Settlement

En plots beslis je om het spel van de maand te wijzigen in een ander spel, namelijk deze. Waarom ? Omdat dit spel gewoonweg heel goed is. In Settlement ben jij de leider van een stam die nieuw land gaat ontdekken. Tijdens het ontdekken van het land zal je draken moeten verslaan, gebouwen oprichten en torens laten bouwen. Maar het zijn vooral de diamanten en het goud die je nodig hebt om helden aan te trekken.


In het midden van de speeltafel ligt een bord met 9 dorptegels. Linksboven staat de kostprijs om deze tegel aan te kopen, onderaan staat wat dit gebouw je kan opleveren. Bovenaan het spelbord worden de artifacten geplaatst. Elke ronde mogen de spelers een artifact kiezen, dat hun een voordeel voor die ronde kan opleveren. Onderaan het spelbord komen 4 helden open te liggen. Ook hier zie je linksboven de kostprijs, en rechtsboven wat ze op het einde van het spel waard zijn. Bij sommige helden krijg je nog een extra voordeel, die staat onderaan de kaart gedrukt.


Elke speler krijgt een eigen speelbord, met daarop een bovenste gebied om nieuw land te ontdekken, en een onderste gebied om gebouwen te plaatsen. Beiden gebieden bieden plaats aan 9 tegels, elk van niveau 1 tot 3. De spelers krijgen elk 6 roze mannetjes om in te zetten tijdens een ronde en de 3 verschillende basisgrondstoffen - hout, klein en steen - om mee te starten. Het spel kan nu starten en loopt over 6 rondes.


De startspeler wordt gekozen en deze begint met een eerste actie. Hij heeft de keuze uit :
* Een gebouw te kopen
* Een gebied te ontdekken
* Een draak te bevechten
* Een toren te bouwen
* Een regio te activeren
* Een straat te activeren
* Een toren te activeren
* Een held aan te kopen
* Te passen

Een gebouw kopen : Je zet 1 van je mannetjes op het vakje 'gebouw kopen' en je betaald de nodige grondstof voor dit gebouw, en plaats deze op eender welk van de 9 vakjes op je spelbord. Je kan kiezen of je dit in rij 1, 2 of 3 wilt zetten.

Een gebied ontdekken : Als je een gebied van rij 1 wil ontdekken, zet je 1 van je mannetjes op dat actievak. Je trekt daarna een tegel van gebied 1, en legt deze op je eigen spelbord in rij 1 van je gebied.
Staat op dat gebied een draak afgebeeld, en is er een held te koop die ook die kleur van draak heeft afgebeeld, dan moet je een draak op dit gebied plaatsen. Je kan hetzelfde doen voor een gebied van rij 2 of 3, maar dan moet je 2 respectievelijk 3 mannetjes op dat gebied zetten. En je moet altijd eerst een gebied van rij 1 hebben voor je aan rij 2 kan starten.

Een draak bevechten : Op je eigen spelbord staat een overzicht hoeveel mannetjes er nodig zijn om een draak van een bepaalde kleur te verslaan. Die plaats je dan op dat vakje, je plaatst de draak terug in de voorraad, en je neemt de grondstoffen die je als beloning voor de draak te verslaan krijgt. Meestal is dit goud of diamant.


Een toren bouwen : deze actie kost je 1 mannetje, en de toren kan je over een lege plaats van een draak op een gebied tegel bouwen. Deze is nuttig als je een regio actief maakt, want dan komen er geen draken meer. Bovendien kan je een toren als extra actievak gebruiken om een grondstof te krijgen.

Een regio activeren : Zet je een mannetje voor een rij in een gebied, activeer je alle tegels die je daar hebt liggen. Je krijgt nu de grondstoffen van alle tegels. Opgelet, heb je geen torens op die plaatsen staan, zullen de draken terug op het gebied geplaatst worden. Zolang er een een draak op een tegel staat, zal je de grondstoffen daar niet mogen nemen bij het activeren.

Een straat activeren : Het zelfde principe geld voor je gebouwen : je zet 1 mannetje voor een straat in je dorp, en daarmee activeer je max. 3 tegels en mag je uitvoeren wat er op de huisjes staat. Dat kan gaan van grondstoffen nemen, tot het plaatsen van goud of diamant op een huisje. Deze leveren je punten op tegen het einde van het spel.

Een toren activeren : Zet hier 1 mannetje en neem de grondstof van het gebied waar de toren staat.

Een held aankopen : Dit is de manier om punten te verzamelen. De kosten van een held bestaan uit grondstoffen, maar ook uit goud en diamanten. De eerste 2 helden in de rij kosten je extra diamanten, de laatste in de rij is de goedkoopste. Op deze helden staan punten afgebeeld, maar je kan ook punten verdienen voor je gebied tegels bijvoorbeeld. Sommige helden laten je toe om witte mannetjes bij te nemen. Die zet je bij je andere 'normale' roze actie mannetjes, en die kan je gebruiken om extra acties uit te voeren. Eenmaal gebruikt, gaan ze terug naar de algemene voorraad. Deze actie voer je eender wanneer uit, voor of na alle bovenstaande acties.


Ten alle tijden kan je grondstoffen wisselen in andere grondstoffen. De omzettingstabel staat op elk spelersbord afgedrukt. Kan of wil je niets meer doen, kies je om te passen. De speler die tijdens een ronde als eerste past, mag een nieuw artifact kiezen uit de beschikbare artifacten, en legt zijn eigen artifact terug in de rij. Daarna zet hij al zijn mannetjes terug op de start positie. Heeft deze speler nog hout, klei of steen in zijn voorraad, moet hij deze allemaal in de algemene voorraad terug leggen. Wil je dat vermijden, kan je 1 grondstof per toren stockeren. Goud en diamant mag je altijd bijhouden. Zodra alle spelers gepast hebben, start de volgende ronde en kan iedereen weer meespelen.

Settlement is een heel leuk worker placement spel met niet al te veel regeltjes, maar met voldoende diepgang.  Zoals steeds heb je altijd weer mannetjes te kort om acties uit te voeren, want je wil zoveel mogelijk doen in de 6 rondes die het spel duurt. Het spelmateriaal is zeer deftig, en ook de grafische vormgeving is erg mooi. Wij kunnen dit spel alleen maar aanraden !

Settlement is geschonken door  I 💗 Games en is weldra te spelen bij Het Geel Pionneke.
Video teaser : https://youtu.be/a1z8Qo9NnAo

Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 45 - 90 minuten


Reacties

Populaire posts