Kanaloa

 


Ergens in de Stille Oceaan is eindelijk de grote dag aangebroken waarnaar alle eilandbewoners reikhalzend zitten uit te kijken. Het is namelijk weer tijd voor de ultieme zeilrace die zal bepalen welke van de stammen het volgende jaar op de gunst van de grote zeegod Kanaloa mag rekenen. De stoere zeevaarders krijgen hulp van de wispelturige Tiki's, de vier elementen, die bepalen wie van hen de wind in de zeilen zal krijgen. Wie er als eerste in slaagt om een tegenstander te dubbelen op het steeds korter wordende parcours zal eeuwige roem verwerven.

In het begin van het spel wordt de te volgen route in cirkelvorm uitgelegd door middel van een aantal kaarten. Zo'n kaart bestaat uit twee vakjes, die elk overeenkomen met één van de vier Tiki's (lucht, water, aarde en vuur). Alle spelers plaatsen hun bootje op het startvak. Elke Tiki levert gunstkaarten met waarde van 1 tot 12, aangevuld met enkele speciale kaarten. Deze worden geschud, waarna elke speler 8 kaarten op hand krijgt. De eerste ronde kan nu beginnen.

De startspeler mag als eerste een kaart spelen, volgens het klassieke systeem van slagen halen. De andere spelers moeten verplicht volgen. Kunnen ze dat niet dan mogen ze een troefkaart spelen. Het bijzondere hierbij is dat de troef wordt bepaald door het vakje waarop het leidende bootje zich bevindt. Dat zal dus allicht een paar keer wijzigen tijdens de ronde. De winnaar van de slag mag zijn bootje één vakje vooruit zetten. Bovendien mag hij over bezette vakjes heen springen: er mag namelijk maar één bootje per vak staan. Komt hij op een vak terecht met het symbool van een dolfijn, en zijn zowel het vak voor hem als achter hem leeg, dan mag hij nog één vakje extra vooruit.

In plaats van een Tikikaart kan een speler ook een speciale kaart afleggen. Zo zijn er twee types. Er is de Kanaloakaart, die nog sterker is dan troef. Zijn er meerdere spelers die een Kanaloakaart spelen, dan wint diegene die de kaart als laatste heeft gelegd. De andere speciale kaart is de octopuskaart. Hiermee kan je de slag helemaal niet winnen maar ze heeft wel een ander voordeel: je mag namelijk eender welke lege kaart wegnemen uit het parcours! Een achterblijver kan zo zijn achterstand verminderen, of de leider kan naderen tot de laatste boot.

Wanneer alle handkaarten gespeeld zijn, is de ronde ten einde. De speler die de laatste slag heeft gewonnen, mag nu ook een lege zeekaart verwijderen. Daarna worden alle kaarten opnieuw geschud en krijgen de spelers terug 8 kaarten. De volgende ronde kan beginnen.

Diegene die erin slaagt om het laatste bootje in te halen wint onmiddellijk het spel.


Kanaloa is een racespel met een ongebruikelijke insteek: in plaats van als eerste de finish te halen, moet je de laatste dubbelen. Het steeds korter wordende parcours, de wisselende troef, de speciale kaarten en de onzekerheid over welke kaarten in het spel zijn brengen een zekere diepgang en spanning in het spel. Uiteraard vormen de kaarten een geluksfactor, maar toch zijn er enkele tactische aspecten die niet te onderschatten zijn. Zo kan je een slag laten passeren omdat dat misschien een betere troef oplevert. Of je kan een goede kaart sparen tot de laatste slag omdat je dan ook een kaart mag wegnemen en de volgende ronde beginnen met verse kaarten.

Het spel had nog iets uitdagender kunnen zijn door meer speciale kaarten te voorzien, maar ik vermoed dat dit bewust beperkt is om ook toegankelijk te blijven voor jongere spelers.


Dit spel werd geschonken door Piatnik en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.

 


Aantal spelers: 3 - 5
Speelduur: 25 min
Leeftijd: vanaf 8 jaar



Reacties

Populaire posts