Blanco
Het spel is een race om zo snel
mogelijk 2 rasters te verwijderen. Wie als eerste de 2 rasters weg
krijgt, wint het spel.
Je start met een raster van 3 op 3 en
als dat helemaal weg is, leg je een raster van 4 op 3, waarbij er 4
kaarten in een rij liggen en 3 in een kolom. Je start met alle
kaarten gedekt in een raster van 3 op 3 te leggen. Je gaat proberen
de rijen of kolommen te verwijderen totdat je het hele raster weg
hebt kunnen krijgen. De regels gelden altijd voor 2, 3 of 4 kaarten.
De kaarten in een kolom (verticaal) kan je verwijderen door allemaal
dezelfde kleur (of symbool bovenaan in de hoek) onder elkaar te
hebben liggen. Als je een kolom verwijdert die in het midden van het
raster lag, schuif je de kaarten terug in 1 geheel raster. De kaarten
in een rij (horizontaal) kan je verwijderen door allemaal hetzelfde
getal naast elkaar te hebben liggen. Er zijn 10 kleuren en 12
getallen.
Om te starten leg je gedekt een raster
van 3 op 3, je mag geen enkele kaart op voorhand zien. Iedereen mag 1
kaart van zijn/haar rooster omdraaien, 1 gedekte kaart bekijken en
neemt 2 kaarten op hand. Draai ook 1 kaart van de trekstapel. Je mag
1 van 2 acties uitvoeren, kaart trekken of kaarten wisselen van
plaats. Ofwel trek je een kaart bij van de trekstapel of van de
aflegstapel, je hebt dan 3 kaarten op hand, dan leg je een kaart op
de aflegstapel en draai je een kaart van je raster om of je speelt
een kaart uit je hand in je raster. Als je een kaart in je raster
speelt, leg je de kaart die je had liggen op de aflegstapel. Als je
kaarten van plaats wil wisselen, ga je geen kaarten trekken of
afleggen enkel 2 kaarten die naast elkaar liggen van plaats wisselen,
dit mag niet diagonaal.
Als je een rij of kolom kan
verwijderen, mag je nadien ineens een kaart bekijken die nog gedekt
is. Je kan een kettingreactie veroorzaken door een rij of kolom te
verwijderen en kan je een andere rij of kolom volledig maken en
ineens verwijderen. Als je trekstapel op is, dan laat je de bovenste
kaart liggen en schud je de rest van de aflegstapel terug om een
trekstapel te maken. Als een speler zijn/haar raster van 3 op 3
verwijderd heeft, legt deze een nieuw raster van 4 op 3 en mag je 1
kaart omdraaien en 1 kaart bekijken. Je gaat dan ook dit raster
proberen te verwijderen om te winnen als je dit als eerste doet.
Dit spel werd geschonken door KENDi en
kan vanaf november gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 20 minuten
Bekijk op Instagram
Bekijk op Instagram
.jpg)
.jpg)
.jpg)


.jpg)
Reacties
Een reactie posten