Verdun

Bij het lezen van de titel van het spel, Verdun gaat er meteen een belletje rinkelen. De Slag om Verdun van 21 februari 1916 tot 20 december 1916 was een van de bloedigste veldslagen uit de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog. Tot op de dag van vandaag staat hij symbool voor de zinloze slachting van mensenlevens. Verdun heeft een lange geschiedenis achter de rug en heeft een grote symbolische betekenis voor het Franse volk. Dat was net de reden waarom de Duitse legertop koos om hier een aanval te plaatsen. Het plan was om het Franse leger stelselmatig uit te roeien omdat ze hoopten dat ze de vestiging rond Verdun nooit zouden willen prijs geven.


Deze korte intro in het achterhoofd heeft de voorkant van de doos meteen een slogan met veel diepgang: een kaartspel waarbij elke kaart een prijs heeft, elke slag een gevolg en elke hand een dilemma. Het valt op hoe een spel met zo weinig regels toch zoveel diepgang kan hebben. Ondanks de beperkte spelregels vraagt elke zet om goed nadenken over wat wel of niet mogelijk is. Die eenvoud maakt het spel juist interessant: met een paar basisprincipes ontstaat er een verrassend grote variatie aan strategieën en keuzes. Tot slot is er nog volgende regel uit de spelregels die in het oog springt: Het team met de meeste punten wint, of de minst negatieve score. Dit komt dan weer overeen met de realiteit van de bloedige veldslagen die in die tijd werden geleverd.

Verdun is te spelen 1 tegen 1 of 2 tegen 2 en heeft zo tal van mogelijkheden te bieden. In een spel van 2 tegen 2 is het belangrijk dat de Duitse en Franse spelers diagonaal van elkaar gaan zitten. Dat er aan het begin van het spel zowel aan Franse als Duitse kant een vestiging random uit het spel wordt genomen zorgt ook voor de nodige variatie en verrassing in het spel. Om het spel instapbaar te maken, hebben ze ervoor gekozen om een korte spelvariant (12 zetten) te introduceren. De regels zijn op die moment nog iets simpeler en als je dit onder de knie hebt, kan je dan de langere variant (16 zetten) gaan spelen. Als team ga je om beurten een vestiging van de tegenstander kiezen, die je gaat aanvallen. Om beurten worden er door elke speler 1 kaart gespeeld tot er in totaal 4 kaarten gespeeld zijn. Belangrijk hierbij is om te weten dat je handkaarten bestaan uit troepen van je eigen team, maar ook uit troepen van het andere team. Je gaat dus soms ook je tegenstanders moeten helpen. Hierbij moet je dus doordacht te werk gaan en deze zetten perfect timen om optimaal te kunnen profiteren. In elke slag proberen de teams het aantal slachtoffers aan hun kant te minimaliseren en tegelijkertijd hun bezittingen en versterkingen te beschermen. Teams scoren punten voor het veroveren van de vestiging van de tegenstander, en voor het beschermen van hun eigen vestiging. Elk team verliest punten voor hun slachtoffers. Extra boeiend zijn de tactische kaarten die te verdienen zijn aan het einde van een slag. Deze kunnen later worden ingezet bij het uitspelen van een handkaart en dit kan de strijd in je voordeel laten uitdraaien.


Verder is er naast de korte en normale variant nog een optie om het spel verder uit te breiden. De “mud and blood module” is apart te verkrijgen en zorgt voor een extra variatie. De basisregels blijven gewoon behouden, maar er komt een extra apart deck met weer/gebeurtenis kaarten. Deze kaarten omschrijven de omstandigheden van de aanval en geven een beperking of een bonus. Om deze kaarten toch nog een beetje naar je hand te kunnen zetten wordt er aan het tactische deck ook een kaart toegevoegd om de weer/gebeurtenis kaarten te beinvloeden.

Kortweg gezegd is het een “simpel” spel met enorm veel diepgang . Voor spelers die van dit genre houden zeker en vast de moeite om eens te proberen. Een extra voordeel hierbij is de korte speltijd zodat je niet meteen voor meerdere uren vastzit aan het spel.

In elke slag proberen de teams het aantal slachtoffers aan hun kant te minimaliseren en tegelijkertijd hun bezittingen en versterkingen te beschermen. Teams scoren punten voor het veroveren van de versterkingen van de tegenstander en het veroveren van hun bezittingen, en voor het beschermen van hun eigen versterkingen en versterkingen. Elk team verliest punten voor hun slachtoffers.

Dit spel werd geschonken door Dragon dawn productions en kan vanaf december gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 2 / 4
Leeftijd: 12+
Speelduur: 30 min
Bekijk op Instagram

Reacties

Populaire posts