Art Robbery
De verzamelde buit is te verdelen in vier spelronden ('raids'), gegroepeerd volgens vier soorten kunstwerken (schetsen, beeldhouwwerken, antieke voorwerpen en schilderijen). Deze worden uitgebeeld door ronde 'buit' fiches, negen stuks per raid, met een waarde van nul tot vijf en vormen de inzet van een spelronde. De fiches worden opgelegd op het midden van de tafel, waarna de spelers ze proberen te veroveren door het uitspelen van hun handkaarten. Elke speler start het spel met vijf willekeurige handkaarten (genummerde kaarten, eveneens met een waarde van nul tot vijf, of speciale kaarten, maar hierover later meer). De overige kaarten vormen de trekstapel.
In een beurt speelt de actieve speler een handkaart uit door ze open op tafel te leggen, en de fiche met de overeenkomstige waarde te nemen: uit de voorraad op de tafel, of deze te gaan stelen bij een andere speler. Hierna vult de speler zijn hand opnieuw aan tot vijf kaarten. Sommige buitfiches zijn voorzien van een of meerdere witte stipjes. Dit zijn alibi's en spelen een sleutelrol in elke misdaad, en zo ook in dit spel. De spelers proberen zoveel mogelijk alibi's te verzamelen doorheen de raids, want aan het einde van het spel valt de speler met de minste alibi's onherroepelijk ten prooi aan de politie. Lees: in de gevangenis en uit het spel.
Door het spelen van de speciale handkaarten, kunnen spelers sneller een waardevol stuk buit naar zich toe trekken. De bewakingshond kaart levert geen fiche op, maar het hondentoken. Deze waakhond stelt de buit van de bezitter ervan tijdelijk veilig: hij kan, als een andere speler een fiche komt stelen, ervoor kiezen om het hondentoken in de plaats te geven. De 'baas' kaart fungeert als de leider van de bende, en levert de 'baas' fiche op: een buitfiche van waarde vijf voorzien van een beeltenis van de leider. Deze blijft enkel in het bezit van de speler als deze aan het einde van de ronde ook nog een andere, standaard genummerde, fiche van waarde vier of vijf in zijn buit gestald heeft.
De hebzuchtige dievenkaart tot slot, fungeert als joker: hiermee mag je eender welke fiche uit de voorraad nemen. Een fiche gaan stelen uit een andere speler zijn persoonlijke voorraad is met deze kaart niet toegestaan. Als de fiches van een ronde allemaal veroverd zijn stopt de ronde en leggen de spelers de verworven fiches gedekt in hun persoonlijke voorraad; deze fiches kunnen niet meer gestolen worden en tellen als punten voor de eindoverwinning bij de spelers die erin slagen uit de handen van de politie te blijven. Hadden we al gezegd dat de alibi's best niet uit het oog verloren worden?
Aan het einde van vierde ronde worden de alibi's geteld: de speler(s) met het laagste aantal ervan worden uit het spel gegooid. (In een twee speler variant blijft deze speler in het spel, maar moet hij zich vrijkopen door een buit van waarde tien af te staan). Hierna worden alle punten van de fiches geteld: de speler met de meest waardevolle buit wint de titel van meesterdief en het spel! Bij een gelijke puntenstand wint de speler met de meeste alibi's.
Art Robbery is een mooi vormgegeven kaartspel met een snelle set-up, duidelijke korte handleiding (en video-handleiding via een link op het doosje) en snelle rondes. Ideaal als een tussendoor spelletje tussen zwaardere spellen in, en een ideaal opstapspel voor kinderen van acht jaar. Ook voor volwassenen biedt Art Robbery een eenvoudig maar leuk spelmechanisme, en met een beperkte spelduur van een twintigtal minuutjes is een revanche voor de verliezers, of de opgepakte dieven, snel ingezet!
Dit spel werd geschonken door Helvetiq en kan vanaf juni gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 20 minuten
Reacties
Een reactie posten