Tekhenu: Obelisk of the Sun

Tekhenu, obelisk of the sun is de nieuwste titel van Board&Dice. De setting is het oude Egypte en de spelers proberen een tempel voor Amun-Ra te bouwen. Aan de hand van een heleboel gekleurde dobbelstenen, die al dan niet in de schaduw van een grote obelisk liggen, ondernemen de spelers verschillende acties voorgesteld door de verschillende goden. Er zijn in totaal 2 momenten waarin punten gescoord worden, ééntje in het midden van het spel, en ééntje op het einde. Op die momenten moeten de spelers betalen voor het aantal gebouwen dat ze hebben.

Alvorens je start, leg je het spelbord in het midden met de obelisk op het draaiend wiel. De pilaar tegels worden geschud en komen langs het bord te liggen. Er worden daar 3 van getrokken en die komen op de actie vakjes van de god Ra te liggen. De Horus bonus tegels worden geschud en random op de 6 Horus plaatsen gelegd. Alle goederen komen in hoopjes naast het bord : goud, papier, leisteen, graniet, brood en de geleerden. Het spelbord word voorzien van goudblokjes waar daarvoor een plaats is. In elke sectie rondom de obelisk komen 3 dobbelstenen, met elke kleur in de juiste rij. Dat is afhankelijk van de donkere, schaduw of lichte zijde van de obelisk. Via een overzichtskaart kan je dit altijd nakijken. Elke speler krijgt een eigen spelbord en speelstukken in zijn gekozen kleur. Je populatie mannetje komt op 5 te staan, en je geluksmannetje op 2. Elke speler krijgt 1 goud en 1 geleerde. De spelers kiezen daarna om beurten startkaarten waarop ook grondstoffen staan die je dan ontvangt. Vul nu nog de markt aan met kaarten en geef elke speler 2 eindkaarten die je in een bepaalde situatie punten opleveren op het einde van het spel, en we zijn klaar om te starten.

Tijdens een ronde zal elke speler 1 actie uitvoeren. Elke 2 rondes zal de obelisk een sectie draaien. Nadat de obelisk 2 secties gedraaid is, is er een 'Maat' fase, waarin gezien wordt wie de nieuwe startspeler is. Na elke 2 'Maat' fases is er een puntentelling. Bij de 2e puntentelling is het spel ten einde. Met andere woorden, elke speler krijgt 16 acties in het hele spel.

In je beurt kies je een dobbelsteen en daar kan je 2 dingen mee doen : oftewel kies je voor de god acties die overeenkomt met de sectie waar je de dobbelsteen genomen hebt, of je gaat die dobbelsteen gebruiken om grondstoffen te produceren. Elke dobbelsteen ligt in 1 van de 3 rijen : in de goede rij, in de slechte rij of in de verboden rij. Uit de verboden rij mag je normaal geen dobbelsteen nemen, maar er zijn uitzonderingen waarin dit wel mogelijk is. Neem je een dobbelsteen uit de goede rij, leg je die nadien op je weegschaal aan de goede kant. Neem je een dobbelsteen uit de slechte rij, leg je die op de andere kant van je weegschaal. Tijdens de Maat fase wordt gekeken of je weegschaal min of meer in balans is. Helt deze te ver naar de slechte kant, zal je strafpunten krijgen. Degene die het meeste in evenwicht is, wordt de nieuwe startspeler.

Het produceren van grondstoffen is eenvoudig : neem een dobbelsteen van bijvoorbeeld waarde 4 in de zwarte kleur, en je krijgt 4 x graniet. Maar op je persoonlijk speelbord staan voortgangsbalkjes voor elke grondstof. Kan je maar 2 van de 4 graniet stockeren, dan zullen de 2 overige graniettegels op je negatieve weegschaal komen te liggen.

De beschikbare god acties zijn :
* Horus: hiermee kan je een standbeeld bouwen door x aantal graniet te betalen. Hoe meer je er kan bouwen, hoe meer punten je krijgt op het einde van het spel.
* Ra: met deze actie kan je een zuil bouwen in de tempel. Daarvoor moet je eerst een grondtegel kopen - de kost staat op de tegel, meestal graniet en leisteen. Met zuilen scoor je bij de 2 puntentellingen.
* Hathor: deze actie zorgt ervoor dat je een gebouw kan zetten op de tempel door zoveel brood te betalen als op de plaats van waar je het gebouw gaat zetten staat. Hiermee krijg je ook eenmalig extra grondstoffen en scoor je punten tijdens de 2 puntentellingen. Opgelet, hoe meer gebouwen je zet, hoe meer brood je moet afgeven tijdens de puntentellingen.
* Baster: deze actie gebruik je om je geluks-en-populatie mannetje verder te zetten op het spoor.
* Thoth: deze god zorgt ervoor dat je 1 of meerdere kaarten kan kopen. Uit welke kaarten je mag kiezen, bepaald je populatie mannetje. Bepaalde kaarten hebben een blijvend effect, andere mag je 1 keer uitvoeren.
* Osiris: met deze actie kan je een gebouw zetten om je productiespoor op je speelbord te verhogen. Dit kost jou 1 stap terug met je geluksmannetje. Hoe hoger je geraakt op het productiespoor, des te meer goederen je kan houden bij het produceren.
* Anubis: door het afgeven van 2 geleerden, mag je eender waar een dobbelsteen nemen, zelfs die op de verboden rij, en die gebruiken voor eender welke actie. Die dobbelsteen komt dan niet op je weegschaal. 1 geleerde kan je ook gebruiken om een dobbelsteen met 1 of 2 ogen te verhogen of verlagen.

Zodra elke speler 2 dobbelstenen heeft genomen, draait de obelisk een sectie, en worden er nieuwe dobbelstenen uit de zak getrokken, en op de schaduwsecties van de obelisk gelegd in de correcte rij.
Tijdens de Maat fase, dus na elke 2 rotaties, wordt de weegschaal nagekeken en de speler met de beste balans wordt de startspeler. Na een 2e Maat fase is er een eerste puntentelling. Afhankelijk wie de meeste gebouwen heeft in het Osiris gedeelte, krijg je punten, alsook voor zuilen, gebouwen en standbeelden in de tempel. Staat je geluksmannetje hoog genoeg, scoor je daar ook punten mee. Dit is ook het moment om brood te betalen voor de gebouwen die al gezet zijn. Kan je 1 brood niet betalen, ga je 3 punten naar achter.


Ben je fan van Teotihuacan of bijvoorbeeld Tzolk'in, en schrikt een stevige handleiding je niet af, dan is dit zeker een spel voor jou. Het unieke aan dit spel is het mechanisme met de dobbelstenen, in combinatie met de roterende obelisk. Er zijn verschillende strategieën die je naar een eventuele overwinning kunnen leiden. Het spelbord oogt wel wat druk in eerste instantie, en dat kan sommigen wat afschrikken. Tijdens het spelen moesten we erg vaak naar de handleiding grijpen, wat de 'swung' een beetje uit het spel haalt. Maar zodra alles duidelijk is, is dit spel vlotter te spelen. Wel, tenminste als je niet met spelers zit die veel bedenktijd nodig hebben. Dit spel is zeker aan te raden voor de veelspelers onder jullie.

Dit spel is geschonken door Board&Dice en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.
Tekhenu: Obelisk of the Sun is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 1 - 2 uur

 


Reacties

Populaire posts