Froggit
Smartgames zijn logische denkspellen waarbij kinderen tijdens het spelen cognitieve vaardigheden kunnen aanleren (concentratie, flexibel denken, vooruit plannen en tactiek ontwikkelen). Al zijn de uitgaves waar volwassenen het hoofd breken over ontsnappen uit een tempel (Temple Trap), virussen bevrijden (Anti-virus), of pinguins huisvesten (Penguins on ice) nog steeds zeer populair in onze club. Waren alle eerdere Smartgamespelen éénpersoonsspellen, dan stellen we met Froggit het eerste smartgamefamiliespel voor !
In Froggit proberen twee tot zes spelers hun kikkers zo snel mogelijk veilig naar de overkant van de vijver te loodsen. Elke speler krijgt een kikkerfamilie in één kleur (twee grote, drie kleintjes) en plaatst deze naast het ronde vijverspelbord. Net zoals we van Smartgames gewend zijn heeft ook dit spel een mooie vormgeving, inclusief de gedetailleerde rubberen kikkers. Leuk weetje: als er onderdelen tijdens het spelen verloren geraken (wat al eens kan gebeuren bij een kinderspel) kunnen ze kosteloos nabesteld worden op de Smartgamessite.
De speler die eerst zijn kikkerfamilie heelhuids de vijver over kan loodsen (tot in de ‘finishoever’ van zijn kleur) wint het spel. Oversteken kan door over de leliebladeren te springen, maar natuurlijk zit er een addertje onder het gras: een grote vis die op de loer ligt en wel eens een kikkerbilletje lust ! Geraakt de vis bij jouw kikker, dan wordt deze ‘opgegeten’ en vliegt hij terug naar zijn startpositie (naast de vijver).
Elke beurt verplaatst de actieve speler één kikker, in een rechte lijn over het spelbord en rekening houdend met de grootte van de gekozen kikker: de grote kikker mag 1 of 2 sprongen maken, de kleine kikker 1, 2 of 3. Zo kan je springen naar een aangrenzend leeg lelieblad. Elk lelieblad kan slechts één kikker dragen: staat er een kikker van een andere speler in de weg, mag je je ook hierover in een rechte lijn verplaatsen. Kikkers kunnen nooit over de vis springen. Als een speler tijdens zijn beurt geen van zijn kikkers kan verplaatsen, moet hij de vis verplaatsen naar een lelieblad met een kikker die hem blokkeert. Staat de vis zelf in de weg, verplaats hem dan naar een willekeurig lelieblad, om in een volgende beurt een zet mogelijk te maken.
Klinkt allemaal simpel, maar denk vooruit… Kies verstandig of je met een kikker op pad gaat die al in de vijver zit, of dat je een nieuwe kikker het spelbord op loodst. Hoe meer kikkers in de vijver, hoe grotere sprongen je kunt maken, omdat je over elkaar heen mag springen. Maar hoe groter ook de kans dat de vis je pad kruist: als een kikker de overkant heeft bereikt, dan mag die speler de vis immers 1 of 2 stappen verplaatsen. Komt de vis daarbij op een kikker, dat moet de kikker terug naar zijn startpositie.
Het is dus niet simpelweg een kwestie van wat sprongen maken. Het is opletten geblazen! Durf jij het aan om jouw kikker naast de vis te plaatsen? Dan moet je misschien wel opnieuw beginnen. Loop je via een andere kant dan is een andere kikker misschien wel sneller. Bij dit spel is het belangrijk dat je vooruit denkt, werkt met een planning en tegenstanders probeert te dwarsbomen. Hoe meer spelers, hoe spannender het wordt!
Het basisspel is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Het bevat eveneens een Expert Modus met uitdagendere spelregels (vanaf 8 jaar): de leliebladeren zijn sterker geworden en ze kunnen nu twee kikkers dragen (één grote en één kleine). Zo moet een kikker niet meer naar een leeg blad springen, maar mag zich ook bij een andere kikker plaatsen, rekening houdend met volgende regels: een grote kikker kan bovenop een kleine kikker van een andere kleur springen. De kleine kikker is tijdelijk ‘gevangen’ en kan niet meer verplaatst worden tot de grote kikker weer verdwenen is. Zwemt de vis naar dit lelieblad, dan worden beide kikkers opgegeten.
Een kleine kikker kan enkel bovenop op een grote kikker van je eigen kleur springen, waarna ze een team vormen. Een team kan niet door de vis worden opgegeten, maar is beperkt in zijn beweging: het kan maar 1 sprong doen naar een aangrenzend lelieblad, en kan niet over de vis of eender welke andere kikker springen. Een team kan binnen de vijver samen bewegen, maar de vijver binnentreden of verlaten moeten de kleine en grote kikker apart doen. Bij het ontbinden van het team moet eerst de kleine kikker verplaatst worden.
Froggit is door zijn beperkte spelregels en opbouw snel op te starten, en staat garant voor een twintigtal minuten spelplezier. Minder tijd ? Dan is het ‘SNEL-SNEL’ spel een optie: hierbij kan je de junior- of expertmodus spelen met een kleinere kikkerfamilie (één grote en twee kleintjes). Voor ieder wat wils dus.
Kortom, een snel kleurrijk spel dat de doelgroep zeker zal aanspreken, voor verschillend spelniveau bij de deelnemers voldoende opties biedt door de junior/expert/snelle spelmodi, logisch denken stimuleert en onze kleinste spelers vertrouwd maakt met tactiek. Daarnaast is het ook voor volwassenen leuk en uitdagend genoeg om met de kleintjes mee te spelen. En ziet het spel er, met de vertrouwde degelijke Smartgameskwaliteit en artwork, nog eens zeer mooi uit ook. Iets zegt me dat we de kleurrijke kikkers vaak over onze tafels zullen zien springen !
Dit spel werd geschonken door Smart Games EU en kan vanaf november gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 6 spelers
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Speelduur: 20 minuten
Reacties
Een reactie posten