bij te kopen. Op het einde van je beurt gaan
alle blokjes naar de aflegstapel, waarna je er 7 nieuwe trekt. Is de
zak leeg, wordt de aflegstapel opnieuw in de zak geschud.
Een actiekaart per kleur geeft aan hoe
je zo'n blokje kan gebruiken, hoeveel het kost en wat de waarde is
bij aankopen. Deze actiekaarten worden in het begin gekozen en liggen
vast voor de rest van het spel. Door de acties optimaal te combineren
verplaats je je racewagen over het circuit, maar hoe meer je afwijkt
van de ideale lijn hoe meer slijtage je oploopt. Dit vertaalt zich in
bruine blokjes die verder niks doen behalve je deck vervuilen. Maar
als je kan slipstreamen (dwz je beurt eindigen achter een andere
wagen) mag je deze slijtage negeren. Andere acties kunnen eveneens
slijtage veroorzaken, maar gelukkig zijn er ook acties waarmee je net
de slijtage kan verminderen. Als het echt tegenzit kan je als
alternatieve beurt een pit stop doen, waarbij je alle slijtage uit je
actieve stapel mag verwijderen.
Zo maal je de rondes af tot iemand de
finishlijn passeert. Wie op het einde van die beurt het verst over de
meet staat is de winnaar.
"Automobiles" heeft heel wat
te bieden. Het atypische mechanisme is zeker een pluspunt, en de
tactische keuzes beperken zich niet tot de positie op het circuit
maar omvatten zowel het hele management van slijtage als het opbouwen
van een deck naar de meest voordelige speelstijl. Ook qua
herspeelbaarheid scoort dit spel hoge ogen. Niet alleen is het bord
tweezijdig (kort en lang circuit), maar de variatie aan actiekaarten
per kleur levert ontelbare combinaties op die steeds tot een andere
spelervaring leiden. Een aantal zijn reeds voorgedefinieerd die elk
een bepaald thema accentueren (veel koopkracht, hoge slijtage, hoge
snelheid, ...). Daarnaast kan je zelf het aantal rondes kiezen, zodat
je de speelduur naar keuze kan afstemmen. Ten slotte nog een speciale
vermelding voor de indeling van de doos, waarbij de blokjes in
uitneembare bakjes gestopt zijn. Dit is een handige voorziening
waardoor je snel in- en uitgepakt bent.
Als je eens een race-spel op een andere
manier wil ervaren, zet je dan in pole-position om als eerste van
"Automobiles" te genieten.
Het filmpje van The Dice Tower kan je hier bekijken :
Automobiles is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.
Reacties
Een reactie posten