Mistfall
Gezocht: held (m/v) om ongedierte te bestrijden in de Kwade Mist. Kan zelfstandig werken, maar ook in teamverband. Ervaring met kleine en/of grote handwapens vereist. Kennis van toverspreuken is een pluspunt. Beloning otk. Indien interesse zich wenden tot Hearthfire Inn, eerste tafel links van het haardvuur.
Mistfall
is een coöperatief fantasyspel waarbij één of meerdere helden het
opnemen tegen de levende doden en andere gruwelijke creaturen die
getransformeerd zijn door de Kwade Mist die het rijk langzaam maar
zeker overspoelt. De spelers hebben de keuze uit 7 klassieke figuren
(o.a. krijger, dief, boogschutter, tovenaar) die elk hun eigen deck
aan uitrusting, acties en upgrades meebrengen. Er zijn 4 quests
beschikbaar, met stijgende moeilijkheidsgraad. Elke quest definieert
een unieke set van tegels (locaties) die het speelveld zullen vormen,
en het type van vijanden die de tocht onveilig maken.
Een ronde bestaat uit een aantal vaste fases, waarbij het verloop er als volgt zou kunnen uit zien.
De spelers beslissen een nieuwe onbekende locatie te betreden. Deze wordt onthuld en eventuele betredingseffecten worden getriggerd. Meestal zal er ook een ontmoeting plaatsvinden: hiervoor wordt uit de stapel ontmoetingskaarten een kaart getrokken die past bij de locatie. De ontmoeting bepaalt welke tegenstanders opduiken en wat de voorwaarden zijn om ze met succes af te sluiten. Daarna worden de monsters volgens welbepaalde regels verdeeld onder de helden en kan de strijd losbarsten. Iedere held begint met vijf handkaarten, dewelke verschillende actiemogelijkheden bieden. Er zijn drie soorten acties: reguliere acties, waarvan er 1 per beurt gespeeld mag worden (typisch de basisactie); snelle acties, onbeperkt in aantal en gewoonlijk versterkend van natuur; en reflexen, ook onbeperkt en op elk moment speelbaar. Verder kunnen sommige acties extra versterkt worden door kaarten af te leggen. Hiermee brengt men de vijand schade toe (fysiek of magisch). Als de tegenstander dit overleeft, is het zijn beurt om klappen uit te delen. Een belangrijk detail hierbij is dat eigen schade zich vertaalt in het verlies van kaarten (uit de hand, van het speelveld of de trekstapel), er is dus geen systeem van levenspunten. Wie zonder kaarten komt te zitten, is onherroepelijk verloren!
Als de tegenstander verslagen is, levert dit prestigepunten op die in een gemeenschappelijke pool terechtkomen. Daarmee kunnen in overleg persoonlijke upgrades gekocht worden. Na de vechtfase worden de wonden gelikt en laten eventuele uitgestelde effecten zich gelden (vergif, vuur etc).
Er speelt ook een tijdsaspect mee: na elke ronde wordt een tijdkaart getrokken die de indicatie op het tijdspoor doet opschuiven. Hierbij kunnen ook weer bepaalde effecten optreden, bvb een vijand die razend wordt (en dat is niet leuk). Treuzel dus niet te lang, want de tijd is beperkt!
Een laatste punt is dat indien de ontmoeting niet was afgerond, er versterkingen aanrukken bij de tegenstanders. Het juiste aantal wordt bijgehouden op een ander spoor en hangt af van de gedane acties en gevecht resultaten. Hoe sneller de ontmoeting wordt afgehandeld, hoe beter dus.
Op deze manier worstelen de koene helden zich door het speelveld tot de eindlocatie van de quest is bereikt. Hier ontspint zich dan het finale gevecht met een ultra-taaie vijand.
Wie houdt van klassieke fantasyspellen in coöperatieve stijl zal aan Mistfall een lekkere kluif hebben. Unieke helden, uitdagende quests op ieders maat en enkele originele mechanismen zorgen voor een aangename spelervaring.
Dit spel werd geschonken door NSKN Games en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 1-4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 2 uur
Reacties
Een reactie posten