A.I. : 100% human

Dit is een spel voor 1-6 spelers waarin je een raster bouwt en kaarten draft, maar dan wel met een twist.

Wanneer je een kaart kiest of 'draft', voeg je deze toe aan je reserve. Vervolgens kies je 1 van de 3 kaarten uit je reserve om te spelen. Dit geeft je de mogelijkheid te timen wanneer je een bepaalde kaart speelt, zodat deze het maximale resultaat oplevert.

Elke gespeelde kaart wordt toegevoegd aan je 3 op 5 raster en scoort direct punten. Daarnaast zijn er 2 puntentellingen: aan het einde van een ronde en 1 aan het einde van het spel, waarmee je rekening moet houden. Het is belangrijk om het meeste uit elke kaart te halen, terwijl je ook toekomstige scorekansen in gedachten houdt.

Wij kregen de deluxe componenten in onze handen geduwd toen we een review exemplaar kosten. In plaats van kartonnen schijfjes kan je nu houten gebruiken. Andere componenten die aanwezig zijn, zijn in mijn ogen niet echt noodzakelijk, zoals een staandertje om aan te duiden met welke kleur je speelt.

De deluxe-versie bevat extra AI-kaarten, wat fijn is, maar ook enige verwarring schept. Het is lastig te bepalen welke kaarten je bij je eerste spel moet gebruiken, en de handleiding gaat hier niet op in. De individuele mini-speelmatten horen ook tot de luxe componenten.

Het artwork op de kaarten is nu niet bijzonder te noemen, maar ik moet wel zeggen dat de kaarten zeer degelijk aanvoelen, en enkele hebben prachtige reflecterende eigenschappen. Het lijken wel spiegeltjes.

Bij elke beurt, nadat je een kaart hebt gedraft, speel je deze niet direct, maar voeg je deze toe aan je "reserve". Vervolgens geef je je hand kaarten door aan je linker (in ronde 1) of rechterbuur (ronde 2), zoals gebruikelijk bij traditioneel kaartdraften. Tot slot speel je één van de drie kaarten uit je reserve.

In tegenstelling tot de meeste kaartdraftspellen kun je je nieuwe hand kaarten bekijken voordat je beslist welke kaart je gaat spelen. Je reserve wordt in je hand gehouden en wordt gescheiden van je "kaartenset" (de kaarten die je doorgeeft) door een scheidingskaart.


Deze reserve-mechaniek geeft je de mogelijkheid om een kaart te bewaren voor een later moment waarop het scoren ervan optimaal is. Hoewel je nog steeds één kaart per beurt speelt, hoeft de kaart die je speelt niet dezelfde te zijn als de kaart die je net hebt gedraft. Dit voegt een strategische laag toe, omdat je meer controle hebt over het timen van je zetten en kunt anticiperen op toekomstige mogelijkheden.

Hoewel dit mechanisme in eerste instantie wat overbodig kan lijken, is het timing-aspect van wanneer je een kaart speelt cruciaal, omdat elke kaart alleen scoort op het moment dat deze gespeeld wordt. Door het spelen van kaarten uit te stellen, kun je toewerken naar specifieke doelen en maximaal scoren.

Elke kaart scoort op een unieke manier, gebaseerd op de kenmerken van de kaart (zoals nummer en kleur) en de positie ervan op je tableau. Je begint met een AI-kaart, die meestal eindspelpunten oplevert en soms een speciale vaardigheid geeft. Je breidt je tableau uit door ontwikkelingskaarten te spelen vanuit je hand, naast een andere kaart in je tableau. Zo zijn er voorwaarden zoals de meeste kaarten van 1 kleur hebben, of setjes met opeenvolgende nummers maken. De voorwaarden kunnen gevalideerd worden in een rij of kolom, maar ook in meerdere rijen of kolommen, of in heel je raster. Als je een voorwaarde meerdere keren vervult, scoor je ook meerdere keren punten.

Zwarte kaarten hebben een unieke eigenschap: ze dwingen je om naar het raster van je buurman te kijken om ze op te lossen. Deze kaarten bieden mogelijkheden zoals effecten kopiëren. Dit voegt een interactieve en strategische dimensie toe aan het spel, omdat je niet alleen je eigen tableau moet optimaliseren, maar ook de voortgang van je buren in de gaten moet houden.

Het spel bestaat uit 2 rondes, waarbij je in elke ronde 7 kaarten speelt. Eventuele resterende kaarten in je reserve worden aan het einde van de ronde afgelegd. Aan het einde van elke ronde scoor je de doelkaart die voor die ronde geldt. Deze doelkaarten worden tijdens de setup onthuld en hebben scoringsvoorwaarden vergelijkbaar met ontwikkelingskaarten. De doelkaarten worden door alle spelers gescoord, wat een extra strategische dimensie toevoegt omdat iedereen hierop kan inspelen. Na de tweede ronde, na het scoren van de doelkaart, scoort elke speler de eindspelpunten van hun unieke AI-kaart. De speler met de meeste punten wint.

Als je van kaartdraften, rasterbouwen of optimalisatiepuzzels houdt, is AI: 100% Human een absolute must play!

Dit spel is met korting aangekocht bij Explore8 en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers :  1 - 6
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 30 - 45 minuten

Reacties

Populaire posts