Oracle
Oracle hanteert het principe van het klassieke slagenspel waarbij de hoogst gespeelde kaart de slag wint. Het spel krijgt een twist door het gebruik van puntenfiches en doelkaarten.
In het spel zijn veel verschillende doelkaarten aanwezig. Afhankelijk van het aantal spelers krijgen de spelers een aantal doelkaarten. Uit deze kaarten dienen zij twee kaarten te kiezen, die zij vervolgens gesloten voor zich op tafel leggen. De doelkaarten variëren van eenvoudig (zoals simpelweg drie punten), tot zeer moeilijk (zoals het behalen van twee verliezersfiches).
Op de kaarten staan de waarden 1 tot en met 12 in zes verschillende kleuren. Behalve de waarden van de kaart, staat er in de hoek en op de tekening van de kaart ook een mythisch wezen op afgebeeld. Voor de waarden 1 tot en met 5 is dit een Hydra van Lerna (een meerkoppige draak/slang die woonde in het meer van Lerna en door Hercules werd verslagen als één van zijn twaalf werken). De waarden 6 tot en met 9 tonen ons een Pegasus (het gevleugelde paard dat ontstond uit de liefde tussen Poseidon en Medusa). De waarden 10 tot en met 12 laten ons een Feniks (een vogel die verbrandt en vervolgens uit zijn eigen as wordt herboren) zien.
Voor elk van de mythologische wezens zijn puntenfiches beschikbaar. De zes beschikbare Feniks-fiches leveren elk twee punten op. De vier Pegasus-fiches elk drie punten. Van de hydra-fiches zijn er slechts drie beschikbaar, maar deze leveren elk wel vijf punten op. Tot slot zijn er nog verliezers-fiches voor elk van de drie wezens.Aan het einde van een ronde tellen de spelers de behaalde punten van de puntenfiches en de behaalde doelkaarten bij elkaar op. Er worden net zoveel ronden gespeeld als er spelers zijn. Indien dat is gebeurd, dan telt men alle punten bij elkaar op, en degene met de meeste punten wint het spel.
Het gebruik van de verliezersfiches in combinatie van de David/Goliath regel, maken dit een bijzonder slagenspel dat zeker zijn plekje in een collectie verdiend.
Reacties
Een reactie posten