The Scarlet Pimpernel
Na de Franse Revolutie
keerde de bevolking zich resoluut tegen de adel die massaal vervolgd
werd en naar de guillotine geleid. The Scarlet Pimpernel is een
literaire figuur die talrijke edelen ging bevrijden en evacueren naar
Engeland of Oostenrijk waar ze veilig waren voor het bloederige
regime. In het gelijknamige spel ben je leider van een groep
getrouwen die de Pimpernel bijstaat bij het uitvoeren van zijn
plannen. Dit omvat het voorzien van materiaal (paarden, papieren,
...), het recruteren van lokale helpers en het beveiligen van de
route en de bestemming. Wie de grootste bijdrage heeft geleverd na 7
missies mag zich de rechterhand van de Pimpernel noemen en wint het
spel.
Het bord is verdeeld in 4
zones (Parijs, Frankrijk, Oostenrijk en Engeland). Elke zone bevat
een aantal verbonden locaties die mogelijk een missiepunt zijn, en
enkele gebouwen waar je ondersteuning kan plannen. Bovenaan bevinden
zich de planningszones waar je missiebijdrages worden verzameld. Er
zijn ook nog 5 commandoposten waar een speler de leiding kan nemen
van een onderdeel van de missie.
Bij de aanvang wordt het
missiedeck geschud. Voor elke missie worden twee kaarten getrokken
die samen de benodigdheden en de bestemming voor deze missie bepalen.
De toekomstige missie wordt eveneens onthuld, zodat de spelers hier
al op kunnen anticiperen. Ten slotte geeft een andere kaart de
startpositie van de Pimpernel aan. Alle spelers zetten hun spelfiguur
in dezelfde zone.
Tijdens een missie mag elke
speler om en om een actie doen of passen. Een eerste optie is je
figuur verplaatsen naar een andere zone. Dit is soms nodig omdat de
tweede actie, het plaatsen van een blokje, enkel in je huidige zone
kan. Dit plaatsen kan op een weg, om die te beveiligen, op een
locatie, waarmee je bijdraagt tot de planning, of op een gebouw. Dit
laatste heeft geen direct effect, maar later kan je dit gebouw
activeren om direct een blokje in de overeenkomstige planningszone te
zetten. Dat is niet enkel nuttig voor de missie, want wie de meeste
blokjes heeft in een planningszone krijgt de corresponderende
invloedkaart die dan weer een extra actie oplevert, exclusief voor de
speler. Als laatste optie kan je ook een commandopost claimen om de
controle over dat missieonderdeel te nemen.
Wanneer alle commandoposten
bezet zijn of alle spelers na elkaar gepast hebben, eindigt de
planning en wordt de missie uitgevoerd. In volgorde worden nu alle
onderdelen geƫvalueerd. Bvb voor het materiaal neemt de leider
zoveel blokjes als nodig is uit elke planningszone. Die blokjes
leveren de eigenaar elk 1 punt op. Het spreekt dus voor zich dat de
leider hier een tactische keuze zal maken. Indien alle voorwaarden
voldaan zijn, levert dit de leider trouwens bonuspunten op. Dit
systeem geldt voor alle onderdelen. Merk op dat 1 commandopost gewoon
de startspelerpositie voor de volgende missie oplevert. Het
locatiecommando laat je bovendien toe om de bestemming van de
volgende missie te kiezen.
Na 7 missies wint de speler
met de hoogste score. Er is geen bijkomende 'end of game'
puntentelling.
The Scarlet Pimpernel is een
planningsspel met forse invloeden van een workerplacement en een
grondstoffenverzamelaar. Het thema lijkt coƶperatief, maar de
uitvoering is dat niet. Er is geen collectief verlies, de beste
speler wint. De regels zijn vrij simpel en je bent er snel mee weg.
De uitdaging zit hem erin om in alle missieonderdelen een voet tussen
de deur te krijgen zodat je blokjes punten opleveren. Het tijdig
opeisen van een commandopost kan hierbij trouwens cruciaal zijn. Dit
spel is onterecht een beetje onder de Essen-radar gebleven, het
verdient zeker een kans!
Dit spel werd geschonken
door Eagle-Gryphon Games en is vanaf februari te spelen bij Het Geel
Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 6
Speelduur: 60 - 90 min
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Reacties
Een reactie posten