Golem Run

 


Golem Run is een kickstarter die volgens onze info pas gelanceerd wordt in januari 2025. Toch hebben we in Essen al een preview copy mogen ontvangen om al eens een blik te werpen op het spelmechanisme. Het nadeel van de preview copy is dan weer dat er nog geen meeples meegeleverd werden, maar we konden ons voorlopig behelpen met enkele losse pionnen uit onze voorraad. De foto's bij deze review zijn dus niet representatief voor het eindproduct. Hou dus vooral de kickstarter in de gaten voor meer info.

Golem Run is zoals de titel laat vermoeden een soort racespel tussen 3 golems (wezens uit klei, gekend van Joodse legenden), overgoten met een vleugje weddenschap. De unieke insteek is echter dat de golems niet echt tot 1 speler behoren, maar gezamenlijk bewogen worden door middel van het halen van slagen en meer bepaald door de samenstelling van de winnende slag. Diezelfde kaarten worden ook gebruikt voor de weddenschappen die trouwens tijdens een ronde aangepast kunnen worden. Tel daarbij nog de aanwezigheid van obstakels op het parcour en je zal begrijpen dat het niet evident zal zijn om een race en de tussentijdse weddenschappen te winnen. Wie uiteindelijk de meeste punten kan verzilveren met zijn gokinstinct (of racemanipulatie) zal het spel winnen.


 Er zijn 4 dubbelzijdige bordjes met hexagonale vakjes die aan elkaar gepuzzeld moeten worden door de spelers. Eén bordje toont de startlijn waar de golems opgesteld worden, een ander bordje toont de finishlijn. Opmerkelijk is dat de bordjes niet noodzakelijk achter elkaar gelegd moeten worden, de plaatsingsregels laten heel wat variatie toe.

Het kaartendeck bestaat uit 64 kaarten in 4 kleuren: 3 corresponderen met de kleuren van de golem, zwart is neutraal en heeft een soort jokerfunctie. Elke kleurenset heeft een aparte samenstelling met waardes 2 tot 9, en bevat ook een variabel aantal boosters (waarde +1, zie verder). Afhankelijk van het gekozen systeem (met of zondetr drafting – denk 7 Wonders) worden ze gedeeld. Mogelijk blijven er kaarten over, die doen deze ronde dan niet mee. Ook belangrijk om te weten is dat de kaarten 1 tot 3 groene bolletjes kunnen bevatten. Deze bepalen de afstand die de winnende golem mag bewegen.

Voordat de ronde begint, mag elke speler eerst een initiële weddenschap doen, door 3 kaarten gedekt voor zich af te leggen. De middelste geeft aan welke golem volgens jou op kop zal liggen of winnen, en/of met welke voorsprong. Met de kaarten links en rechts probeer je in te schatten hoe je buurmannen gegokt hebben


 De speler die uitkomt heeft 3 opties: 1 of 2 kaarten spelen, of zijn weddenschap herzien. In het laatste geval neemt hij gewoon zijn 3 kaarten terug op hand en legt er 3 nieuwe in de plaats. Hij speelt dan geen kaart deze ronde. Als hij kaarten speelt, mag hij daar 1 of meer boosters bij leggen om de waarde te verhogen.

De volgende speler moet volgen indien mogelijk. Anders mag hij een joker (zwart) afleggen, die zich dan auromatisch aanpast naar de gespeelde kleur. Als laatste optie kan hij een kleur naar keuze spelen. Zijn er 2 kaarten uitgekomen, is het voldoende om 1 van beide kleuren te volgen, maar ook met 2 kaarten. Hij mag hierbij ook boosters gebruiken. Uiteraard kan hij er ook voor kiezen om zijn weddenschap aan te passen.

Als iedereen al dan niet gespeeld heeft, wordt gekeken wie de slag gewonnen heeft. Dat kan soms lastig worden (1 of 2 kaarten, jokers of niet), maar de regels zijn hier vrij duidelijk in. In het begin zal je hiervoor de regels waarschijnlijk een paar keer moeten herlezen. De winnaar evalueert zijn gespeelde kaarten en bepaalt hierdoor welke golem hoeveel vakjes mag bewegen (kleur, groene bolletjes). Hij mag deze nu verplaatsen volgens de regels (niet achteruit, niet door andere golems, rekening houden met obstakels, enz). Als de golem niet over de finish is en iedereen heeft nog minstens 1 kaart; dan wordt de volgende slag gespeeld.

Zit iemand zonder kaarten, dan worden eerst de huidige weddenschappen gevalideerd. Je kan zoals gezegd punten scoren voor de leidende golem, zijn voorsprong en voor de gok van je buurman. Daarna worden alle kaarten opgehaald; mensen die nog handkaarten hadden mogen daarvan 1 bijhouden. Vervolgens wordt opnieuw gedeeld zoals in het begin en kan de race voortgezet worden. Als de golem de finish bereikt is er nog een laatste scoring. Wie daarna de meeste punten heeft wint het spel.


 Golem Run is een originele combinatie van een aantal spelgenres: hindernisrace, gokken en slagen halen. Zelfs het slagen halen is geen must, omdat je toch enkel punten kan scoren met je gok. Traditionele kaartspelers zullen wel moeten wennen aan de bijzondere regels zoals 2 kaarten uitkomen, de boosters en de jokerkleur. Het geheel oogt alleszins veelbelovend, alhoewel de leercurve zowel qua regels als tactiek vrij hoog lijkt voor een 'kleiner' spel. Maar misschien moeten we het gewoon vaker spelen.

Toch enkele tips die misschien nog in de kickstarter aangepakt kunnen worden. De kaarten hadden voor mij iets gladder mogen zijn, nu plakten ze nog te veel. Sommige spelsituaties leken niet echt gecovered door de regels waardoor we vast kwamen te zitten: in een bepaald geval bleef iedereen zitten met alleen maar boosters, en daar mag je niet mee uitkomen of gokken, en een ronde eindigt pas als iemand zonder kaarten zit. Ze sneller dumpen was toen de conclusie. In een ander geval had iemand geen kaarten van een bepaalde kleur (alleen boosters) dus kon hij daar niet op gokken. En omdat hij alleen lagere kaarten had, kon hij niet tijdig aan slag komen om een andere kleur te pushen. Dat kan gewoon pech geweest zijn, maar zo'n rondje is dan niet echt leuk. In elk geval, het potentieel is zeker aanwezig.


Deze preview werd geschonken door Dragon Dawn Productions en is vanaf december te testen bij Het Geel Pionneke. De kickstarter vind je hier.



Aantal spelers: 3 - 5
Speelduur: 30 min
Leeftijd: vanaf 9 jaar


Reacties

Populaire posts