Dungeon Party (Furious Orc edition)
Dungeon Party komt in een doos van ongewone afmetingen die nog relatief zwaar is ook. Na opening blijkt deze tjokvol bierviltjes te zitten, als alternatief voor de klassieke handkaarten. De nadruk van het spel ligt dus duidelijk meer op Party dan op Dungeon, zoals ook zal blijken uit het spelprincipe. Maar de basis blijft nog altijd een 'dungeon crawler' zoals dat in vaktermen heet.
Er wordt steeds gespeeld met 4 tot 6 karakters, die verdeeld worden naargelang het aantal spelers. Er is keuze uit 8 kleurrijke figuren die behoren tot de klassieke rassen (dwerg, elf, mens, ...) en dito categorieën (vechter, tovenaar, dief, ...). Ze hebben allemaal speciale eigenschappen, en een goede groepskeuze zal net iets meer overlevingskansen bieden.
Vervolgens wordt de dungeon samengesteld. Er zijn een vijftal queestes beschikbaar, die variëren in moeilijkheid. Zo'n dungeon bestaat uit een reeks kamers waar telkens een monster bevochten moet worden, en uiteraard een schat als beloning. De kamers en monsters hebben een bepaald level dat zal oplopen naarmate je verder vordert. De schatten kunnen gaan van juwelen tot wapens en andere nuttige voorwerpen. Zo wordt een stapel bierviltjes opgebouwd, waarvan het bovenste setje wordt opengedraaid. Dit is het begin van de queeste.
De startspeler begint als eerste het gevecht. In de doos vind je een aantal dobbelstenen, waaronder een traditionele 20-zijdige. Lekker dobbelen denk je dan, maar nee, die dobbelstenen dienen enkel om de levenspunten van de spelers en het monster bij te houden. Hoe zit het dan wel? Welnu, de doos bevat ook een munt, en laat dat nou het enige echte aanvalswapen zijn. De actieve speler neemt de munt en werpt ze zodanig dat ze eerst op tafel botst en vervolgens hopelijk op de monsterkaart belandt. Is dit het geval, dan heb je een hit en breng je schade toe. Heb je gemist, dan loop je zelf schade op. Die schade hangt af van de parameters, eventuele eigenschappen en voorwerpen die in gebruik zijn. Daarna mag de volgende speler aantreden. Is het monster dood, dan krijgt de aanvaller de schat. Maar let op: sommige voorwerpen kunnen maar door bepaalde klassen gebruikt worden. Gelukkig mag je dingen doorgeven. Ben je zelf dood, dan lig je uit het spel.
Kamers en schatten kunnen soms voorzien zijn van een valstrik. Een speler naar keuze mag op dezelfde manier met de munt werpen naar het betreffende viltje. Lukt dit, dan mag het gezelschap de kamer betreden of krijgt de ontmijner de schat. Lukt dit niet dan krijgt de speler schade of is de schat verloren. Daarnaast kan er ook nog een vloek rusten op een kamer. In dat geval moeten alle spelers met de munt werpen. De eerste die mist krijgt de vloek over zich heen, wat meestal weinig goeds betekent.
Zo verover je kamer na kamer, tot je uiteindelijk de 'boss' ontmoet. Versla je ook deze taaie klant, dan hebben jullie het spel gewonnen. Als daarentegen het laatste karakter sneuvelt, dan is het game over. Om het party-gehalte nog wat te verhogen is er ook een variant met drinkregels, maar dat is natuurlijk op eigen risico.
Dungeon Party is dus inderdaad eerder als partyspel te beschouwen: nagenoeg geen achtergrondverhaal, een simpel mechanisme en een ludieke insteek. De presentatie met de bierviltjes is dan weer origineel te noemen en het artwork mag er ook zijn. Ondanks enkele schoonheidsfoutjes en het gevoel dat sommige eigenschappen/effecten duidelijker hadden gekund, ben je snel vertrokken. Wat het werpen met de munt betreft zit ik een beetje in tweestrijd. Het vergt enige handigheid en met veel spelers duurt het relatief lang eer je dat in de vingers krijgt. Meestal is het dan al te laat. Bij onze testrondes zijn we bvb nooit verder dan halverwege gekomen, maar dat zegt meer over onze (on)handigheid dan over het spel. Voor een bepaald publiek zal Dungeon Party ongetwijfeld een hoop lol opleveren.
Dit spel werd geschonken door Forbidden Games en is vanaf juni te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 1 - 6
Speelduur: 30 - 90 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Reacties
Een reactie posten