Raising Chicago
In de 19e eeuw lag Chicago slechts een paar voeten boven het waterpeil van Lake Michigan. Jarenlang was er nauwelijks natuurlijke afwatering, wat leidde tot ongezonde leefomstandigheden. Stilstaand water werd een broedplaats voor ziekteverwekkers die talloze epidemieƫn veroorzaakten, waaronder tyfus en dysenterie. De crisis bereikte een hoogtepunt in 1854, toen een cholera uitbraak zes procent van de bevolking het leven kostte. Dit dwong de stad om het afwateringsprobleem serieus aan te pakken.
Als een van de vier bouwbedrijven die werden opgericht om deze gigantische taak uit te voeren, is het aan jou om grondstoffen te verzamelen, de meest lucratieve projecten aan te nemen en te helpen de sanitaire crisis van Chicago op te lossen!
Tijdens je beurt in Raising Chicago plaats je een tegel op een grondstof vak dat gekoppeld is aan een van de vijf bouwprojecten en neem je de bedekte grondstof. Nadat alle spelers hun tegels hebben geplaatst, worden de projecten geƫvalueerd: De winnende speler betaalt grondstoffen om het project te voltooien, claimt de beloning en plaatst alle bijbehorende tegels als verdiepingen onder het gebouw op het bord. Spelers verdienen punten door gebouwen strategisch te plaatsen, het meeste werk in een wijk te verrichten en aan de eisen van de gemeenteraadsleden te voldoen.
Aan het eind van de 8 rondes (of wanneer de eindconditie is bereikt) wordt gekeken wie de speler is met de beste combinatie van: afgeronde projecten, opgebouwde reputatie en controle over wijken of andere bonuscondities. De speler met de hoogste eindscore is de winnaar. Alleen de meest succesvolle speler zal winnen, dus speel slim en bewijs dat jij de beste bent in Raising Chicago!
Ik heb het spel gespeeld met 3 spelers, en het voelde meteen als een stevig strategisch spel — niet iets dat je zomaar “even” doet. Het biedmechanisme is sterk: je moet voortdurend inschatten wat anderen gaan doen, hoeveel blokken je inzet, en of je voldoende middelen hebt. Het thema spreekt me aan: de historische achtergrond van Chicago’s infrastructuur geeft een origineel verhaal.
Met 3 spelers liep het goed : je hebt genoeg interactie, en de strijd om projecten is leuk. Wel: de opbouw en eerste keer uitleg kostte merkbaar tijd (regels, setup, begrip van acties).
Visueel ziet het bord eruit met stapels blokken die je onder gebouwen plaatst - leuk effect. Maar sommige componenten zijn klein of gedetailleerd. Goede herspeelbaarheid: verschillende projecten, twee modules (zoals optionele gemeenteraad module) zorgen voor variatie.
Visuele stapelmechaniek: het bouwen van “levels” onder gebouwen geeft fysiek een belonend gevoel
Tips: Zorg dat je niet te veel middelen overhoudt die je niet gebruikt - middelen leveren pas punten op bij persoonlijk project of kunnen verloren gaan. Bieden is belangrijk: als je te weinig inzet, verlies je projecten; maar te veel inzet kan je middelen uitputten. Kijk goed naar wijkcontrole: soms loont het om binnen een wijk de meerderheid te behalen voor extra reputatie. Houd de armoedetrack in de gaten: te weinig middelen of opdrachten kan je reputatie kosten. Behoud flexibiliteit: middelen verzamelen, projecten kiezen en inzetten veranderen per rond.
Als je houdt van strategische bordspellen met biedmechanismen en je bent bereid wat tijd en aandacht te investeren, dan is Raising Chicago een aanrader. Het voegt iets unieks toe met zijn thema en mechaniek. Vooral de veiling , de resource combinatie plus het visuele idee van gebouwen ‘op te hogen’ geven het karakter. Er zijn veel keuzemomenten: waar ga ik inzetten, hoeveel resources riskeren, welk project neem ik aan, hoe positioneer ik in een bedrijf. Voor spelers die minder ervaring hebben of liever een lichtere game willen, kan het spel wat zwaar aanvoelen. Een bril bij de hand houden is misschien ook aan te raden omdat het aantal resources zeer klein aangeduid worden.
Ik heb het spel gespeeld met 2 spelers en heb me wel geamuseerd alhoewel het ook na 6 rondes mocht afgelopen zijn. Nadien werd het wat te eentonig.
Dit spel is geschonken door Spielworxx en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2 - 4
Speelduur : 75-120 minuten
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Bekijk op Instagram







.jpg)
Reacties
Een reactie posten