Tundra
Bij Tundra zullen de meesten spontaan denken aan de koude, boomloze steppen aan de rand van het poolgebied. Dat klopt inderdaad, maar in dit spel is het ook een koninkrijk dat wordt geregeerd door Tsaar Bear. En wanneer het winter wordt gaat die traditioneel in winterslaap, waarbij hij de teugels overgeeft aan zijn onderkoning. Maar dit jaar loopt het anders: hij wil namelijk andere onderdanen ook de kans geven om zich te profileren. De vier kandidaten zullen dus moeten bewijzen dat ze effectief in staat zijn om het land in deze donkere periode te besturen. Dobbelstenen zullen bepalen welke acties er mogelijk zijn, en door deze goed te combineren kunnen er ontwikkelingen gedaan worden en doelen gerealiseerd die de nodige punten opleveren om de overwinning te behalen.
Het spelbord toont het ijzige grondgebied waarop zeshoekige tegels gedekt geplaatst worden. De layout hangt af van het aantal spelers, alsook de beginlocatie van je nederzetting. Hierop mag al direct een werker geplaatst worden. Een deck met citykaarten wordt geschud en naast het bord gelegd. Daarvan worden al een aantal open gelegd, ook weer volgens het aantal spelers. Per speler wordt bovendien een doelkaart onthuld, dat zijn kaarten die je toelaten om via acties punten te scoren.
De spelers zelf krijgen ook wat materiaal voor de kiezen: een algemeen bord om hun grondstoffen bij te houden (middels een telspoor), en 4 opdrachtenbordjes waar voor elke dobbelsteenwaarde (1 tot 6) een of meerdere acties te vinden zijn. Dit wordt aangevuld met een aantal tokens, onder andere voor torens en werkers, en uiteraard mag een set van 7 dobbelstenen niet ontbreken. Dit allemaal in de spelerskleur. Vooraleer het spel begint, ontvangt elke spelers nog 4 boosterkaarten, waarvan hij er 2 aan verschillende opdrachtkaarten mag koppelen. Eventueel kan je ook een individuele doelkaart in het spel brengen, maar dat wordt afgeraden voor beginners.
Elke ronde begint met een soort van inkomstenfase, gekoppeld aan het karakter en eventuele torens op het bord. Afhankelijk van de ronde wordt ook een aantal dobbelstenen gereed gelegd. De startspeler dobbelt nu en alle andere spelers zetten hun stenen op hetzelfde resultaat.
De derde fase is de hoofdfase, want nu mag je met je stenen acties selecteren op je opdrachtenborden. Elke waarde komt overeen met één of meerdere acties die je in volgorde naar keuze mag uitvoeren. Of je kan een steen toewijzen aan een vrij vakje op een doelkaart, om daarmee punten te genereren. Mogelijke acties (als je ze kan betalen) zijn onder andere:
-
een werker op het bord plaatsen (starttegel of tegel met toren)
-
één of meerdere werkers verplaatsen (je kan daarbij tegels ontdekken)
-
een toren bouwer op een tegel met een werker
-
grondstoffen verzamelen op je huidige tegel(s)
-
een citykaart nemen (geeft ofwel recht op een gratis actie, ofwel boost ze een opdrachtkaart)
-
een opdrachtkaart upgraden
In de 'einde-ronde-fase' neemt iedereen zijn
dobbelstenen terug, worden citykaarten gereset en wordt de markt
vernieuwd. Na de 4e ronde is het spel gedaan en wordt de
score geëvalueerd: de punten tijdens het spel en eventuele
gerealiseerde individuele doelen. Wie de hoogste score heeft, wint
het spel en mag de Tsaar vervangen!
Tundra is een gezonde mix van worker placement, exploratie, grondstoffen verzamelen en punten genereren en dat op basis van een dobbelsteen-gestuurd actiemechanisme. De presentatie is degelijk, met een pluim voor de gebruikte tokens. Deze variëren zelfs per kleur op het gebied van vorm en tekening. Alleen de dobbelstenen vallen wat klein uit, maar er is mee te werken. Enkel de kleine overzichten hadden best wat groter mogen zijn, nu had ik moeite om op sommige de tekst en symbolen te lezen. Voor het artwork heeft men geopteerd voor een sprookjesachtig thema gebaseerd op dieren, afgeleid van de plaatselijke folklore. Dat is bewonderenswaardig, maar toch heb ik het er wat moeilijk mee. Het komt wat raar over om dieren in menselijke proporties te zien, en de covertekening blijft wat vaag over de aard van het spel. Maar dat is maar 1 mening, misschien vinden andere mensen dat juist heel aangenaam. Het is ten slotte het spel zelf dat primeert en dat is voor mij dik in orde.
Dit spel werd geschonken door Hobby World en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 -
4
Speelduur: 40 - 60 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Bekijk op Instagram






.jpg)
Reacties
Een reactie posten