Detective Club

 


Een spel met verborgen aanwijzingen, en de meest fantasierijke complotten… Klinkt veelbelovend, en zo ziet Detective Club er ook uit. Het artwork van de kaarten waarrond het spel draait is prachtig vormgegeven en fantasierijk is geen overdriven claim… Thema’s en uitwerking liggen in de lijn van de veelgespeelde klassieker Dixit. En aangezien partygames het sowieso goed doen binnen de club zal de Detective Club doos ongetwijfeld ook vaak op de tafels te vinden zijn. 

In Detective Club worden nieuwe leden geworven in het detective team. Eerst moet uiteraard uitgezocht worden of de kandidaten wel geschikt en clever genoeg zijn. Hiervoor moet je het bewijsmateriaal bestuderen, de getuigen ondervragen en uiteindelijk de leugenaar ontmaskeren ! 

Elke speler krijgt een bewijsbordje (met I / II erop) en een vergrootglas in dezelfde kleur. Elke speler trekt 6 bewijskaarten (die hij alleen mag zien). Een willekeurig gekozen startspeler neemt zoveel notitieboekjes als er andere spelers zijn, bekijkt zijn bewijskaarten en bedenkt een codewoord (thema) waarvan hij twee kaarten kan spelen die hiernaar verwijzen. Vervolgend legt hij een van die twee kaarten open op tafel, en trekt meteen erna een nieuwe kaart van de trekstapel. 


De startspeler noteert het woord in alle notitieboekjes, behalve één… (dat van “de samenzweerder’). Deze worden gedekt geschud en uitgedeeld zodat niemand weet wie een detectives of wie de samenzweerder is. Doel van de detectives en het spel, is dat de samenzweerder ontmaskerd wordt. De samenzweerder zelf probeert dat natuurlijk te verhinderen door met de startspeler samen te werken.

Elke speler legt een kaart voor zich, passend binnen het thema in het boekje. Of een poging daartoe tot, als je een leeg boekje voor je kreeg. Afleiden en creatief denken is dus cruciaal. Meteen erna worden de handkaarten opnieuw aangevuld tot zes. De startspeler legt een tweede kaart, gevolgd door de andere spelers. 

Het moment van de waarheid komt dichterbij: de startspeler onthult het thema, en de link met zijn twee gespeelde kaarten. Net als alle andere spelers. Na deze ondervraging wijzen de spelers hun samenzweerder aan door hun vergrootglas erbij te leggen. De startspeler stemt niet mee. 


Tijd om te scoren: de boekjes worden onthuld en de detectives al dan niet beloond: slaagde je erin de leugenaar te ontmaskeren, dan scoor je drie punten. Bracht de samenzweerder slechts één detective op het juiste spoor, dan scoort de leugenaar zelf vijf punten, de startspeler vier. Wisten meer dan één detective hem te ontmaskeren, scoren zowel de samenzweerder als de startspeler geen punten. 
Puntenfiches worden gedekt bewaard, de volgende speler wordt startspeler en een nieuwe ronde begint. Is elke speler één (6-8 spelers) of twee (<6 spelers) startspeler geweest ? Dan eindigt het spel en wint degene met de meeste puntenfiches.

Detective Club is buiten een test voor je observatievermogen, improvisatie, deductie en creatieve uitleg bovenal een partyspel dat ongetwijfeld voor hilariteit zal zorgen. Het spel is eveneens te spelen als thematisch spel, aangepast aan de interesses en leeftijden van de spelers, waarbij het codewoord steeds een film, land, boek, …moet zijn. Laat jullie fantasie de vrije loop ! 

Dit spel werd geschonken door Jumping Turtle Games en kan vanaf februari gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Leden kunnen dit spel kopen bij Lotana met 10% korting.


Aantal spelers: 4 - 8
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 45 minuten

Reacties

Populaire posts