The Ming Voyages

The Ming Voyages is het tweede spel in de serie Pocket War Games van Surprised Stare Games. Dit is een serie oorlogspellen met een minimale hoeveelheid componenten en een speelduur van ongeveer een half uur. Denk nu niet dat het allemaal eenvoudig is, want de hoeveelheid strategie die benodigd is bij deze serie spellen is verrassend te noemen. Tot op het moment van schrijven bestaat de serie in totaal uit een drietal spellen die alle zijn ontworpen door David J. Mortimer & Alan Paull. Het artwork voor de serie wordt gemaakt door Klemens Franz, ook geen onbekende mijnheer in de spellenwereld. 

The Ming Voyages is het meest complexe spel uit de serie. Dit komt mede doordat het spelsysteem a-symmetrisch is. Tijdens het spel neemt één speler de rol van keizer van het Ming keizerrijk aan. Deze heeft als doel om tijdens het spel zeven zeereizen te maken. De andere speler speelt de rol van hoofd van de Barbaren en heeft als doel om controle te krijgen over vijf grensgebieden aan de andere kant van het Ming keizerrijk. De keizer haalt een grote overwinning als alle zeven zeereizen zijn voltooid terwijl het hoofd van de Barbaren een grote victorie behaalt als hij controle over de vijf grensgebieden krijgt. Mocht dit beide partijen niet lukken, dan wordt er aan het einde bekeken hoeveel grensgebieden een speler controleert. De keizer telt hierbij het aantal voltooide zeereizen bij op terwijl het hoofd van de Barbaren het aantal onvoltooide zeereizen bij dit aantal optelt. De speler die dan de meeste punten heeft weten te verzamelen behaald dan een kleine overwinning.

De beurtvolgorde in The Ming Voyages zal in het begin wellicht een beetje wennen zijn. Als eerste trekt de keizer 2 kaarten. Vervolgens speelt de keizer 1 kaart. Als derde speel het hoofd van de Barbaren 1 kaart. Als laatste stap wisselen de speler al hun kaarten van hand. 

Zoals je leest trekt het hoofd van de Barbaren dus geen kaart. De keizer heeft dus gedurende het hele spel, behalve bij de eerste beurt, alle mogelijke informatie voorhanden en kan daar dus op inspelen. De kaarten die worden gebruikt in het spel zijn multifunctioneel. Op nagenoeg alle kaarten staan voordelen voor beide partijen vermeld. Echter in het begin van het spel zullen de voordelen hoofdzakelijk ten goede komen aan de Barbaren omdat de voordelen voor het Ming keizerrijk alleen optreedt als de reis die op de kaart staat afgedrukt reeds is voltooid. Naarmate het spel vordert heeft de Keizer meer reizen weten te maken en zal dus vaker kunnen profiteren van de voordelen op de kaarten. Het is voor de Barbaren dan te hopen dat zij al voldoende profijt hebben gehad van de kaarten. 

Omdat tijdens het spel de kaarten continue van hand wisselen, zal je merken dat je kaarten speelt enkel omdat je niet wilt dat je tegenstander ze speelt. Beide partijen zijn zo verschillend om te spelen, dat je beide geprobeerd dient te hebben. Het vinden van de juiste balans tussen reizen en het afweren van de Barbaren is voor de Keizer een lastige taak. Het hoofd van de Barbaren zal in het begin de indruk hebben dat hij snel naar de overwinning rent maar hij dient ervoor te waken dat hij niet de spreekwoordelijke deur op zijn neus krijgt. 

De verschillende manieren om The Ming Voyages te winnen, zorgen ervoor dat het spel blijft tot het moment waarop de laatste kaart is gespeeld.

Aantal spelers: 1-2
Leeftijd: Vanaf 12 jaar
Speelduur: 30 minuten

Dit spel is geschonken door Surprised Stare Games en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke


Reacties

Populaire posts