Hansel and Gretel

Het sprookje van Hansje en Grietje blijft na al die jaren nog steeds tot de verbeelding spreken, net als het peperkoeken huisje waarin het verhaal zich deels afspeelt. Ook het Hans en Grietje bordspel speelt zich af rond een mooi uitgevoerde 3D versie van het bekende snoephuisje. Het vetmesten van Hansje is niet in het spel opgenomen, maar net als in het sprookje proberen de kinderen uit de greep van de heks ('Baba Yaga') te blijven terwijl ze rond het huis lopen (de zijkant van de speldoos fungeert als spelbord). Hans en Grietje is een coöperatief spel: de spelers nemen het samen op tegen de heks: als zij de kinderen te pakken krijgt is het spel onmiddellijk afgelopen. 

De heks en de kinderen starten het spel op hun startpositie aan weerszijden van het huis; de heks op de paarse 'tegel' en de kinderen op de groen/rode 'tegel'. Om de kinderen een voorsprong te geven op de heks proberen de spelers zoveel mogelijk snoepjes en koeken bij elkaar te puzzelen door de juiste snoepkaartjes te combineren. Alle spelers krijgen twee snoepkaarten op hand, waarna de overige geschud worden en gedekt op vier gelijke stapels gelegd worden. Doorheen elke stapel wordt één heksenhoedkaart geschud. De peperkoektokens (punten) worden geschud en de bovenste vijf worden op het dak van het huis gelegd, de overige tokens worden opnieuw in de doos gelegd. De starttegel wordt in het midden van de tafel gelegd en het spel kan beginnen. 

Elke spelronde spelen de spelers een van de twee handsnoepkaarten uit, door ze aan te leggen aan eerder afgelegde snoepkaarten (een zijde van de nieuwe kaart moet minstens een andere kaart raken), waarna de spelers hun handkaarten weer aanvullen tot twee. Door de kaarten af te leggen proberen de spelers een 'snoepveld' te creëren, waarin ze snoepjes en koeken, bestaande uit meerdere snoepkaarten, trachten te vervolledigen. Telkens een snoepje of koekje 'klaar' is, verdienen de spelers eens peperkoektoken. Als alle peperkoektokens uitgeput zijn winnen de spelers het spel. 


Natuurlijk blijven Hans, Grietje en heks doorheen het spel niet op hun tegel staan, en hebben hun bewegingen invloed op het verloop van het spel. Hans, Grietje en de heks verplaatsen na elke ronde zoveel vakjes als er groene (Hans), rode (Grietje) of paarse (heks) bolletjes aan de rand van de afgelegde snoepkaarten liggen. (De bolletjes in het midden van het 'snoepveld' tellen dus niet mee). Ook wanneer een speler bij het aanvullen van zijn hand een heksentoken ontdekt in de snoepkaartenstapel, gaat de heks onmiddellijk zoveel vakjes vooruit als er paarse bolletjes aan de rand van het snoepveld liggen.


Een doordachte ligging van de snoepkaarten kan dus zoveel in het voor- als nadeel van de spelers spelen, in een poging de heks voor te blijven. Maar alle paarse bolletjes aan de binnenzijde van het snoepveld puzzelen loont echter ook niet: wanneer Hans of Grietje zo'n voorsprong heeft dat de heks ingehaald wordt, eindigt het spel en wint de heks! Om de bewegingen wat te sturen kunnen veroverde peperkoektegels ingezet worden: hierdoor kan een van de personages één of twee vakjes voor- of achteruit geplaatst worden, of kan een beweging geblokkeerd worden. Speciale tegels zoals het 'sterrenkoekje' (leidt meteen na afleggen tot een peperkoektoken) of 'pralines' (moeten per vijf gegroepeerd worden om een set af te maken) maken het spel makkelijker of moeilijker, net als de 'kruimeltegel'. 


Hansel und Gretel is een origineel, makkelijk te starten spel met een sprookjes- en snoepjesthema dat de doelgroep (spelers vanaf zes jaar) zeker aanspreekt, en ook voor de meespelende volwassenen een feest is voor het oog. Het kleurrijke vrolijke spel is mooi uitgewerkt, alleen al voor het mooie peperkoekenhuisje zou je de doos openen en je aan een rondje snoeppuzzelen en sprookjesloopracen te wagen ! 


Dit spel werd geschonken door Granna en kan vanaf mei gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 2 - 4
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Speelduur: 20 minuten




Reacties

Populaire posts