Oracle

Stefan Dorra heeft in het verleden al bewezen dat hij in staat is om goede slagenspellen te maken. Oracle is de jongste telg van zijn hand die het slagenspel principe hanteert. 

Oracle hanteert het principe van het klassieke slagenspel waarbij de hoogst gespeelde kaart de slag wint. Het spel krijgt een twist door het gebruik van puntenfiches en doelkaarten. 


In het spel zijn veel verschillende doelkaarten aanwezig. Afhankelijk van het aantal spelers krijgen de spelers een aantal doelkaarten. Uit deze kaarten dienen zij twee kaarten te kiezen, die zij vervolgens gesloten voor zich op tafel leggen. De doelkaarten variëren van eenvoudig (zoals simpelweg drie punten), tot zeer moeilijk (zoals het behalen van twee verliezersfiches). 

Op de kaarten staan de waarden 1 tot en met 12 in zes verschillende kleuren. Behalve de waarden van de kaart, staat er in de hoek en op de tekening van de kaart ook een mythisch wezen op afgebeeld. Voor de waarden 1 tot en met 5 is dit een Hydra van Lerna (een meerkoppige draak/slang die woonde in het meer van Lerna en door Hercules werd verslagen als één van zijn twaalf werken). De waarden 6 tot en met 9 tonen ons een Pegasus (het gevleugelde paard dat ontstond uit de liefde tussen Poseidon en Medusa). De waarden 10 tot en met 12 laten ons een Feniks (een vogel die verbrandt en vervolgens uit zijn eigen as wordt herboren) zien.

Voor elk van de mythologische wezens zijn puntenfiches beschikbaar. De zes beschikbare Feniks-fiches leveren elk twee punten op. De vier Pegasus-fiches elk drie punten. Van de hydra-fiches zijn er slechts drie beschikbaar, maar deze leveren elk wel vijf punten op. Tot slot zijn er nog verliezers-fiches voor elk van de drie wezens. 

De kaarten worden, afhankelijk van het aantal spelers, verdeeld. Een speler speelt een kaart, en de andere spelers moeten kleur bekennen. Als in dit spel de hoogste kaart de slag zou winnen, dan zou het zeer moeilijk worden om een Hydra-fiche te winnen. Stefan Dorra heeft hiervoor iets bedacht in de thema van het spel. Volgens het principe van de kleine David verslaat de reus Goliath. Oftewel een kaart met de waarde 1, verslaat een kaart met de waarde 12. 

Degene die de slag wint, krijgt een puntenfiche overeenkomstig het symbool van het mythische wezen op de kaart. Als de puntenfiches van een mythisch wezen op zijn, dan wordt het spel pas echt interessant. Men krijgt dan namelijk het overeenkomstige verliezersfiche. Dit verliezersfiche zorgt ervoor dat alle gewonnen puntenfiches van het overeenkomstige mythische wezen waardeloos worden op het einde van het spel. 

Gelukkig kan je van het verliezersfiche af geraken. Dit kan doordat een andere speler een slag wint met het overeenkomstige mythische wezen, waardoor deze het fiche krijgt of doordat je zelf nog een slag wint met het overeenkomstige mythische wezen. In dat geval mag je de verliezersfiche weer terug leggen in het midden van de tafel. 

Toch kan het behalen van een verliezersfiche interessant zijn voor een speler. Verschillende doelkaarten hebben namelijk als voorwaarde dat een speler één of meerdere verliezersfiches in zijn bezit dient te hebben. Dit zijn dan ook meteen de doelkaarten die veel punten opleveren op het einde van de ronde. 

Aan het einde van een ronde tellen de spelers de behaalde punten van de puntenfiches en de behaalde doelkaarten bij elkaar op. Er worden net zoveel ronden gespeeld als er spelers zijn. Indien dat is gebeurd, dan telt men alle punten bij elkaar op, en degene met de meeste punten wint het spel.

Het gebruik van de verliezersfiches in combinatie van de David/Goliath regel, maken dit een bijzonder slagenspel dat zeker zijn plekje in een collectie verdiend.

Dit spel is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke.
Dit spel is geschonken door Skellig Games.

Reacties

Populaire posts