Crystalla
In Crystalla bouwt iedere speler aan een eigen tableau van twaalf kaarten, geplaatst in een raster van 3 bij 4. Elke kaart toont twee stukken van edelstenen in één van zeven soorten. Alle edelstenen worden aan het einde van het spel op hun eigen manier gewaardeerd. Soms tellen verbonden segmenten, soms juist paren, soms gaat het om patronen of leveren ze punten op voor anderen. Een overzichtsbord rond je tableau toont alle scoreregels helder en overzichtelijk – iets wat het spel veel toegankelijker maakt dan het in eerste instantie lijkt.
Het spel start met drie kaarten als basis, waaraan je orthogonaal verder bouwt. Hoe je aan nieuwe kaarten komt, vormt de kern van de spelbeleving. Centraal op tafel ligt een veld van gedekte stapels kaarten. Afhankelijk van het aantal spelers is dat een 2×3- of 3×3-raster. Op de vier hoeken plaatsen de spelers drie speelsteentjes. Wanneer je aan de beurt bent, verplaats je je drie stenen over aangrenzende stapels kaarten, waarbij je telkens één steen achterlaat. Met de stapel waarop de laatste steen terechtkomt, mag je de bovenste kaart pakken en in je raster puzzelen.
Dit mechanisme is even wennen voor nieuwe spelers en vraagt soms een korte uitleg met voorbeeldbewegingen. Maar zodra de euro valt, voelt het verfrissend, tactisch en origineel. Je hoeft niet eens met je eigen steen op de eindstapel te eindigen om een kaart te pakken – iets wat nieuwkomers vaak eerst verkeerd onthouden.
Naast kaarten verzamelen biedt het spel ruimte voor slimme interactie. Wanneer je het voor elkaar krijgt om twee van je eigen stenen op dezelfde stapel te laten eindigen, mag je een edelsteenfragment uit je tableau over een minder gunstige leggen. Lukt het je zelfs om twee stenen van een medespeler te verenigen, dan mag jij bepalen welk fragment zij moeten overdekken.
In eerste potjes wordt deze mogelijkheid vaak nog genegeerd, maar naarmate spelers ervaren worden, groeit juist dit mechanisme uit tot een tactische goudmijn. Je kunt obstakels opwerpen, kaarten voor anderen onbereikbaar maken of edelstenen plaatsen die hun strategie verstoren. Vooral bij hogere spelersaantallen komt dit volledig tot zijn recht.
Crystalla blinkt uit in helderheid. De spelregels zijn compact, het scoresysteem is bijna zelfverklarend en het bouwen aan je eigen raster voelt logisch en bevredigend. Die combinatie zorgt voor aangename puzzelpret en steeds nieuwe tactische invalshoeken. Hoe vaker je speelt, hoe beter je niet alleen je eigen strategie optimaliseert, maar ook leert anticiperen op de plannen van anderen.
Wie zich niet laat misleiden door nogal rare looks van Crystalla, ontdekt een slim, toegankelijk en verrassend tactisch bordspel. Het kaartselectiesysteem voelt fris, het puzzelen van edelsteenpatronen biedt volop variatie en het spel groeit mee met de ervaring van de spelers. Crystalla is daarmee een aantrekkelijk totaalpakket dat zowel casual spelers als gemixte spelgroepen veel speelplezier kan bieden.
Dit spel is geschonken door Schmidt Spiele en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 30 minuten
Bekijk op Instagram





.jpg)
Reacties
Een reactie posten