Nemeton

Door een vloek is het bos langzaam aan het sterven. Een paar druïden, de laatste bewakers van dit groene en bedreigde koninkrijk, beantwoorden de roep van de hulpeloze dieren. Red het bos en word de beschermer!


In Nemeton heb je tien manen en evenveel beurten om het bos te verkennen, nieuwe drankjes te maken en de geest van dieren op te roepen om zoveel mogelijk reputatiepunten te verzamelen. De beurt van een speler bestaat uit vier fasen - nacht, dageraad, dag en schemering - en dan is de volgende speler aan de beurt.

's Nachts roept de druïde de kracht van de maan op om heilige planten in het bos te laten groeien. De speler voegt een bostegel toe aan het bestaande bos aan de maanzijde. Zodra de tegel is geplaatst, controleert de speler of hij deze in een rechte lijn kan verbinden met een andere bostegel van hetzelfde type (rivier, open plaats, rots of aarde), in welke richting dan ook. De speler plaatst dan een bepaald type van grondstoffen op de geactiveerde tegels.


Bij het aanbreken van de dag draait de speler de bostegel om die hij net aan de dagkant heeft geplaatst. Hij kan nu een pad ontdekken dat naar een heilige plaats leidt: een eik, de lente of een Nemeton. Als dat het geval is, pakt de speler de overeenkomstige heilige plaatstegel uit de reserve en voegt deze toe aan het bos door deze aan te sluiten op de tegel die hij zojuist heeft toegevoegd. Overdag verplaatst de speler de druïde om de juiste actie te ondernemen, afhankelijk van de vorsttegels waarop hij loopt: alle grondstoffen verzamelen op een eenvoudige tegel, drankjes maken met die middelen in de buurt van een Nemeton, of het vertrouwen winnen van dieren.


Het verkennen van het bos is niet eenvoudig. Wanneer je vooruit gaat, kan een druïde een kracht gebruiken om slingerpaden te nemen en van richting te veranderen of te profiteren van bewegingen in een rechte lijn. De speler zal echter moeten kiezen tussen rusten en kracht terugkrijgen om verder te gaan of een symbool te krijgen om meer punten te verdienen. Als hij dat wenst, kan de druïde een heilige plant gebruiken om in een kraai te veranderen en naar een willekeurige eiktegel op het bord te vliegen. Hij kan de geest van een dier oproepen om zijn speciale krachten te verkrijgen en deze vervolgens gebruiken tijdens een speciale beweging (een grondstof verwisselen, een binnendoor vinden, enz.)


Als de druide zijn beurt voorbij is, is de volgende speler aan de beurt totdat alle spelers hun 10 bostegels hebben neergelegd.  Dan moeten de spelers hun punten tellen: Elk drankje levert de punten op die op de kaart staan ​​aangegeven. De doelen tonen het aantal gewonnen punten. De dieren geven punten afhankelijk van de verschillende strepen. Elke symbool geeft twee punten. De speler met de meeste reputatiepunten wint het spel.

Dit spel werd geschonken door Black Rock Games en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 75 minuten

Reacties

Populaire posts