The Scarlet Pimpernel


Na de Franse Revolutie keerde de bevolking zich resoluut tegen de adel die massaal vervolgd werd en naar de guillotine geleid. The Scarlet Pimpernel is een literaire figuur die talrijke edelen ging bevrijden en evacueren naar Engeland of Oostenrijk waar ze veilig waren voor het bloederige regime. In het gelijknamige spel ben je leider van een groep getrouwen die de Pimpernel bijstaat bij het uitvoeren van zijn plannen. Dit omvat het voorzien van materiaal (paarden, papieren, ...), het recruteren van lokale helpers en het beveiligen van de route en de bestemming. Wie de grootste bijdrage heeft geleverd na 7 missies mag zich de rechterhand van de Pimpernel noemen en wint het spel.

Het bord is verdeeld in 4 zones (Parijs, Frankrijk, Oostenrijk en Engeland). Elke zone bevat een aantal verbonden locaties die mogelijk een missiepunt zijn, en enkele gebouwen waar je ondersteuning kan plannen. Bovenaan bevinden zich de planningszones waar je missiebijdrages worden verzameld. Er zijn ook nog 5 commandoposten waar een speler de leiding kan nemen van een onderdeel van de missie.


Bij de aanvang wordt het missiedeck geschud. Voor elke missie worden twee kaarten getrokken die samen de benodigdheden en de bestemming voor deze missie bepalen. De toekomstige missie wordt eveneens onthuld, zodat de spelers hier al op kunnen anticiperen. Ten slotte geeft een andere kaart de startpositie van de Pimpernel aan. Alle spelers zetten hun spelfiguur in dezelfde zone.
Tijdens een missie mag elke speler om en om een actie doen of passen. Een eerste optie is je figuur verplaatsen naar een andere zone. Dit is soms nodig omdat de tweede actie, het plaatsen van een blokje, enkel in je huidige zone kan. Dit plaatsen kan op een weg, om die te beveiligen, op een locatie, waarmee je bijdraagt tot de planning, of op een gebouw. Dit laatste heeft geen direct effect, maar later kan je dit gebouw activeren om direct een blokje in de overeenkomstige planningszone te zetten. Dat is niet enkel nuttig voor de missie, want wie de meeste blokjes heeft in een planningszone krijgt de corresponderende invloedkaart die dan weer een extra actie oplevert, exclusief voor de speler. Als laatste optie kan je ook een commandopost claimen om de controle over dat missieonderdeel te nemen.
Wanneer alle commandoposten bezet zijn of alle spelers na elkaar gepast hebben, eindigt de planning en wordt de missie uitgevoerd. In volgorde worden nu alle onderdelen geƫvalueerd. Bvb voor het materiaal neemt de leider zoveel blokjes als nodig is uit elke planningszone. Die blokjes leveren de eigenaar elk 1 punt op. Het spreekt dus voor zich dat de leider hier een tactische keuze zal maken. Indien alle voorwaarden voldaan zijn, levert dit de leider trouwens bonuspunten op. Dit systeem geldt voor alle onderdelen. Merk op dat 1 commandopost gewoon de startspelerpositie voor de volgende missie oplevert. Het locatiecommando laat je bovendien toe om de bestemming van de volgende missie te kiezen.
Na 7 missies wint de speler met de hoogste score. Er is geen bijkomende 'end of game' puntentelling.


The Scarlet Pimpernel is een planningsspel met forse invloeden van een workerplacement en een grondstoffenverzamelaar. Het thema lijkt coƶperatief, maar de uitvoering is dat niet. Er is geen collectief verlies, de beste speler wint. De regels zijn vrij simpel en je bent er snel mee weg. De uitdaging zit hem erin om in alle missieonderdelen een voet tussen de deur te krijgen zodat je blokjes punten opleveren. Het tijdig opeisen van een commandopost kan hierbij trouwens cruciaal zijn. Dit spel is onterecht een beetje onder de Essen-radar gebleven, het verdient zeker een kans!

Dit spel werd geschonken door Eagle-Gryphon Games en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 2 - 6
Speelduur: 60 - 90 min
Leeftijd: vanaf 12 jaar


Reacties

Populaire posts