Chichén Itzá
Terwijl de zon ondergaat over het machtige Maya-rijk en haar laatste gouden stralen over de piramides en tempels van Chichén Itzá glijden, breken in de diepten van de heilige stad de eeuwenoude zegels die ooit mythische wezens in toom hielden. De goden en de fabeldieren uit de onderwereld ontwaken. Ze trekken op naar de stad om haar glorie te verslinden. Maar het volk van Chichén Itzá weigert zonder strijd te wijken.
Chichén Itza is een strategisch worker-placement voor 2 tot 4 spelers dat ongeveer 120 minuten duurt. Er komen ook dobbelstenen aan te pas als er gevochten moet worden.
In Chichén Itzá leid jij je legers, win je de gunst van de goden en trotseer je de onophoudelijke aanvallen van mythische beesten. Het spel bestaat uit zes rondes, met vier acties per speler per ronde. Tijdens de voorbereiding leg je 16 van de 21 actietegels in een 4x4-raster, waarna vier kostmarkers willekeurig langs de boven- en zijkanten worden geplaatst. De eerste speler die een bepaalde actie kiest, betaalt het laagste van de twee aangrenzende kosten; spelers die dezelfde actie later in de ronde uitvoeren, betalen de hogere waarde. Elke actie mag slechts één keer per ronde worden gekozen.
Met deze acties verplaats je troepen, verwerf je godenkaarten, verbeter je je vier strijduitrustingen, neem je het op tegen legendarische wezens en herover je dorpen, tempels, kampen en ruïnes die in vijandelijke handen zijn gevallen. Aan het einde van elke ronde beoordeel je welke doelen je hebt voltooid. De uiteindelijke score wordt bepaald door verslagen monsters, veroverde gebieden, behaalde prestaties, aanwezige helden, eindspel-godenkaarten, verzamelde kristallen en meer.
Op je spelersbord staan vier tandwielen die verschillende vaardigheden voorstellen. Deze kunnen worden geüpgraded via de bijbehorende acties op het actiebord. Elk tandwiel richt zich op een bepaald aspect van gevechten, en het verbeteren ervan is cruciaal om succesvol te zijn in gevecht.
Het basisspel bevat zeven unieke soorten wezens waar je tegen kunt vechten. Elk wezen heeft een klein bordje met daarop een unieke dobbelsteencombinatie en een speciale eigenschap. Sommige wezens slaan harder toe, terwijl andere zo snel zijn dat ze zelfs geen magie- of afstandsaanval toestaan. Zijn jouw troepen klaar voor elk wezen?
Wanneer je troepen op het speelbord verplaatst, mag je tot vijf troepen van één tegel nemen en ze zoveel stappen verplaatsen als je Ranged Combat-tandwiel aangeeft. Je mag door tegels met wezens of andere spelers heen bewegen, maar zodra je je beweging eindigt op een bezette terreintegels, wordt er een gevecht gestart.
o Je vecht tegen mythische wezens die uniek zijn: elk wezen heeft een eigen dobbelsteencombinatie en speciale eigenschappen.
o Gevechtsfasen: er zijn drie fasen — magie, afstandsgevecht en melee.
o Voor magie mag je kaarten spelen (je hebt “Magic-cards”), en het aantal dobbelstenen dat je mag gooien wordt bepaald door je “magic gear”.
o Voor ranged en melee gooi je dobbelstenen gebaseerd op je troepen en op hoe ver je je tandwiel hebt geüpgraded. Hits bepaal je volgens de waarde van je tandwiel(“rol gelijk of lager dan X” telt als hit), en verliezen betekent dat troepen teruggaan naar je barakken.
o Als je een wezen verslaat, neem je het standbeeld van dat wezen, wat op het einde punten oplevert.
Het spel bestaat uit 6 rondes. Na elke ronde wordt een “round marker” opgeschoven, en bij bepaalde symbolen op de rondeteller kijk je of je bepaalde prestaties hebt gehaald. Achievements geven aan het einde van het spel punten.
Einde van het spel: Je scoort punten op basis van meerdere aspecten: Welke wezens je hebt verslagen.
Hoeveel gebieden (tempels, ruïnes, kampen) je onder controle hebt teruggewonnen, welke prestaties je behaald hebt, jouw helden die aanwezig zijn, godenkaarten (god cards) die je verzameld hebt.
Waarop moet je letten tijdens het spel? Balans tussen acties: je kan maar 4 acties per ronde doen, dus kies slim welk tandwiel je upgrade, welke gevechten je aangaat, en wanneer je troepen verplaatst.
Kost van acties: doordat de kostmarkeringen veranderen, heb je soms voordeel om als eerste een actie te nemen, maar dat vereist meer munten / resources.
Gevechtsvoorbereiding: goed upgraden van je “tandwielen” is cruciaal om succesvol te zijn in gevechten; een slecht geüpgraded karakter kan wezens moeilijk verslaan.
Beheersing van terrein: door wezens te verslaan en plekken te heroveren, kan je een sterk inkomen en eindscore opbouwen. Achievements: houd deze van bij het begin in het oog.
Het verhaal en het thema spreekt mij wel aan. De manier waarop er gevochten wordt is erg origineel. De gevechten zijn deels gebaseerd op het resultaat van de dobbelstenen maar je kan die beïnvloeden met upgrades en kaarten.
Het is zeker geen “licht” spel. De handleiding is zeer omvangrijk en het duurt wel een tijd vooraleer je kan beginnen. De opstelling neemt ook veel tijd in beslag. Wanneer je je een avond wil bezighouden met één spel te spelen raad ik het wel aan maar zeker niet als een vlug tussendoortje.
Dit spel is geschonken door Queen Games en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf
Speelduur : 1 - 2 uur
Bekijk op Instagram












.jpg)
Reacties
Een reactie posten