The Palaces of Carrara (Second Edition)

The Palaces of Carrara zullen de meesten van jullie wel kennen, zeker de liefhebbers van Wolfgang Kramer en Michael Kiesling. Het spel mochten we al een keertje in 2013 bespreken, maar onlangs heeft Game Brewer dit spel opnieuw uitgebracht als een tweede editie, dat een herziene versie van de spelregels heeft, en een volledig nieuwe geavanceerde manier van spelen waardoor je vele nieuwe strategieën kunt toepassen.

The palaces of Carrara heeft eenvoudige regels met voldoende diepgang om ook de liefhebber van meer strategische spellen te kunnen bekoren. Als u aan de beurt bent, dan kan u kiezen uit exact 3 acties. Ofwel draait u aan het wiel, waar de stenen in verschillende kleuren op liggen, 1 vak door en trekt vervolgens nieuwe stenen uit de zak zodat er exact 11 in totaal op het wiel liggen. Vervolgens mag u 1 segment op het wiel kopen. De meest waardevolle stenen (het witte marmer uit de groeves van Carrara) kosten in het begin 6 munten, maar slechts 1 munt op het einde van het wiel. Lang genoeg wachten kan u dus aardig wat geld uitsparen, maar verhoogd natuurlijk het risico dat iemand de stenen voor uw neus wegkoopt.


De 2de mogelijkheid is dat u uw stenen gaat inwisselen om 1 gebouw uit het aanbod te nemen en op 1 van de 6 mogelijke locaties op uw persoonlijk bord (afhankelijk van de locatie heeft men bepaalde kleuren van stenen nodig en hoe duurder de basisprijs van de stenen, hoe meer de locatie kan opleveren) aan te bouwen. 3 daarvan leveren punten op, de andere 3 zijn om vers geld binnen te halen.

Tot slot kan u een locatie scoren. Dit kan een algemene locatie zijn op het centrale spelbord die door iedereen kan gescoord worden, ofwel een bepaald type gebouw op uw eigen speelbord (dat dan over de 6 locaties heen wordt gescoord). Elke locatie kan echter maar 1 keer gescoord worden gedurende het hele spel, dus ook hier dient een evenwicht gevonden te worden tussen lang genoeg wachten, maar ook weer niet te laat zijn.

Het spel eindigt als alle gebouwen op zijn. Dan zijn er nog een aantal eindespel bonussen (die variëren van spel tot spel aangezien u ze blind trekt bij het begin van het spel) en wie daarna de meeste punten heeft, die wint.  

Deze 2e editie zal het één en het ander veranderen aan de manier van punten scoren. De spelers kunnen nu versieringen of beelden verzamelen als ze al het marmer in 1 sectie kopen. Ze worden op een gebouw met hetzelfde symbool of type geplaatst, waardoor ze meer opleveren tijdens het scoren.


De score pionnen worden op een bonus spelbord gezet tijdens de opstelling van het spel. Tijdens het scoren van punten krijgt de speler de bonus die afhankelijk is van de gekozen pion. De andere spelers krijgen de mogelijkheid om dezelfde bonus te ontvangen in hun volgende beurt.

Zoals eerder vermeld komt dit spel nu ook met een meer geavanceerde versie, waarbij je standbeelden kunt oprichten in je stad. Hierdoor krijg je een nieuwe manier om punten te scoren en om geld te ontvangen.

Dit spel is en blijft een echte Kramer & Kiesling klassieker: eenvoudige regels die snel uit te leggen zijn, vlot te spelen, voldoende spanning en een ruim aanbod aan tactische keuzes die te maken zijn tijdens het spel. Zelfs met 10 jaar op de teller blijft dit een leuk spel, zeker met de toevoegingen die er in de 2de editie zijn bij gekomen.

Dit spel is geschonken door Game Brewer en is vanaf september te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 60-90 minuten

Reacties

Populaire posts