1ers Contacts

Geruchten zeggen dat een brandend ruimteschip door de lucht is gezien en gevallen... Bevestigd! Ik moest evacueren na een klein foutje tijdens wat een geheime verkenningsmissie had moeten zijn. Gelukkig kon ik de camouflagemodus van mijn ruimteschip activeren voordat het neerstortte ...

Het moederschip is gewaarschuwd over mijn problemen en is onderweg om me te halen. Het zal pas over enkele dagen aankomen, en zodra het hier is, kan het niet lang blijven—mensen worden nog niet als klaar beschouwd voor contact met buitenaardse soorten. Ik zal me moeten verstoppen totdat ik thuis word gebracht. Dat zal niet makkelijk zijn, vooral omdat mijn aankomst werd opgemerkt: het Agentschap zit me op de hielen!

De Agenten kennen de plek veel beter dan ik, ze hebben geavanceerde detectieapparatuur, en ze zijn niet bang om nat te worden—terwijl ik niet kan zwemmen... Ik zal mijn sporen moeten wissen om hier weg te komen!

Het spel 1ers Contacts is een deductiespel voor 2 tot 5 spelers. Het duurt ongeveer 60 minuten. Eén speler is een alien die zich voortbeweegt op een klein bord dat afgeschermd is door een paravent waarop hij/zij zich kan bewegen door gebruik te maken van een stift die uitwisbaar is. De andere spelers zijn agenten die samenwerken om de alien te kunnen vangen. Zij verplaatsen zich op een groot speelbord. 

Hoe verloopt het spel?

Elke ronde verloopt in twee fasen:

1) Alien-beurt: De alien moet zich verplaatsen. Hij/zij moet minstens één vak verplaatsen per beurt.
De alien heeft een maximum van 5 bewegingspunten per beurt. Het terrein heeft verschillende bewegingskosten voor de alien:Vlaktes: 1 punt Bos: 2 punten Stad: 3 punten Bergen/meer: onbereikbaar voor de alien.  De alien mag een vak niet beëindigen waarop hij/zij al eerder stond (in die beurt), hoewel passeren wel kan. De alien geeft aan in welke zone hij/zij is begonnen maar daarna beweegt hij/zij in het geheim.

2) Agenten-beurt: De agenten bepalen samen de volgorde van hun acties.
Elke agent mag verplaatsen (een vast aantal vakken, vaak minimum 1 vak) en heeft een unieke actie of macht, zoals het activeren van een detectiestraal. Hij/zij mag ook op water gaan. Bij detectie door een agent moet de alien aangeven of hij/zij binnen het bereik van die straal is of niet. Maar: de straal kan geblokkeerd worden door bergen of ander terrein, dus zelfs als hij technisch binnen bereik is, kan de alien “niet gedetecteerd” zeggen als hij/zij juist achter een berg zit.


De agenten winnen als één van hen op exact hetzelfde vak komt te staan als de alien (of volgens het scenario “vangt” de alien op een andere manier). De alien wint als hij/zij de missie bereikt of de tijd verstrijkt zonder gevangen te worden (afhankelijk van scenario).

Het spel bestaat uit verschillende scenario’s (12) die variëren in moeilijkheid, grootte van het bord, aantal rondes en speciale missies.

Belangrijke aandachtspunten / tips :

Communicatie is cruciaal voor de agenten: jullie moeten informatie delen, detecteren waar de alien kan zijn op basis van detectie, terrein en mogelijke bewegingen. De alien probeert jullie misleiden.
Als alien moet je bluffen en plannen: je kent de bewegingen en beperkingen van de agenten, je moet slimmer zijn in het verstoppen, kiezen van vloeiend of schoksgewijs bewegen en het juiste terrein gebruiken voor dekking.

Let op de verschillende terrein-effecten: bergen blokkeren zichtlijnen, water/meren zijn meestal niet toegankelijk voor de alien, enzovoort.
Speel eerst een eenvoudig scenario om de basismechanieken te leren, voordat je in een complexere variant duikt.

1ers Contacts is een mix van strategie, deductie en spanning. De alien voelt voortdurend de druk om gepakt te worden. Elke stap moet doordacht zijn. De agenten daarentegen moeten goed communiceren en deductie toepassen. Samenwerken is essentieel. De regels zijn relatief eenvoudig voor een verborgen-beweging-spel, maar met genoeg diepte om interessant te blijven.
De balans is goed doordacht — in het begin lijkt het alsof de Alien makkelijk kan ontsnappen, maar naarmate de Agenten meer informatie verzamelen, draait de spanning om.
Elk scenario introduceert bovendien variatie in terrein, doelen en tijdsdruk, waardoor het spel herspeelbaar blijft. Het spel is zowel voor 2 als voor meerdere spelers een aanrader. 

Dit spel is geschonken door Explor8 en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2 - 5
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur :  30 - 60 minuten
Bekijk op Instagram

Reacties

Populaire posts