Mesos

Mesos is ontworpen door Yaniv Kahana en Simone Luciani, met doordacht artwork van Kerri Aitken waarin tribale gemeenschappen worden afgebeeld. Het lijkt op een aangename kaart drafting en building spel. Mesos is een van de grote verrassingen van 2024.

Mesos is een kaartdrafting spel, waarbij het scoren zowel gekoppeld is aan gebeurtenissen tijdens het spel als aan verzameldoelen aan het einde van het spel. Spelers moeten de beste set stamleden bouwen door karakters te trekken en structuren te bouwen door op kritieke momenten tijdens het spel voedsel te betalen. De echte sleutel in Mesos is om boven de chaos te blijven die wordt vertegenwoordigd door de gebeurtenis kaarten, die op bepaalde momenten tijdens het spel worden opgelost.

Elke speler heeft een totem, waarmee ze een van de open plaatsen op een aanbiedingsspoor kunnen kiezen. Boven en onder het aanbiedingsspoor liggen een aantal kaarten, afhankelijk van het aantal spelers, een mix van karakterkaarten en gebeurtenissen verspreid over drie periodes, die het intensiteitsniveau van de gebeurtenissen in het spel verhogen.

Een speler kan een plek kiezen die hen twee, misschien zelfs drie, kaarten oplevert van de gebieden boven en/of onder het spoor — maar de plekken op het spoor die de meeste kaarten laten kiezen, liggen altijd aan het eind van het spoor. De vroegere plekken op het spoor laten spelers misschien maar één kaart kiezen, maar dat betekent ook dat ze eerder aan de beurt komen in de volgende ronde dan andere spelers.

Dus, je hebt de spanning die je zou verwachten in dit spel: de volgorde bepalen waarin de kaarten worden getrokken, de kaarten trekken, en dit steeds opnieuw doen. Maar in tegenstelling tot andere spellen, waar iedereen punten scoort op basis van hun verzamelingen aan het einde van het spel, veranderen de gebeurtenissen hoe dingen werken. Dat komt omdat de helft van de kaarten in het spel alleen punten oplevert tijdens het spel zelf.

Naarmate nieuwe kaarten aan de markten boven en onder het aanbiedingsspoor worden toegevoegd, moeten spelers de gebeurteniskaarten goed in de gaten houden. Er zijn vier soorten gebeurtenissen:

  1. Sustenance vereist dat spelers één voedsel betalen voor elke karakterkaart in hun tableau; de Gatherer-kaarten verlagen de kosten van deze gebeurtenis.

  2. Shamanic Ritual beloont de speler(s) met de meeste ster-iconen op sjamaan kaarten met een bepaald aantal punten en straft de speler(s) met de minste sterren. Spelers die zich in het midden bevinden, worden echter niet beïnvloed.

  3. Cave Paintings kent punten toe voor elke kunstenaar in een speler’s tableau. Naarmate het spel vordert, wordt de minimale drempel voor het aantal kunstenaars hoger, waardoor spelers kunstenaars moeten nemen en moeten vermijden bestraft te worden voor het hebben van te weinig van deze kaarten.

  4. The Hunt is de enige gebeurtenis zonder een negatieve kant. Spelers scoren punten en verdienen voedsel voor elke jagerkaart in hun tableau.

In het eerste tijdperk is geen van deze gebeurtenissen bijzonder schadelijk. De persoon met de minste sterren krijgt een kleine straf als ze achterlopen op het aantal sjamanen. Maar tegen het einde van het spel verdient de speler met de meeste sterren 15 punten voor het sjamanistisch ritueel, en de speler met de minste sterren krijgt een negatieve straf van zeven punten.

Het voelt niet goed aan in dit spel om slechts één kaart te nemen. Natuurlijk betekent dat waarschijnlijk dat je als eerste aan de beurt bent in de volgende ronde, maar met zoveel kaarten om te trekken en zoveel gaten om te vullen, wil je bijna altijd als laatste gaan en meer kaarten nemen. Maar het beurtvolgorde spoor onthult ook andere pijnpunten: de speler die zijn totem als eerste terug plaatst op dat spoor, krijgt een kleine beloning in de vorm van voedsel tokens, en het kiezen van een plek op het aanbiedingsspoor als eerste levert geweldige voordelen op.

Maar als je als laatste gaat, krijg je een betere keuze uit de kaarten… en het terugplaatsen van je totem op het beurtvolgordespoor als laatste betekent dat je een voedsel token moet betalen of een negatieve straf van twee punten moet incasseren. Die straffen kunnen echt oplopen, vooral in de twee-speler versie van het spel.

De spanning tijdens deze beurten heeft serieuze gevolgen. Dat is de reden waarom ik mesos ten zeerste aanbeveel, maar je moet wel het juiste type gamer zijn.

Als je denkt dat je van een strategisch, efficiënt draftingspel houdt, is MESOS zeer aantrekkelijk. Bij hogere spelersaantallen is MESOS echt goud waard. Zeker proberen !

Dit spel is geschonken door Cranio Creations en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2 - 5
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 20 - 50 minuten

Reacties

Populaire posts