Fool's Gold

“Gold” zong Spandau Ballet ergens in de jaren 80, maar ik betwijfel of deze jongens in hun nette pakken ooit in de grond hebben gewroet op zoek naar het gelijknamige edele metaal. En dat is nu net wat van jullie verwacht wordt in Fool's Gold. Het spel is namelijk gesitueerd ten tijde van de grote goudrush in Californië (rond 1850), waar 3 tot 5 mijnwerkersbedrijven met elkaar wedijveren om 5 verschillende locaties te ontginnen en er de hoogste opbrengst aan goud en edelstenen op te delven. Maar opgelet: het is niet omdat het geel ziet en blinkt dat het goud is, dus verrassende wendingen zijn niet uitgesloten.


Iedere speler begint met een aantal mijnwerkers en een vast investeringsbedrag, dat achter een schermpje wordt geheimgehouden. Interessant is dat geld in dit spel nooit echt wordt uitgegeven: bij betaling komt het voor het schermpje te liggen, en met bepaalde acties kan het teruggehaald worden om opnieuw te gebruiken. Andere acties kunnen dan weer het budget uitbreiden. Creatief beheer van dit budget is dus een sleutelpunt. Het spelbord zelf toont de 5 locaties, met elk hun eigen set van opbrengstkaarten. Deze hebben een verschillende verdeling van goudkaarten, edelsteenkaarten, gruiskaarten en enkele speciale effecten. Elke locatie heeft een toegangspad van 7 posities (met waarden van 0 tot 6), waarop de mijnwerkers geplaatst kunnen worden om te werken.

Een spelronde bestaat uit 2 fasen: de prospectie fase en de ontginningsfase.
In de prospectie fase wordt een tiental dobbelstenen gegooid. Afhankelijk van de waarde worden ze bij een bepaalde locatie geplaatst of opzij gezet (joker). Hierdoor wordt bepaald welke locaties er deze ronde toegankelijk zijn, hoeveel mijnwerkers er actief kunnen zijn en hoe groot de mogelijke opbrengst is. Daarna mogen de spelers om en om een actie uitvoeren om hun ontginningsplannen te realiseren. Hierbij is er keuze uit 4 acties. Ten eerste kan je een mijnwerker op een leeg pad plaatsen. De kost is de waarde van het pad. De tweede keuze is een joker dobbelsteen bijleggen bij een locatie. De kost hiervan stijgt naarmate er meer dobbelstenen liggen. Actie drie is een mijnwerker naar de bank sturen. Deze wordt voor het scherm geplaatst en zorgt ervoor dat 3 uitgegeven munten terugkeren naar je budget. Ten slotte kan je ook passen. Niet geplaatste mijnwerkers kunnen dan verdeeld worden ter ondersteuning van reeds eerder ingezette mijnwerkers.


Als iedereen gepast heeft begint de ontginningsfase, die per locatie wordt afgewerkt. Eerst wordt de opbrengst bepaald: een aantal opbrengstkaarten wordt onthuld (aantal mijnwerkers x aantal dobbelstenen). Bepaalde effecten van kaarten kunnen deze opbrengst trouwens beïnvloeden. Daarna mogen de aanwezige mijnwerkers kiezen wat ze doen. De volgorde waarin dit gebeurt hangt in de eerste plaats af van het totaal aantal mijnwerkers dat een speler op die locatie heeft, en pas dan van de waarde van de positie op het pad. Ondersteunende mijnwerkers kunnen dus een belangrijke invloed hebben op de kiesvolgorde. Elke mijnwerker die zo aan bod komt heeft drie mogelijkheden. Ofwel kiest hij gewoon een opbrengstkaart (goud of edelsteen), ofwel kiest hij voor 2 extra munten van de bank, ofwel wacht hij op de winter. Wanneer alle mijnwerkers hun keuze gemaakt hebben en er zijn nog winterkandidaten, dan begint een extra winterfase. Er wordt nu een speciale dobbelsteen gegooid en er worden evenveel nieuwe opbrengstkaarten onthuld ter vervanging van de vorige. Dan begint een nieuwe kiesfase, maar deze keer mag je enkel een opbrengstkaart nemen. Risico's afwegen is hier dus aangewezen.


Als alle locaties aan bod zijn gekomen is de ronde compleet. Het bord wordt opgekuist en iedereen ontvangt bij elke volgende ronde een extra mijnwerker en een extra munt. Na 5 rondes eindigt het spel. Bij de eind telling is er echter nog een addertje: elke speler verliest de volledige goudopbrengst van die locatie waar hij het meest heeft gedolven! Dit blijkt dus nep goud te zijn... Ook zijn er strafpunten per locatie waarvoor je geen goudkaart hebt. Voor de edelstenen worden punten toegekend voor het aantal verschillende soorten.


Fool's Gold is een leuk familiespel met een interessant spelmechanisme. Het lijkt bedrieglijk eenvoudig, maar vergis je niet: je budget goed beheren en op het juiste moment de juiste acties kiezen en dan nog je tegenstanders in gaten houden zal geen sinecure zijn.

 Fool's Gold werd geschonken door NSKN en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 60-90 minuten

Reacties

Populaire posts