4 Data Brokers
4 Data Brokers begeeft zich in de wereld van de informatie, en zoals iedereen wel weet is kennis macht. Door kennis uit te wisselen in de vorm van kaarten trachten de spelers een database samen te stellen die de hoogste waarde oplevert. Maar opgepast: hackers liggen op de loer om je kostbare info te stelen of de waarde te beïnvloeden. Of ben je zelf niet vies van zulke duistere praktijken?
De informatie waarvan sprake bestaat uit 4 setjes gekleurde kaarten met de waarden 1 tot 4 (elke waarde is dubbel aanwezig). Deze kaarten worden geschud en elke speler krijgt 8 kaarten open voor zich. Daarnaast krijgt iedereen nog een doelkaart. Die toont ofwel een kleur ofwel een waarde, en levert op het einde een punt op per verzamelde kaart van die categorie. De overige doelkaarten worden samen geschud met wat ik voor het gemak hackerkaarten zal noemen. Die worden vervolgens open uitgelegd in een rooster van 4x4. Bovenaan elke kolom wordt een gekleurd blokje gelegd. De spelers krijgen trouwens ook een setje gekleurde blokjes.
Een ronde bestaat uit 4 fases. In de eerste fase kiest elke speler tegelijk 2 open kaarten van de speler rechts van hem en legt deze voor zich. In de tweede fase kiest elke speler 2 open kaarten bij zichzelf en draait deze om. Die zijn nu beveiligd en kunnen niet meer gekozen worden in fase 1. Geen paniek: het is toegelaten om je eigen gedekte kaarten te herbekijken.
In de volgende fase kijken de spelers naar het rooster en nemen in het geheim een blokje in de hand dat overeenkomt met de positie van hun favoriete kaart in de actieve rij. Daarna opent iedereen zijn hand en legt het blokje op de betreffende kaart.
In de laatste fase worden de kaarten in het rooster van links naar rechts geëvalueerd. Belangrijk: enkel kaarten met exact 1 blokje worden geactiveerd. Is het een doelkaart, dan neemt de speler die gedekt voor zich. Is het een hackerkaart dan mag de speler de vermelde actie uitvoeren. Enkele voorbeelden: 2 infokaarten wisselen met een andere speler, een doelkaart uit het rooster nemen, een willekeurige hackerkaart uit het rooster activeren,...
Omdat mogelijk niet alle kaarten aan bod zullen komen is het in fase 3 toegelaten om te onderhandelen en afspraken te maken over wie welke kaart zal kiezen. Maar pin je daar niet op vast, een valstrik is gauw gelegd.
Na 4 ronden eindigt het spel, de eindwaardering kan beginnen. Er zijn punten voor de individuele doelen, maar alle overblijvende doelen in het rooster tellen ook voor iedereen. Daarnaast zijn er nog speciale combo's: 4 kaarten met dezelfde nummer en verschillende kleur, 4 kaarten met verschillende nummers en verschillende kleuren, of 4 kaarten met verschillende nummers en dezelfde kleur (supercombo). De speler met de hoogste score heeft de meest waardevolle informatie verzameld en wint het spel.
Op zich is het idee achter 4 Data Brokers niet slecht, maar er zijn toch enkele schoonheidsfoutjes in geslopen. Het grootste manko is dat voor 2 of 3 spelers niet alle infokaarten op tafel komen. Als er dan bvb 4 rode kaarten minder zijn, is de speler met doelkaart 'rood' al serieus benadeeld. Natuurlijk zitten de andere spelers waarschijnlijk met een gelijkaardige beperking, maar het zorgt wel voor een onevenwichtig uitgangspunt. Een ander punt is dat je maar 4 beurten hebt om iets op te bouwen, en de laatste beurt is eigenlijk een formaliteit: gewoon de 2 overblijvende kaarten van je buurman nemen en hopen dat je nog iets nuttigs kan doen met het rooster.
Als tussendoortje is 4 Data Brokers desondanks nog best speelbaar, maar doe het dan wel liefst met 4 spelers en verwacht geen tactische hoogstandjes.
Dit spel werd geschonken door GDM Games en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 20 min
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Reacties
Een reactie posten