Rival Cities
Met Rival Cities herbeleef je de historische tweestrijd tussen Hamburg en Altona, twee buursteden in Duitsland die elkaar op allerlei manieren de loef trachtten af te steken. In het spel vind je deze concurrentie terug op 4 gebieden: populariteit, allianties, nautisch en juridisch. Door de juiste acties te kiezen op het actiespoor kan je je verbeteren op 1 of meerdere gebieden, en eventueel een directe overwinning behalen als je voldoet aan de juiste voorwaarde. Anders wint diegene die op het einde door zijn acties de meeste sterren wist te verzamelen. Zal de geschiedenis zich herhalen? Aan jullie de opdracht om het tegendeel te bewijzen.
Alvorens in te gaan op de speldetails, wil ik eerst mijn hoed lichten voor de productieverantwoordelijke. In plaats van te jongleren met plastic zakjes heeft men gekozen voor een systeem van 4 schuifdoosjes om het materiaal in op te bergen, en dat past wonderwel in de speldoos. Hierdoor krijg je een kleine en compacte doos zonder luchtoverschot die makkelijk te klasseren is.
Het spelbord op zich is ook optimaal afgewerkt. De 4 hoofdgebieden (met ruimte voor trekstapels) zijn duidelijk te onderscheiden, en de actiekaarten worden gewoon rondom het bord uitgelegd aan de gemarkeerde posities. Een belfiche markeert de start van het actiespoor en hier wordt ook de overgangskaart gelegd, maar daarover later meer. De inktpot die gebruikt wordt als actietracker begint hier ook. Het overige materiaal (grondstoffen, brieven, sterren en fabrieken wordt binnen handbereik gelegd. De spelers beginnen met 1 (actieve) fabriek en 1 of 2 grondstoffen.
Aan het begin van je beurt beslis je hoe ver je de inktpot kloksgewijs wil verzetten. De eerste 2 stappen zijn gratis, de twee volgende kosten 1 product en elke volgende stap 2 producten. De actie(s) waarop je eindigt mag je uitvoeren. In principe toch, want eigenlijk kan je nog kiezen uit 3 andere opties: een actiekaart uit de hand spelen, een brief betalen en zowel de actie als een kaart spelen, of de actiekaart (als het een special actie is) op hand nemen voor later.
Er zijn maar liefst 14 acties in het spel, te veel
eigenlijk om op te noemen. Naast de klassieke zaken zoals
grondstoffen of andere zaken verkrijgen, produceren of ruilen zijn
dit wellicht de belangrijkste:
- prestige scoren: je verplaatst dan de marker even veel posities in jouw richting
- een alliantie aangaan: neem een kaart gratis van het bord, of betaal een brief om er een te stelen van je tegenstander. Zo'n alliantiekaart levert een bepaald voordeel op.
- een schip kopen: betaal de kost, leg het bij je en geniet van het voordeel
- een rechtszaak beïnvloeden: verplaats de marker in je voordeel, eventueel kan je voor extra stappen bijbetalen
- een rechtszaak beslissen: vanaf een bepaalde positie kan je de (eerste) zaak in je voordeel laten beslissen, of je kan 2 aangrenzende zaken van plaats wisselen (kan soms voordelig zijn)
- piraterij: steel 1 of meer producten van je tegenstander, eventueel krijgt die daarvoor prestige terug
De spelers kiezen dus om en om een actie met de inktpot, maar zodra de bel gepasseerd wordt, is er eerst nog een tussenstap. Er is dan onder meer upkeep voor de alliantiekaarten, inkomsten en prestige van schepen, inkomsten van het prestigespoor, de eerste rechtszaak wordt beslecht of geseponeerd en nog wat opkuishandelingen.
Dan is het nu misschien de moment om het even over de
winstcondities te hebben. Je haalt een directe overwinning in een van
volgende situaties:
- je hebt je derde rechtszaak gewonnen
- je hebt alle 4 alliantiekaarten
- de prestigemarker komt op je stad
- je hebt 3 schepen MEER dan je tegenstander
In andere gevallen gaat het spel door tot de schepen of rechtszaken op zijn, of er geen sterren of fabrieken meer zijn. In dat geval telt iedereen de sterren op zijn kaarten en de bekomen sterfiches. Wie dan de meeste sterren heeft is de winnaar.
Rival Cities was voor mij een aangename verrassing. Voor een tweespelerspel zitten er behoorlijk wat mogelijkheden in. Het vooruitgaan op de 4 gebieden zorgt voor een tactisch steekspel door de actiekeuzes en de verschillende manieren van interactie. Je kan gaan voor een winstgevende actie, maar als je ziet dat je tegenstander dan goedkoop een voor hem gunstige actie cadeau krijgt, dan denk je misschien twee keer na om toch een positie verder te gaan. Ook de kans om zowel de standaardactie als een speciale actie te spelen geeft aanleiding om bepaalde combo's te zoeken die je direct een instant-win opleveren (of je daar toch dichtbij brengen). Tel daarbij op dat het spel er zeer leuk uitziet en de sfeer uit die periode goed weet te vatten, en je kan hier gerust van een klassieker in wording spreken.
Dit spel werd geschonken door Deep Print Games en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2
Speelduur:
30 - 45 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar


.jpg)
Reacties
Een reactie posten