Deckers

Deckers neemt je mee naar de computerwereld. Jij bent een Decker en je doel is duidelijk hack een SMC aangestuurd door Moeder, een systeem dat mensen onder haar greep houdt. Tijdens het spel verbeter je uitrusting en je samen proberen om opdrachten uit te voeren tot Moeder verslagen is. In het spel zijn 3 opdrachten: koper, zilver en goud. Jullie moeten slagen in de laatste “gouden opdracht” enkel dan claimen jullie de overwinning.

Bij de opzet van het spel kiest elke speler een Decker profiel en krijgt een basisdeck aan kaarten. Je neemt drie opdrachtkaarten uit het objectief deck met bovenaan koper, daarna zilver en onderaan goud. De vijf servers worden als een netwerk in het midden gelegd. Per server kleur je je entry space, je zet je avatar en een startprogramma klaar, en vervolgens leg je programma’s en stukken van de SMC op het bord volgens de regels van de gekozen SMC. Daarnaast leg je nog 4 kaarten klaar uit de stapel gevorderde kaarten, deze kan je kopen of beter je kan upgraden om je deck sterker te maken.

Het spelverloop draait in rondes met telkens vier fases. In de Intel fase lees je het doel van de opdracht en eventuele speciale regels. In de Command fase krijgt elke Decker drie beurten. In die beurten speel je kaarten uit om acties uit te voeren, upload je nieuwe programma’s, installeer je krachtige modules, verplaats je stukken op het netwerk of verbeter je deck door upgrades te kopen. Daarna komt de SMC fase, waarin Moeder automatische acties uitvoert en je checkt of je het doel hebt gehaald. Moeder laat is uiteraard niet zomaar overnemen en zal wat we noemen sparks verspreiden om tegen je te vechten. Ten slotte is er Refresh, waarin je het bord klaarmaakt voor de volgende ronde.

Tijdens je eigen beurten heb je mogelijkheden. Het spel is coöperatief dus je kan overleggen. Je kunt Upload acties uitvoeren door drie gelijke commands te spelen of via Installaties goedkoper werken. Je kunt Install acties uitvoeren door drie programma’s om te zetten in één installatie, wat zorgt voor langdurige voordelen op de plek waar ze geplaatst worden. Je kunt bewegen,  programma’s en sparks verschuiven, sparks infecteren of programma’s omzetten naar een module, afhankelijk van de kleur van je commands. Upgrades voegen meteen nieuwe kaarten toe aan je deck en versterken je opties. Elke kleur doet iets anders,  blauw voor beweging, groen voor manipulatie, geel voor transformatie en rood voor vernietiging. Alles loopt via je eigen command deck, waardoor je motor telkens sterker en specifieker wordt.

De SMC is een onvoorspelbare tegenstander, ze plaatst Sparks op servers via dobbelstenen, zet die Sparks om in Guardians zodra ze stapelen, verspreidt gevaar met explosies en laat je gegarandeerd zweten in haar Attack fase. Ze blokkeert acties, vergroot de weerstand bij Infect pogingen en kan zelfs programma’s gevangenhouden. Elke ronde groeit de druk en het is aan jullie om haar te verstoren met de juiste acties. 

Het einde van het spel komt na drie rondes en dan wordt er gekeken of jullie de gouden opdracht voltooit hebben. Alleen dan win je. Maar let op  jullie verliezen meteen als er geen Sparks of Guardians meer in voorraad zijn om te plaatsen

Deckers voelt als een coöperatieve puzzel waarin timing, durf en planning hand in hand gaan. Elke ronde bouwt de spanning op en elke succesvolle actie voelt alsof je een gat in het systeem hebt geslagen. Het spel stimuleert slim denken en samenwerken, en geeft elke ronde een heerlijke spanning. Voor spelers die graag samen werken en graag puzzelen, is Deckers een avontuur dat je telkens opnieuw wil beleven.

Dit spel is geschonken door Pegasus Spiele / Deep Print Games en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 1 - 4
Speelduur: 60 - 90 minuten
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Bekijk op Instagram





Reacties

Populaire posts