Cudillero
In de schilderachtige Asturische bergen ligt een verborgen parel: het charmante kustdorpje Cudillero. Hier, aan de oevers van de Cantabrische Zee, schitteren de kleurrijke huisjes, geschilderd met restanten van de verf die vissers gebruikten om hun boten te markeren. Dit levendige dorp vormt het decor voor jouw avontuur! Gedurende drie dagen krijg je de kans om een indrukwekkende reeks huizen te bouwen. Door slim te bieden kan je extra acties verdienen, verdiepingen kopen en strategisch de huizenwaarden beïnvloeden. Je probeert je medespelers te overtreffen en als winnaar uit de bus te komen. Durf jij de uitdaging aan?
Om het spel voor te bereiden, kiest elke speler een speelstuk en een actie deck van 18 kaarten in hun kleur, samen met een “+10”- en een “+20”-token. Schud je actie deck en trek vijf kaarten om je startende hand te vormen.
Voor de deurkaarten trek je vier kaarten per speler. Elke speler krijgt één deurkaart die als basis dient voor het bouwen van verdiepingen. Leg deze kaart voor je neer; deze wordt beschouwd als al gebouwd. De overige deurkaarten worden in een open stapel op tafel gelegd.
Vervolgens schud je de dak kaarten en krijgt elke speler er twee. Kies één dak kaart om te bewaren, de andere gaat terug in de stapel. Deze dak kaart kan aan het einde van het spel gratis worden gebouwd. Leg de stapel dak kaarten gesloten op tafel. Schud daarna de verdiepingskaarten en leg ze ook gesloten neer. Maak een markt van dak- en verdiepingskaarten, aangepast aan het aantal spelers. Plaats het waardebord naast de markt en leg de waarde tokens op de 0-positie van hun kleur. Maak aparte stapels van de “Extra actie”-tokens en de “Verplaats”-tokens, en plaats deze op respectievelijk dag 2 en dag 3 van het waardebord. Als laatste schud je de gemeenschappelijke doelkaarten en leg je één willekeurige kaart op de aangegeven plek op het bord. De overige doelkaarten worden niet gebruikt. Met deze stappen is het spel klaar om te beginnen!
Het spel speelt zich af over drie dagen, waarbij elke dag zes rondes telt. Elke ronde is opgedeeld in twee fasen: de biedfase en de actiefase. Tijdens de biedfase wordt eerst bepaald wie de startspeler van de ronde wordt. Vervolgens kiezen spelers de acties die ze willen uitvoeren door actiekaarten te gebruiken. Elke actiekaart toont twee mogelijke acties, aangegeven met symbolen en afbeeldingen. Spelers selecteren drie kaarten uit hun hand van vijf zijnde twee kaarten dienen voor het bieden, en één kaart wordt apart gehouden voor de actiefase. De biedkaarten worden gesloten en verticaal neergelegd, terwijl de kaart voor de actiefase horizontaal gesloten wordt geplaatst.
Zodra iedereen zijn biedkaarten heeft gekozen, beslissen de spelers of ze hun +10- en/of +20-tokens willen inzetten. Daarna draaien alle spelers hun kaarten gelijktijdig om en wordt de hoogste waarde van de twee biedkaarten vergeleken. De speler met de hoogste bieding wordt de startspeler in de actiefase en mag beide acties op de gekozen kaart uitvoeren. De overige spelers volgen in biedvolgorde, maar zij mogen slechts één van de twee acties op hun kaart uitvoeren. Hierdoor vereist elke ronde slimme keuzes en strategie om het meeste uit je acties te halen!
Tijdens de actiefase voert elke speler de acties uit die op de gekozen kaart voor die ronde staan. De acties mogen in willekeurige volgorde worden uitgevoerd en bieden verschillende mogelijkheden. Je kunt kaarten van de markt kopen, zoals deur-, verdieping- of dak kaarten, zolang deze beschikbaar zijn. Deze kaarten voeg je toe aan je hand om later te bouwen, met een handlimiet van het aantal gebouwde deurkaarten plus één. Ook kun je kaarten bouwen door ze aan je tableau toe te voegen. Hierbij moet je rekening houden met bouwregels, zoals deurkaarten die de basis van een gebouw vormen en een limiet van zes verdiepingskaarten per gebouw. Je kan verschillende kleuren verdiepingskaarten in één gebouw bouwen, maar op het einde scoor je voor de grootse set van elke kleur. Een dak kaart is de eindkaart van een gebouw. Tot slot kun je de waarde van vloer- en dakkaart kleuren aanpassen door ze op het waardebord met één omhoog of omlaag te verschuiven. Op het einde van de dag wordt de markt terug aangevuld en krijgt elke speler een fiche afhankelijk van de dag.
Het spel eindigt aan het einde van de derde dag. De spelers tellen hun eindscore op basis van de hoogte van hun volledige gebouwen, de grootste set kaarten van elke kleur, de verbonden optische vezelkabels, en eventuele bonussen van dak kaarten. Je scoort ook voor een balkon, een buurman/vrouw en voor schoorstenen. En vergeet ook de gezamenlijke doelkaart niet. De speler met de meeste punten wint het spel. Voor extra uitdaging kan je ook de persoonlijke doelen toevoegen.
Nu je de regels kent, is het tijd om je bouwtalent te laten zien en strategisch je kaarten uit te spelen. Creëer de mooiste huizen, manipuleer de waardes en overtreffende je rivalen in het kleurrijke Cudillero. Grijp je kans, plan slim en zorg dat jouw stad aan het einde van drie dagen het pronkstuk van de kust wordt. Veel speelplezier en moge de beste bouwer winnen!
Dit spel is geschonken door TCG Factory en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 45 minuten
Reacties
Een reactie posten