Federation: Piracy
Diegene die het basisspel Federation nog nooit gespeeld hebben, hier nog een herhaling van onze review :
Het universum bestaat uit verschillende federaties, die met mekaar
handelen en ook wel eens overhoop met mekaar liggen. Er is ergens één
van deze federaties die nog in volle ontwikkeling is. Voorlopig bevat
deze federatie nog maar 5 planeten. Deze nieuwe federatie zou graag een
nieuwe delegatie willen ontvangen, en dat zijn jullie. De federatie
daagt jullie uit gedurende 5 jaren - of 5 spelrondes - waarin je een
strategie moet ontwikkelen, je tactiek zal moeten toepassen en de juiste
overeenkomsten zal moeten afsluiten op de juiste momenten. Uiteindelijk
zal er maar 1 delegatie gekozen worden : de speler met de meeste
punten.
Federation
is een interactieve Euro-worker-placement spel, met een toch wel
innovatieve manier om je werkers in te zetten : ze zijn namelijk
dubbelzijdig, en afhankelijk van welke je kant je gebruikt, trigger je
andere effecten in het spel.
Zoals reeds gezegd speelt het
spel over 5 rondjes, die elk uit 2 fases bestaan. In de eerste fase
zetten de spelers hun 4 ambassadeurs in op het consulaat. Dit is het
middelste grote vak op het gigantisch spelbord. Bij het plaatsen van een
ambassadeur, mag die speler onmiddellijk de bijbehorende actie
uitvoeren. Als alle spelers hun ambassadeurs hebben ingezet, start de
volgende fase.
In
de 2de fase ontvangen de spelers hun inkomsten en eventueel
grondstoffen, en stemmen ze 1 van de 2 beschikbare wetten goed in het
consulaat. Na de 5e ronde is er een eindtelling om de winnaar te
bepalen.
Het gigantische en kleurrijke spelbord ziet er fris en fruitig uit, en trekt enorm aan om erin te vliegen. Het opstellen van het geheel neemt wel wat tijd in beslag. De Engelstalige handleiding is deftig geschreven, maar de Nederlandstalige handleiding die we op de kickstarter pagina vonden stond vol met fouten en ontbrekende zaken. Eenmaal het spel klaar staat, mag je wel rekenen op een 2 uur spelplezier. En ja, de nadruk ligt hier op plezier, want dit is een erg fijn spel om te spelen.
De hoofdbrok van het spel zal zich afspelen in het consulaat. Bij het plaatsen van één van je ambassadeurs, mag je de bijbehorende actie uitvoeren. Zo zijn er 5 verschillende planeten waar je deze kan plaatsen. Op die planeten kan je verschillende dingen doen : je kan een mannetje verder plaatsen om grondstoffen te ontvangen, een kubus plaatsen om grondstoffen te ruilen tegen andere en betere grondstoffen, op de markt kan je hulp inhuren, je kan jetons verkrijgen die je ambassadeurs kunnen verbeteren en tot slot in de fabriek kan je robotjes inzetten die je elke ronde voordelen opleveren of heel wat punten kunnen geven.
Nadat je een ambassadeur hebt ingezet, heb je de mogelijkheid om met een schip naar een vakje te vliegen op je persoonlijk spelbord. Dit is onder voorwaarde dat je het juiste niveau bereikt hebt op je spelbord, en dat je daar een vinkje hebt liggen. Die acties zijn éénmalig uit te voeren.
In fase 2 wordt het belang van waar je de ambassadeurs hebt geplaatst duidelijk. Koos je om de ambassadeur met het vinkje naar boven te plaatsen, gaat de marker op het spoor bovenaan die kolom een vakje verder, en jij mag een vinkje op je spelbord zetten op het overeenkomstig vakje. Bereikt die marker het einde van het spoor, zal er (op het einde van het spel) gekeken worden wie het verste gevorderd is op de overeenkomstige planeet, en worden er punten verdeeld voor de 1e, 2e en 3e plaats.
Koos je om je ambassadeur met de stemkant naar boven te plaatsen, staat er een waarde tussen 1 en 3 op. Die waarde kan je nog beïnvloeden door een dobbelsteen en door jetons die op je op een planeet kan verdienen. De speler die in een rij de hoogste totale waarde heeft, krijgt evenveel punten als zijn niveau op zijn spelbord.
Tot
slot is er in de consulaat nog een 3e vorm van beoordeling. Deze keer
worden alle waarden van de ambassadeurs opgeteld die aan de linkerkant
en de rechterkant liggen. De kant met de hoogste waarde zal de
bijbehorende wet goedkeuren. Die wet wordt uitgevoerd en de spelers
krijgen daarvoor al dan niet punten.
Op het einde van een
ronde wordt het consulaat terug leeg gemaakt : de ambassadeurs gaan
terug naar de spelers, en 2 nieuwe wetten komen klaar te liggen. De
spelers zullen afhankelijk van hun behaalde niveau op het persoonlijk
spelbord, een grondstof moeten betalen naar de voorraad. Kunnen ze dat
niet, zakken ze terug naar het niveau waar ze de grondstof wel kunnen
betalen.
Op het einde van het spel zal een normale puntentelling plaatsvinden zoals in elke ronde, maar je gaat nog extra punten scoren voor ongebruikte jetons die je wist te bemachtigen. Op de 5 verschillende planeten kan je - als je een bepaald niveau bereikt - schijfjes ontvangen. Die komen op je spelbord te liggen. In totaal kan je 7 schijfjes winnen om het maximale van de punten te scoren. Niet gebruikte jetons, schepen, grondstoffen en diamanten zullen je eveneens extra punten opleveren.
Federation is een spel dat ik ten zeerste kan aanraden. Het materiaal is niet alleen mooi vormgegeven, maar is ook kleurrijk en degelijk van kwaliteit. Het artwork kan me zeker bekoren. Al is het even door de handleiding worstelen, het spel speelt erg vlot met niet al te veel wachttijden op de andere spelers, al zal dat wel van de spelers zelf afhangen. Het mechanisme van de dubbelzijdige werkers is best uniek en uitdagend. Het kiezen van je acties in de consulaat is niet blindweg een actie kiezen, maar je moet rekening houden met de puntentelling op het einde van de ronde en het stemmen van de wet. Dit spel zal zeker nog vaak op de tafel komen.
Genoeg over de basis, nu naar de uitbreiding Piracy. De uitbreiding Federation: Piracy voegt twee nieuwe modules toe: Piracy en AI Assistant. Je kunt ze los van elkaar of samen gebruiken en ze zorgen ervoor dat spelers meer keuzes – en ook meer morele dilemma’s – voorgeschoteld krijgen. Daarnaast brengen ze extra asymmetrie in het spel, maar dan op basis van de keuzes die spelers zélf maken in plaats van vaste startvoordelen.
De Piracy-module voegt nieuwe tegels en acties toe aan verschillende planeten op het bord. Iedere planeet krijgt een piratenactie die je als alternatief voor de standaardactie kunt uitvoeren. Deze acties zijn sterk, maar kunnen ook invloed hebben op hoe je positie op het bord en je tactiek zich ontwikkelt. Daarbij introduceert de uitbreiding een nieuw invloedspoor: Piracy. Elke keer dat je een piratenactie kiest, schuif je op dit spoor vooruit.
De planeten hebben elk hun eigen unieke mogelijkheden. Zo kun je op sommige plekken tegels ruilen, nieuwe tegels uit de markt aanschaffen of extra grondstoffen krijgen. Er is zelfs een planeet waar je je volledig op smokkelen kunt richten, waarbij je waardevolle asteroïden kunt verzamelen maar rechtstreeks uit de race om invloed valt. Ook wordt een nieuwe productiestructuur toegevoegd die maar één keer per speler gebouwd kan worden, maar vervolgens elke ronde extra inkomen oplevert.
Wanneer spelers gezamenlijk genoeg pirateninvloed verzamelen, levert dit aan het einde van het spel extra prestige op – vooral relevant bij spellen met vier spelers.
De tweede module voegt (AI) assistenten toe die worden bestuurd met een speciale dobbelsteen. Elke assistentkaart heeft zijn eigen kracht, waardoor spelers op hun eigen manier voordelen kunnen behalen. Je kunt de dobbelsteen inzetten in de Senaat of op je AI-kaart, wat meteen een bonus oplevert. De waarde van de dobbelsteen kan in de loop van het spel stijgen, wat meer opties geeft, maar je mag elke ronde maar één AI-actie uitvoeren. Het loont dus om zo’n kaart vroeg in het spel te bemachtigen.
Federation is van zichzelf al een compleet spel dat niet per se een uitbreiding nodig heeft. Toch weten deze modules het spel nét even wat interessanter te maken zonder het zwaarder of langer te laten aanvoelen. Het mooie is dat je helemaal zelf bepaalt hoeveel aandacht je eraan wilt besteden: je kunt een agressieve piratenstrategie spelen, maar je kunt de uitbreiding ook grotendeels negeren zonder achter te raken.
Vooral de Piracy-module zorgt voor nieuwe strategische keuzes en sterke opties die vooral in de tweede helft van het spel echt tot bloei komen. De AI-module is een subtiele maar leuke toevoeging die net wat extra tactische vrijheid geeft.
Beide modules passen soepel in het basisspel en kunnen naar wens gecombineerd of afzonderlijk gespeeld worden. Een echte must-have is het misschien niet, maar voor iedereen die Federation al leuk vindt, is dit zeker een uitbreiding die het spel nóg leuker en gevarieerder maakt. En ja, er is ook een solo variant voorzien !
Deze uitbreiding is geschonken door Explor8 en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Federation basisspel is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.
Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 60 - 240 minuten
Bekijk op Instagram













.jpg)
Reacties
Een reactie posten